Artykuły

Nowe obiekty sportowe

Ogłoszono przetarg na budowę kompleksu sportowego przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 4 przy ulicy Chwaszczyńskiej 26. Tym samym kolejna gdyńska dzielnica – Karwiny – wzbogaci się o nowe obiekty sportowe.
Na terenie szkoły powstanie boisko do piłki nożnej z nawierzchnią z trawy syntetycznej o wymiarach 23 x 44 metry oraz dwa wielofunkcyjne boiska o nawierzchni poliuretanowej. Swoje sportowe talenty będą mogli tam kształtować młodzi pasjonaci koszykówki, siatkówki, piłki ręcznej, tenisa czy badmintona. Wokół boisk powstaną również specjalne piłkochwyty. Większe boisko będzie miało wymiary 18 x 32 metry, mniejsze zaś 13 x 22 metry. Drugie z nich zrealizowane zostanie w ramach gdyńskiego Budżetu Obywatelskiego i na tym warto się skupić.
– Pierwotne założenie Budżetu Obywatelskiego zakładało powstanie tylko jednego, małego boiska. Natomiast ze względu na problemy z etapowaniem inwestycji zaprojektowana została całość kompleksu, której aktualny kosztorys wynosi ponad 2 mln 300 tys. zł – o czym wspomina dyrektor Gdyńskiego Centrum Sportu Przemysław Dalecki i dodaje: – Warto więc było czekać nieco dłużej na realizację projektu.
Poza boiskami powstanie też siłownia zwenętrzna. Znajdą się tam urządzenia do ćwiczeń, takie jak: wahadło, jeździec, twister, orbitrek, rower czy wioślarz.
Pojawi się również bieżnia prosta o długości 60 metrów czy nowe stanowisko do pchnięcia kulą. Odnowiony zostanie także rozbieg do skoku w dal, co na pewno ucieszy młodych lekkoatletów. Z kolei osoby z niepełnosprawnościami zyskają dostosowany do ich potrzeb dojazd od strony osiedla mieszkaniowego.
Całość inwestycji podkreśli nowe, energooszczędne oświetlenie ledowe. Dodatkowo wykonane zostaną prace, takie jak: drenaż boiska piłkarskiego oraz częściowa wymiana elementów systemu kanalizacyjnego.
Budowa kompleksu na Karwinach to element szerokiego planu mającego na celu udoskonalenie sportowych obiektów przyszkolnych.
mat. prasowe

\fot. mat. prasowe

Podatki online

W dobie pandemii ważne jest bezpieczeństwo nas wszystkich. Dlatego Izba Administracji Skarbowej zachęca, aby formalności związane z podatkami załatwiać online. Umożliwia to serwis e-Urząd Skarbowy. Jeśli jednak konieczna jest osobista wizyta w skarbówce, należy wcześniej umówić jej termin. Obie usługi są dostępne na stronie podatki.gov.pl.
Wiele spraw z urzędem skarbowym można załatwić online przez całą dobę, bez wychodzenia z domu. To szczególnie ważne teraz, kiedy w związku z pandemią należy ograniczać osobiste kontakty.
Taką możliwość daje m.in. uruchomiony w lutym br. serwis e-Urząd Skarbowy. Jak go znaleźć? Wystarczy odwiedzić stronę podatki.gov.pl. W serwisie e-Urząd Skarbowy można rozliczyć swoje zeznanie podatkowe, korzystając z usługi „Twój e-PIT”. Daje on również dostęp do e-mikrofirmy czy wykazu mandatów karnych. Można tam też sprawdzić swoje dane osobowe, które posiada urząd skarbowy, a także złożyć w formie elektronicznej niektóre dokumenty, np. zawiadomienie ZAW-NR, pismo w sprawie wyjaśnienia przeznaczenia wpłaty czy wniosek o zaliczenie nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet innych zobowiązań. Jest również opcja płatności online na rzecz organów skarbowych. A to dopiero początek. Serwis będzie budowany etapami do września 2022 roku.
Wizyta w urzędzie skarbowym
W sytuacjach, gdy danej sprawy nie można załatwić elektronicznie lub przez telefon i podatnik chce udać się do urzędu skarbowego, musi wcześniej zarezerwować termin wizyty. Najprościej zrobić to przez internet za pomocą elektronicznego formularza dostępnego na stronie podatki.gov.pl. Dzięki temu sprawa zostanie załatwiona szybko i komfortowo, bez konieczności stania w kolejkach i z zachowaniem środków ostrożności.
Wizyty nie trzeba umawiać, jeśli wymagane dokumenty (bez potwierdzenia odbioru) można złożyć w urnie, która znajduje się w urzędzie skarbowym.
Więcej informacji znajduje się na stronach Izby Administracji Skarbowej w Gdańsku oraz podatki.gov.pl.
mat. prasowe

