Nowa Warszawska

W sobotę, 4 lutego, odbyły się przejazdy testowe różnego typu tramwajów kursujących na co dzień po gdańskich torowiskach. Pięć tramwajów przez ponad trzy godziny jeździło po nowej trasie.
Na torowisku pomiędzy alejami Havla i Adamowicza zobaczyć można było: Düwag N8C, Alstom NGd99, Bombardiera NGT6, Pesę 120NaG Swing i Pesę 128NG Jazz-Duo.
Każdym pojazdem jechali przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego, Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, a także przedstawiciele firmy, która zrealizowała tę inwestycję. Obecny był też Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
– Dokładnie na miesiąc przed uruchomieniem nowej linii tramwajowej Nowa Warszawska, rozpoczęliśmy testy. Wszystko po to, by 4 marca mieć pewność, że nowo otwarta trasa będzie mogła w pełni służyć mieszkańcom – zaznacza Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. – Przetestowaliśmy wszystkie typy tramwajów, które jeżdżą w naszej komunikacji miejskiej, na wszystkich możliwych trasach przejazdowych. Wszystko wskazuje na to, że 4 marca oddamy w pełni funkcjonalną trasę tramwajową, która ułatwi podróżowanie mieszkańców z południowych dzielnic miasta.
Pozytywny test dla nowego torowiska
– Sobotnie próbne przejazdy, pomimo trudnych warunków pogodowych, przebiegły pomyślnie. Nową trasą tramwajową poruszać się będą w najbliższym czasie wagony wyłącznie dwukierunkowe. Zdecydowaliśmy się jednak sprawdzić wszystkie typy obecnie eksploatowanych w Gdańsku tramwajów – podkreśla dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski. – Dzięki temu mamy pewność, że w przypadku sytuacji awaryjnej nie będzie problemu z przekierowaniem również i pozostałych wagonów na nową trasę. Natomiast trudne zimowe warunki pogodowe były również dla nas okazją do sprawdzenia, jak pojazdy zachowają się na nowej trasie przy opadach śniegu – dodaje Zomkowski.
4 marca otwarcie Nowej Warszawskiej
Nowa trasa tramwajowa łączy al. Vaclava Havla z al. Pawła Adamowicza. Tym samym powstała pełna rama komunikacyjna, umożliwiająca kursowanie tramwajów z Chełmu i Ujeściska bezpośrednio na Jasień i dalej Piecki – Migowo. Obecnie tramwaje kończą swój bieg na pętlach przy al. Havla bądź przy al. Adamowicza.
W ramach projektu tzw. Nowej Warszawskiej powstał około 2-kilometrowy odcinek linii tramwajowej. Wzdłuż trasy powstały trzy nowe przystanki tramwajowe: na wysokości ul. Częstochowskiej, przy ul. Piotrkowskiej i al. Havla. Wzdłuż linii tramwajowej wykonano chodnik oraz drogę rowerową, zagospodarowano pobliską zieleń. W ramach inwestycji przebudowany został też 210-metrowy odcinek ul. Piotrkowskiej – tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego. Oprócz nowej nawierzchni zyskała ona także chodnik i oświetlenie.
Realizowany projekt przewidywał również kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej, w ramach której powstała m.in. nowa kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa. Przebudowano też sieć ciepłowniczą, gazową oraz teletechniczną. Dla potrzeb obsługi torowiska powstała także tzw. droga technologiczna.
Umowa na budowę trasy tramwajowej Nowa Warszawska została podpisana w lutym 2021 roku, a prace drogowe rozpoczęły się na początku marca 2021 r. Wykonawcą prac było konsorcjum firm MTM Firma Budowlano-Drogowa MTM SA – Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.- partner. Koszt inwestycji to blisko 60 mln złotych.
Budowa Nowej Warszawskiej jest realizowana w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej – etap IV A (GPKM IVA), który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko2014 – 2020.
mat. prasowe

fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl