Dłużej przez światła?

swiatla

swiatla
Czy przez światła tworzą się większe korki?                          (fot. kod)

Na znaczne wydłużenie czasu podróży komunikacją miejską, spowodowane funkcjonowaniem nowego systemu Tristar narzeka nasz Czytelnik. Czy jazda trolejbusem po ul. Chwaszczyńskiej rzeczywiście uległa spowolnieniu?
Skrzyżowań wyposażonych w sygnalizację świetlną wciąż przybywa i są one sukcesywnie włączane do systemu Tristar. Wydawać by się mogło, że to dobra wiadomość.
Całkiem nowy system
Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem w Gdyni znajduje się w siedzibie ZDiZ przy ul. 10 Lutego 24 i jest częścią systemu Tristar. Jego powstanie w ubiegłym roku zakończyło drugi etap projektu „Zintegrowany System Zarządzania Ruchem Tristar” na terenie Gdyni, Sopotu i Gdańska. To właśnie tutaj operatorzy zarządzają ruchem drogowym i transportem publicznym w Gdyni. W ramach wspomnianego drugiego etapu projektu, który dotyczył wyłącznie naszego miasta, w centrum zainstalowano skomplikowane i nowoczesne oprogramowanie do zarządzania ruchem oraz powstał system kamer nadzoru wizyjnego. Wybudowano również 11 km kanalizacji teletechnicznej wraz ze światłowodami oraz zmodernizowano kilkanaście gdyńskich skrzyżowań, które już włączono do systemu. Wartość prac wykonanych w tym etapie szacuje się na ponad 29 mln zł. Na tym nie koniec. W kolejnych etapach zmodernizowane zostaną i włączone do systemu kolejne 44 gdyńskie skrzyżowania.
Pętle i fotorejestratory
System zostanie rozbudowany o nowe moduły i funkcje, np. tablice o zmiennej treści informujące o warunkach ruchu i czasach dojazdu do wybranych punktów w Trójmieście, tablice informacji parkingowej określające ilość dostępnych miejsc do parkowania, tablice informacyjne na przystankach komunikacji zbiorowej, terminale informacji dla pasażerów transportu zbiorowego, a także fotorejestratory prędkości i przejazdu na czerwonym świetle.
Do Tristara przyłączane są coraz to nowe skrzyżowania. Od początku stycznia tego roku działa np. sygnalizacja świetlna na ul. Wielkopolskiej. Budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej z ul. Łowicką i ul. Kowieńską w Gdyni objęła montaż latarni sygnalizacyjnych z przyciskami dla pieszych, pętli indukcyjnych w jezdni oraz kanalizacji podziemnej. Inwestycję realizowano od listopada do grudnia ubiegłego roku. Koszt budowy wyniósł prawie 600 tys. zł i został w całości pokryty z budżetu Gdyni. Skrzyżowanie do końca stycznia zostało przyłączone do systemu sterowania ruchem Tristar.
Metropolitalny zasięg
Trzeba dodać, że Tristar to partnerski projekt o charakterze metropolitalnym, realizowany przez Gdańsk, Gdynię i Sopot. System ma zrewolucjonizować poruszanie się po aglomeracji. Swoim zasięgiem obejmie ok. 150 trójmiejskich skrzyżowań. Urzędnicy liczą, że dzięki systemowi i właściwemu sterowaniu światłami samochody, zamiast stać w korkach w godzinach szczytu, będą mogły poruszać się ze stałą prędkością, co ma znacznie skrócić czas przejazdu głównymi arteriami aglomeracji.
Czy tak się dzieje w rzeczywistości? Okazuje się, że zdania są podzielone. Z redakcją skontaktował się jeden z mieszkańców, który skarży się na znaczne wydłużenie czasu podróży komunikacją miejską.
– Wszystkiemu winien Tristar – mówi Janusz Pawelczyk, nasz Czytelnik. – Ci, którzy pracują lub uczą się w Gdańsku lub Sopocie i jeżdżą codziennie komunikacją miejską ul. Sopocką, wiedzą o czym mówię. Ostatnio podróż stała się o minimum pół godziny dłuższa! A korki na „serpentynie” i na głównej ulicy są przez cały dzień, nawet po godz. 18, kiedy natężenie ruchu na drogach się zmniejsza.
Z przesiadką w Redłowie…
– Rozmawiałem z przewoźnikami autobusowymi, którzy potwierdzili, że występują opóźnienia – uważa Czytelnik. – A wszystko przez system Tristar na ciągu ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej. Ostatnio korek sięgał aż do Brodwina! Wszystko było zablokowane. Czyżby w ten sposób urzędnicy ZDiZ zachęcali do podróży przez miasto, z przesiadką na SKM w Redłowie? To nielogiczne!
Do ZDiZ skierowaliśmy pisemną prośbę o odpowiedź na sygnał, który otrzymaliśmy. Zapytaliśmy, czy do urzędników wpływały już sygnały w tej sprawie oraz, czy istnieje jakaś możliwość poprawy tej sytuacji (np. przeprogramowanie instalacji lub wybór alternatywnej drogi podróży). Czekamy na odpowiedź. O postępach w sprawie będziemy na bieżąco informowali na naszych łamach.
(kod)