Dzielnica pięknieje

Niewielki park, który powstał przy ul. Starodworcowej w Wielkim Kacku, to inicjatywa mieszkańców. Taki projekt zgłosili oni w ramach Budżetu Obywatelskiego. Teraz – decyzją Rady Miasta Gdyni – teren otrzyma swoją nazwę i patrona – stanie się parkiem Franciszka Ornassa.
Ten niegdyś nieużywany teren w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy przeszedł całkowitą metamorfozę. To dzięki zgłoszeniu projektu do Budżetu Obywatelskiego oraz oddanym 1005 głosom, został wybrany do realizacji.
Na niewielkim terenie między Nowodworcową i Solną wyznaczono ścieżki spacerowe, postawiono ławki, zasiano trawę, a także posadzono krzewy i drzewa. Co ciekawe roślinność pochodzi z terenu innej inwestycji, która jest realizowana nieopodal. Chodzi o budowę węzła Karwiny. W ciągu ulicy Wielkopolskiej wykopano przeszło 100 młodych drzew. Większość z nich trafiła do parku Kolibki, pozostałe – dokładnie 23 z nich – ozdobiły skwer przy ul. Starodworcowej.O całej akcji przesadzania drzewostanu pisalismy już na łamach gazety, zaznaczyć tu należy, że na nowym skwerze pojawiło się 9 lip drobnolistnych, 8 dębów szypułkowych oraz po 3 klony jawor i jesiony wyniosłe.
– Skwer przy ul. Starodworcowej jest wspaniałym przykładem działania Budżetu Obywatelskiego. Dzięki inicjatywie mieszkańców i środkom miejskim ten mało atrakcyjny teren przeistoczył się w piękny, zielony i przyjazny mieszkańcom park. Dopełnieniem całego procesu jest nadanie temu miejsca patrona, co właśnie zostało zrobione dzięki przyjęciu przez Radę Miasta odpowiedniej uchwały. To istotne działanie, które dodaje charakteru dzielnicy i buduje jej tożsamość – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
Teraz, gdy park jest już ukończony, Rada Dzielnicy Wielki Kack wystąpiła do samorządu o nadanie mu nazwy parku Franciszka Ornassa – nauczyciela pracującego w szkole w przedwojennym Wielkim Kacku i obrońcy Gdyni z czasów II wojny światowej.
– Nadanie nazwy terenowi zielonemu przy ulicy Starodworcowej symbolicznie wieńczy realizację tego ważnego dla dzielnicy projektu. Dotychczas Franciszek Ornass był uhonorowany jedynie jako zbiorowy parton X LO im. Gdyńskich Nauczycieli Bohaterów II Wojny Światowej. Stąd, gdy dzięki głosom mieszkańców w Budżecie Obywatelskim 2017 w miejscu zaniedbanego klepiska powstał park przed wielkokacką szkołą, Ornass jako patron nowego parku wydawał się idealnym wyborem. Wszak był to nauczyciel ze wsi Wielki Kack, który swoją wierną służbę ojczyźnie przypłacił życiem – mówi Kajetan Lewandowski, wnioskodawca projektu w Budżecie Obywatelskim i pomysłodawca nadania parkowi imienia Franciszka Ornassa.
Podczas XXVIII sesji Rady Miasta Gdyni, która odbyła się w środę, 31 marca, radni przyjęli uchwałę nadającą terenowi nazwę parku Franciszka Ornassa. Zgodnie z zapisem uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego.
– Projekt z Budżetu Obywatelskiego 2017 to doskonały przykład działań, które łączą w sobie partycypację mieszkańców, estetyzację przestrzeni publicznej, adaptację do zmian klimatu i poprawę bezpieczeństwa dzieci przed szkołą. Jest to również doskonały przykład współpracy mieszkańców, radnych, władz miasta i urzędników. Wszystkim, którzy przyczynili się do powstania parku i nadania mu nazwy, należą się szczególne podziękowania – dodaje Lewandowski.
(a)

Czas na likwidację kopciuchów

W Gdyni trwa własnie program likwidacji pieców węglowych w zasobie komunalnym. Od lutego b.r. za kwotę 4 mln złotych, udało się zlikwidować aż 132 piece węglowe (na początku 2020 roku korzystano z nich w 533 lokalach komunalnych). W 2021 roku program jest kontynuowany. Tym razem zlikwidowane zostaną kolejne 83 piece węglowe. Program ma się zakończyć w 2023 roku i będzie kosztować 16 mln złotych.
Dodatkowo, aby zmiany w jakości powietrza mogli odczuć wszyscy mieszkańcy, piece zdecydowano się wymieniać także w prywatnych mieszkaniach.
Dzięki dotacjom z budżetu miasta Gdyni zlikwidowano w ten sposób aż 101 pieców węglowych, z których mieszkańcy do tej pory korzystali w swoich prywatnych nieruchomościach. Z kolei dzięki dofinasowaniu z rządowego programu „Czyste powietrze” udało się wymienić kolejnych 55 pieców. W tym miejscu należy też podkreślić, że w roku 2020 miasto udzieliło 54 dotacji na montaż odnawialnych źródeł energii.
– Czyste powietrze to obecnie jeden z najważniejszych priorytetów wszystkich miast, nie tylko w Polsce. Aby skutecznie poprawiać jakość powietrza, potrzebujemy nie tylko edukacji i długofalowych projektów, ale też doraźnych działań, takich jak właśnie wymiana najstarszych, najbardziej szkodliwych dla środowiska źródeł ogrzewania. Dajemy dobry przykład w miejskich budynkach, ale i pomagamy mieszkańcom ograniczyć emisję z domowych kominów. Pozytywne skutki będą odczuwalne dla wszystkich – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
Ogólnopolski rejestr już od lipca
Nadchodzi także nowe, systemowe rozwiązanie, które ma zmienić podejście społeczeństwa do odpowiedzialności za to, czym palimy w piecach. 1 lipca 2021 roku uruchomiona zostanie Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB).
Za jej przygotowanie i prowadzenie odpowiedzialny jest Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Od momentu uruchomienia CEEB wszyscy właściciele lub zarządcy budynków, w których znajduje się źródło ciepła i spalania paliw, będą musieli (optymalnie w formie elektronicznej) zapisać się do specjalnie utworzonej bazy danych.
Osoby odpowiedzialne za źródła ogrzewania będą musiały podać następujące informacje:
imię i nazwisko albo nazwę właściciela lub zarządcy budynku lub lokalu oraz adres miejsca zamieszkania lub siedziby,
adres nieruchomości, w obrębie której eksploatowane jest źródło ciepła lub źródło spalania paliw,
informacje o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła lub źródeł spalania paliw oraz o ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach,
numer telefonu właściciela lub zarządcy (opcjonalnie),
adres e-mail (opcjonalnie).
Kto będzie weryfikował deklaracje? Co zrobić, jeśli posiadamy dwa źródła ogrzewania i czy możemy spodziewać się kontroli? Główny Urząd Nadzoru Budowlanego przygotował już odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące CEEB – są dostępne pod tym adresem. Zachęcamy do zapoznania się z powyższymi informacjami, gdyż pomogą w dokonywaniu przyszłych wpisów do CEEB.
mat. prasowe

Ważne zmiany w Tarczy Antykryzysowej

Od 26 kwietnia zaczną obowiązywać przepisy najnowszej edycji Tarczy Antykryzysowej. Dziewiąta odsłona rządowego pakietu wsparcia rozszerza listę podmiotów, które uprawnione będą do uzyskania dotacji w wysokości 5 000 zł. Teraz po środki będą mogły sięgnąć m.in. sklepy meblowe i budowlane, zakłady fryzjerskie czy salony kosmetyczne. Co ważne o pomoc będzie można ubiegać się nawet pięciokrotnie.
Do tej pory o wsparcie w postaci dotacji mogli się ubiegać przedstawiciele łącznie 48 branż najbardziej poszkodowanych przez epidemię COVID-19 (ich pełna lista znajduje się na naszej podstronie). Od poniedziałku, 26 kwietnia to się jednak zmieni i z pomocy będą mogły skorzystać również firmy, które według stanu na 31.03.2021 r. prowadziły działalność w branży:
sprzedaży detalicznej (sprzęt komputerowy, telekomunikacyjny, audiowizualny, oprogramowanie, wyroby tekstylne, metalowe, szkło, farby, dywany, chodniki, pokrycia podłogowe i ścienne, elektryczny sprzęt AGD, meble, sprzęt oświetleniowy, sprzęt sportowy, gry i zabawki, kosmetyki oraz art. toaletowe, zegarki i biżuteria),
wypożyczenia i sprzedaży artykułów użytku osobistego i domowego,
wynajmu maszyn,
usług fryzjerskich i kosmetycznych,
pasażerskiego transportu lotniczego.
O przyznanie pomocy mogą ubiegać się mikro i mali przedsiębiorcy, których przychód uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku był niższy o co najmniej 40 proc. w stosunku do miesiąca poprzedniego lub w:
analogicznym miesiącu roku poprzedniego
lutym 2020 r.
wrześniu 2020 r.
Ile razy można ubiegać się o dotację
Nowa odsłona Tarczy Antykryzysowej zwiększyła liczbę dotacji, jakie może otrzymać firma. Obecnie wsparcie może zostać wypłacone raz lub pięć razy w zależności od branży, w której działa przedsiębiorca. Szczegółowy wykaz kodów PKD i przysługującej im liczbie dotacji znajduje się w tabeli poniżej.
Lista kodów PKD, uprawniających do skorzystania z dotacji
Kod PKD (przeważająca działalność) Maksymalna liczba dotacji jaką można uzyskać
47.41.Z, 47.42.Z, 47.43.Z, 47.51.Z, 47.52.Z, 47.53.Z, 47.54.Z, 47.59.Z, 47.64.Z, 47.65.Z, 47.75.Z, 47.77.Z, 77.29.Z, 77.39.Z, 96.02.Z, 96.09.Z 1
47.81.Z, 47.82.Z, 47.89.Z 2
47.71.Z, 47.72.Z 3
91.02.Z 4
49.39.Z, 51.10.Z, 52.23.Z, 55.10.Z, 55.20.Z, 55.30.Z, 56.10.Z, 56.10.B, 56.21.Z, 56.29.Z, 56.30.Z, 59.11.Z, 59.12.Z, 59.13.Z, 59.14.Z, 59.20.Z, 74.20.Z, 77.21.Z, 79.11.Z, 79.12.Z, 79.90.A, 79.90.C, 82.30.Z, 85.51.Z, 85.52.Z, 85.53.Z, 85.59.A, 85.59.B, 86.10.Z w zakresie działalności lotniczej polegającej na udzielaniu świadczeń w ramach lecznictwa uzdrowiskowego, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych, lub realizowanej w trybie stacjonarnym rehabilitacji leczniczej, 86.90.A, 86.90.D, 90.01.Z, 90.02.Z, 90.04.Z, 93.11.Z, 93.13.Z, 93.19.Z, 93.21.Z, 93.29.A, 93.29.B, 93.29.Z, 96.01.Z, 96.04.Z. 5
Jak i do kiedy można ubiegać się o dotację
O wsparcie w wysokości 5 000 zł będzie można wnioskować do 31 sierpnia 2021 r. Wnioski przyjmowane będą wyłącznie drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy praca.gov.pl.
Czy dotacja ma charakter bezzwrotny?
Dotacja jest bezzwrotna o ile przedsiębiorca, który ją otrzymał będzie kontynuował prowadzenie działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia.
(a)

Powstanie dokumentacja projektowa

W piątek, 2 kwietnia podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla Trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz. Prace projektowe mają zakończyć się w IV kwartale 2022 r.
Przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej linii tramwajowej Nowa Politechniczna (trasa Gdańsk Południe – Wrzeszcz) wygrało konsorcjum firm, którego liderem jest Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA. Koszt projektu wyniesie niecałe 5 mln złotych.
Trasa tramwajowa Gdańsk Południe – Wrzeszcz (nazywana także Nową Politechniczną) to nowa linia, która docelowo ma połączyć górny i dolny taras Gdańska. Trasa drogi częściowo przebiegać będzie nowym śladem (przez tereny obecnie niezagospodarowane) jak i w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane i dostosowane do wymogów projektowanej drogi i trasy tramwajowej.
W pasie Nowej Politechnicznej zaprojektowana zostanie dwutorowa linia tramwajowa, która rozpoczynać się będzie od skrzyżowania Jaśkowa Dolina z ul. Rakoczego dalej ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. Według założeń koncepcyjnych, tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Projektant ma uwzględnić możliwość etapowania inwestycji.
– Projekt trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz będzie uwzględniać nie tylko linię tramwajową, ale także drogi i trasy rowerowej – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Aby umożliwić poprowadzenie tramwaju nową trasą dokumentacja zawierać będzie m.in. przebudowę Jaśkowej Doliny, kilometrowego odcinka ul. Wileńskiej czy ul. Do Studzienki.
Inwestycja wymusi także kompleksową przebudowę sieci podziemnych, w tym przebudowę kanalizacji deszczowej i systemu odwodnienia. Dokumentacja ma być gotowa do końca 2022 r.
Projekt Nowej Politechnicznej powstanie na podstawie koncepcji przygotowanej przez spółkę Mosty Katowice. Według umowy projektanci tej firmy mieli również opracować dokumentację projektową. Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia koncepcji umowa ze spółką została rozwiązana, w związku z czym konieczne było ogłoszenie nowego przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej.
mat. prasowe

Ulica zmieni oblicze

Ulicę Piecewską czekają duże zmiany. Już niedługo zostanie wprowadzona strefa „tempo 30”, podniesienie jezdni na przejściach dla pieszych do poziomu chodników, stworzenie małego rynku przed budynkiem handlowym, urządzenie i wyposażenie zielonych skwerów. Takie zmiany proponuje Biuro Rozwoju Gdańska w ramach programu Gdańskie Przestrzenie Lokalne. Celem programu jest poprawa funkcjonalności i estetyki przestrzeni publicznych zlokalizowanych w gdańskich dzielnicach i osiedlach.
Dlatego też wybór lokalizacji do zmiany padł na rejon ul. Piecewskiej w dzielnicy Piecki-Migowo, który według specjalistów z BRG posiada duży potencjał.
– Potencjał historyczno-krajobrazowy związany jest z Dworem Uphagena i jego parkiem, z kolei potencjał społeczny związany jest z Domem Sąsiedzkim i drobnym handlem lokalizującym się pomiędzy zielonym skwerem, a wejściem do sklepu Biedronka – wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska. – Natomiast potencjał rekreacyjny wiąże się z możliwością wprowadzenia nowego zagospodarowania na terenie dawnego parku oraz urządzenia zielonych skwerów wzdłuż ulicy Piecewskiej.
– Urządzenie szeregu przestrzeni zielonych wzdłuż ulicy Piecewskiej, umożliwi powstanie atrakcyjnej przestrzeni lokalnej służącej mieszkańcom – dodaje Agnieszka Rózga-Micewicz, projektantka Biura Rozwoju Gdańska.
Główny kierunek zmian w rejonie ul. Piecewskiej to: ruch pieszy priorytetowy na odcinku od Dworu Uphagena do Domu Sąsiedzkiego Piecki-Migowo.
Co zmieniłoby się w praktyce?
– Wypracowane z mieszkańcami wytyczne to uspokojenie ruchu i wprowadzenie strefy „tempo 30” oraz urządzenie zaproponowanych przejść dla pieszych w formie wyniesionej jezdni do poziomu chodników. Wprowadzenie takich rozwiązań umożliwi mieszkańcom bezpieczne i swobodne poruszanie się pomiędzy zielonymi skwerami wzdłuż ulicy – zaznacza Edyta Damszel-Turek.
Wskazane szczegółowe wytyczne projektowe to:
Urządzenie przestrzeni ulicy z priorytetem dla ruchu pieszego na długości od proponowanego przejścia dla pieszych oznaczonego literą „a” do przejścia „b” w formie strefy uspokojenia ruchu tempo 30; urządzenie zaproponowanych przejść dla pieszych (a, b, c) w formie wyniesionej jezdni do poziomu chodników.
Wykreowanie przestrzeni pieszej w formie „małego rynku” przed wejściem do obiektu handlowego. Preferowane zagospodarowanie np. w formie placyku z uwzględnieniem możliwości prowadzenia drobnego handlu lokalnego.
Urządzenie parku w miejscu działek nr 80/2 i 81/2 będących własnością GMG, z zachowaniem istniejących powiązań pieszych oraz uwzględnieniem tożsamości miejsca związanej z dawnym parkiem Dworu Uphagena.
Urządzenie i wyposażenie zielonych skwerów zlokalizowanych wzdłuż ulicy Piecewskiej.
Maksymalne zachowanie zieleni wysokiej w obrębie przestrzeni lokalnej.
Teren przy ul. Piecewskiej jest jedną z 24 lokalizacji wybranych w dzielnicy urbanistycznej Wrzeszcz w ramach programu Gdańskich Przestrzeni Lokalnych.
W dzielnicy Piecki-Migowo wyznaczono jeszcze trzy inne lokalizacje:
rejon ul. Marusarzówny
rejon ul. Nałkowskiej
rejon ul. Warneńskiej
(a)

Biblioteki znów otwarte

Filie Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku znów są otwarte dla czytelników. Książki można już wypożyczać na miejscu od poniedziałku, 19 kwietnia.
Podobnie jak kina, teatry, galerie sztuki i muzea, także wszystkie filie Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Gdańsku zamknęły się w marcu w wyniku obostrzeń wprowadzonych w związku z epidemią covid-19.
Oczywiście cały czas obowiązują ogólne zasady związane z bezpieczeństwem w czasie pandemii, takie jak zasłanianie ust i nosa, dezynfekcja rąk przed wejściem do biblioteki, zachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy osobami przebywającymi w filii oraz ograniczenie liczby osób przebywających jednocześnie w bibliotece.
Zgodnie z ostatnią zmianą wprowadzoną w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Gdańsku maksymalnie z jednej filii możemy wypożyczyć pięć tytułów – a nie tylko trzy, jak dawniej. Na koncie można mieć w sumie aż 10 egzemplarzy, dzięki możliwości wypożyczania z różnych placówek instytucji.

Biblioteka Żabianka
Poniedziałek, wtorek, czwartek, piątek 11.00-19.00
Środa 9.00-15.00
Adres e-mail: bibliotekazabianka@wbpg.org.pl
Numer telefonu: 58 556 18 13

Samospis obowiązkowy

1 kwietnia w całej Polsce rozpocząłsię Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021. Podstawową formą udziału w spisie jest samospis internetowy. Uczestnictwo w Narodowym Spisie jest obowiązkowe, ale udział jest łatwy i nie wymaga wychodzenia z domu.
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 rozpoczął się w czwartek, 1 kwietnia 2021 r. Spis odbywa się raz na 10 lat i dotyczy każdej osoby mieszkającej stale, bądź czasowo na terenie Polski.
Spisz się sam – najprościej przez internet
Podstawową formą jest samospis w formule online. Można go dokonać bezpiecznie, bez wychodzenia z domu, za pośrednictwem aplikacji internetowej dostępnej na stronie spis.gov.pl.
Dostępne są formularze w j. polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim.
Potrzebujesz pomocy w spisie?
Jeżeli chcesz dokonać spisu osobiście, ale potrzebujesz pomocy w obsłudze interaktywnej aplikacji, Gminne Biuro Spisowe w Gdańsku zapewnia potrzebne wsparcie. W Urzędzie Miejskim przy ul. Nowe Ogrody 8/12 możliwy będzie bezpłatny dostęp do stanowiska komputerowego do przeprowadzenia samospisu internetowego.
Aby skorzystać z tej pomocy, wystarczy zarezerwować wizytę pod całodobowym numerem telefonu: 58 52 44 500 lub skorzystać z elektronicznej rezerwacji wizyty dostępnej na portalu gdansk.pl w zakładce rezerwacja.
Na miejscu będą dostępni również pracownicy komunikujący się językiem migowym, aby pomóc w dokonaniu spisu osobom głuchym.
Osobom starszym lub potrzebującym wsparcia, ale mieszkającym samotnie, które nie są w stanie samodzielnie dokonać samospisu przez internet, zalecamy dokonanie spisu poprzez infolinię spisową nr 22 279 99 99.
O co pytają w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021?
Zakres informacji zbieranych w spisie to: charakterystyka demograficzna, aktywność ekonomiczna, poziom wykształcenia, migracje, charakterystyka etniczno-kulturowa, zasoby mieszkaniowe. W formularzu spisowym nie ma pytań dotyczących zarobków, dochodów czy stanu majątkowego.
Lista pytań dostępna jest w dedykowanej zakładce na stronie spis.gov.pl.
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 potrwa do 30 czerwca 2021 r.
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Start 19 kwietnia

W poniedziałek, 19 kwietnia rozpoczął się nabór projektów do dziewiątej edycji gdańskiego Budżetu Obywatelskiego. Od tego dnia przez 4 tygodnie gdańszczanki i gdańszczanie mogą składać projekty, które zmienią nasze miasto. Tegoroczna pula to 20 830 669 zł. Szczegóły przedstawiono na konferencji prasowej, która odbyła się w piątek, 16 kwietnia w parku im. Św. Barbary w Gdańsku, miejscu, które powstało w ramach realizacji BO.
– Budżet Obywatelski to przykład na to, jak konsekwentnym działaniem lokalna społeczność już od dziewięciu edycji urządza przestrzeń blisko miejsca swojego zamieszkania. W najbliższy poniedziałek rusza nabór wniosków do Budżetu Obywatelskiego 2022. W sumie do dyspozycji mieszkanek i mieszkańców Gdańska, którzy mam nadzieję, że aktywnie wezmą udział zarówno w składaniu wniosków, jak i w głosowaniu będzie do dyspozycji prawie 21 milionów złotych. Coraz większej liczbie naszych mieszkanek i mieszkańców zależy na otoczeniu zielonym, stąd też kontynuujemy Zielony Budżet Obywatelski. Zachęcam wszystkich, jeśli tylko macie pomysł. jeśli czujecie, że chcecie coś zmienić – składajcie wnioski, dzwońcie, pytajcie, jak to należy zrobić – mówiła podczas konferencji inaugurującej projekt Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Kwota budżetu obywatelskiego na 2022 rok to suma kwoty podstawowej w wysokości 19 700 000 zł oraz środków, które nie zostały rozdysponowane Budżecie Obywatelskim 2021 w Gdańsku w wysokości 1 130 669 zł. Łączna kwota przeznaczona na projekty realizowane w 35 dzielnicach Gdańska to 16 536 969 zł (w tym Zielony Budżet Obywatelski 3 480 303 zł), na projekty ogólnomiejskie przeznaczono 4 293 700 zł (w tym Zielony Budżet Obywatelski 1 512 000 zł).
Wsparcie w składaniu wniosków
Wszystkie szczegóły dotyczące Budżetu Obywatelskiego, jak składać wnioski, jakie są kwoty ogólne i jakie są kwoty poszczególnych dzielnic, znajdują się na stronie gdańsk.pl w zakładce Budżet Obywatelski. Pracownicy poszczególnych wydziałów Urzędu Miejskiego w Gdańsku lub jednostek organizacyjnych pomogą wnioskującym oszacować koszt projektu, sprawdzić plany zagospodarowania przestrzennego czy własność terenu.
– Urzędnicy są gotowi pomóc wszystkim wnioskującym. Zależy nam na wsparciu mieszkańców, bo im lepiej od przygotowany projekt, im więcej szczegółów znamy na początku, tym łatwiej jest później zweryfikować zgłoszenie i jest większe prawdopodobieństwo, że projekt zostanie dopuszczony do głosowania. Od 19 kwietnia do 16 maja trwa składanie projektów, głosowanie na nie odbędzie się od 4 do 18 października. Czekamy na wszystkie pomysł, jesteśmy gotowi do pomocy i zapraszamy do kontaktu z nami – mówiła Sylwia Betlej, kierownik referatu Partycypacji Społecznej i Rad Dzielnic Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Działanie ponad podziałami
W piątkowej konferencji wzięli udział także Elżbieta Strzelczyk, radna klubu Prawo i Sprawiedliwość i Jan Perucki, radny klubu Koalicja Obywatelska oraz Maximilian Kieturakis przewodniczący zarządu dzielnicy Śródmieście i jeden z wnioskodawców projektów BO.
– Cieszę się, że jesteśmy tutaj dzisiaj wspólnie z przedstawicielami Rady Miasta zarówno z klubu Koalicji Obywatelskich i Prawa i Sprawiedliwości, a także z radnym dzielnicy Śródmieście związanym ze stowarzyszeniem Wszystko dla Gdańska. Budżet obywatelski to nie jest sprawa polityczna, to jest wspólne działanie ponad podziałami dla poprawienia jakości życia w najbliższej okolicy – mówiła podczas konferencji prezydent Gdańska.
Miejscy radni, którzy jednocześnie są przedstawicielami zespołu konsultacyjnego BO zachęcali mieszkanki i mieszkańców Gdańska do mobilizacji i składania projektów.
– Bardzo nam zależy, żeby mieszkańcy Gdańska składali jak najwięcej projektów. My zobowiązujemy się do działania, aby projekty w jak największej części mogły przejść do głosowania. Pamiętajcie państwo, że te pomysły, które macie na swoje najbliższe otoczenie, możecie zgłaszać jako projekty Budżetu Obywatelskiego. Jest wówczas szansa, aby je bardzo szybko zrealizować – mówiła Elżbieta Strzelczyk, radna Miasta Gdańska, przedstawicielka klubu Prawo i Sprawiedliwość.
– Wierzymy w inwencję twórczą naszych mieszkańców, którzy zaskakują nas co roku. Drugi raz z rzędu można też składać projekty z kategorii Zielonego Budżetu, co dla nas także jest priorytetem. Drodzy mieszkańcy, zgłaszajcie projekty od 19 kwietnia do 16 maja, do czego serdecznie Was zachęcamy – zachęcał Jan Perucki, radny Miasta Gdańska, przedstawiciel klubu Koalicja Obywatelska.
Spotkanie odbyło się w parku im. Św. Barbary w Gdańsku, miejscu, które powstało w ramach realizacji BO.
– Park św. Barbary całkowicie zmienił swoje oblicze dzięki budżetowi obywatelskiemu. W tym roku jeszcze powstaną tutaj grille, aby aktywnie spędzać czas na świeżym powietrzu. Środki z Budżetu Obywatelskiego mogą być wydawane jednak nie tylko na tereny zielone. Mamy tu szeroki zakres możliwości do wyboru i możemy decydować o projektach miękkich czy inwestycyjnych. Gorąco zachęcam do zgłaszania projektów, gdy czujemy potrzebę zmian swojego otoczenia. Na przykładzie parku św. Barbary świetnie widać efekty takich zmian – mówił Maximilian Kieturakis, przewodniczący zarządu dzielnicy Śródmieście i jeden z wnioskodawców projektów BO.
Zielone miasto – Zielony Budżet Obywatelski
Zielony Budżet Obywatelski pozostaje do dyspozycji mieszkańców. W czasie ewaluacji ostatniej edycji gdańszczanie bardzo pozytywnie ocenili wprowadzenie tego rodzaju projektów.
W tym roku można złożyć wnioski na ZBO w 5 zmienionych kategoriach:
nasadzenia i pielęgnacja roślinności na terenach zieleni miejskiej;
nowe przestrzenie zielone;
budowa ogrodów deszczowych;
renowacja i modernizacja zagospodarowania istniejących terenów zieleni;
działania ekologiczne.
W ubiegłym roku w głosowaniu wzięło udział 147 zielonych projektów, a 45 z nich będzie realizowanych w tym roku.
Ważne! Projekty zgłoszone w ramach Zielonego Budżetu Obywatelskiego mogą być umiejscowione tylko i wyłącznie na terenach stanowiących własność Miasta oraz terenach Skarbu Państwa, będących w trwałym zarządzie Prezydenta Miasta Gdańska.
Elektroniczne składanie projektów
W nowej edycji BO uszczegółowione zostały zasady dostarczenia wydrukowanego formularza wniosku oraz dotyczące ilości podpisów poparcia projektu. Zaproponowano zmiany, które wpłyną na sprawniejszą i szybszą weryfikację projektów oraz rozpatrywanie odwołań.
Projekt BO należy złożyć elektronicznie poprzez stronę internetową www.gdansk.pl. Następnie formularz wniosku wraz załącznikami trzeba wydrukować, zebrać podpisy poparcia mieszkańców Gdańska (wymagana liczba podpisów poparcia dla projektu dzielnicowego to wciąż 1 podpis, natomiast dla ogólnomiejskiego – 30 podpisów) i w przeciągu 7 dni dostarczyć wersję papierową do dowolnego Zespołu Obsługi Mieszkańców Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Można też przesłać pocztą na adres urzędu bądź skorzystać z profilu zaufanego na platformie e-PUAP.
Można złożyć dowolną liczbę projektów dzielnicowych i ogólnomiejskich.
Harmonogram BO2022
19 kwietnia – 16 maja 2021 r. – zgłaszanie projektów
do 15 września 2021 r. – weryfikacja projektów
do 20 września 2021 r. – losowanie numerów projektów
4 – 18 października 2021 r. – głosowanie
do 25 października 2021 r. – ogłoszenie wyników głosowania
Więcej informacji o tegorocznych zasadach i zmianach w regulaminie dostępnych jest na stronie www.gdansk.pl/budzet-obywatelski
mat. prasowe