Testy Mevo 2.0. ruszyły w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Podczas rozruchu wewnętrznego sprawdzone zostaną wszystkie nowe stacje postojowe, punkty ładowania oraz Centrum Obsługi Użytkowników. Testowane będą rowery, aplikacja i system IT. Testy prowadzone będą minimum do końca kwietnia. Jeśli wypadną pomyślnie, jeszcze tej wiosny pierwsza część rowerów może zostać udostępniona mieszkańcom.
Start rozruchu wewnętrznego
System Mevo to drugi w Europie (po Sztokholmie) duży system oparty na rowerach elektrycznych z ręcznie wymienialnymi bateriami. Wyłoniony w przetargu operator, hiszpańska firma City Bike Global od roku przygotowuje się do jego uruchomienia w oparciu o 717 stacji postoju, 51 punktów ładowania baterii (po minimum jednym w każdej z gmin) oraz 17 punktów serwisowych.
Podobnie jak w Sztokholmie i każdym projekcie innowacyjnym, najbliższy rok wdrażania systemu będzie de facto fazą testową. W pierwszym etapie testów, który rozpoczął się 11 kwietnia, sprawdzona zostanie nowo wybudowana bądź wyremontowana infrastruktura rowerowa. Rozpoczęło się wstępne testowanie wszystkich elementów systemu (aplikacja, system IT, system GPS, call center) w oparciu o 100 rowerów: 25 tradycyjnych i 75 z napędem elektrycznym. Rowery z napędem przy w pełni naładowanej baterii powinny przejechać co najmniej 100 km. Testy przeprowadzane są przez pracowników Metropolii i gmin uczestniczących w projekcie oraz specjalistów wynajętych do sprawdzenia elementów systemu.
System Mevo 2.0 musi działać bez zarzutów w 16 gminach Metropolii, wtedy przekazany zostanie do kolejnego etapu testowania – przez mieszkańców Metropolii. Podczas drugiego etapu do nieodpłatnego korzystania w trybie testowym (opłata manipulacyjna 1 grosz) mieszkańcom zostanie udostępnione 50 proc. floty rowerowej. Następnie, gdy wszystko będzie funkcjonowało w sposób należyty i nieprzerwany, na ulice Metropolii wyruszy cała flota rowerów klasycznych oraz ze wspomaganiem elektrycznym.
Nowy przetarg na rower metropolitalny wygrała katalońska firma City Bike Global / Inurba Mobility. Umowę na Mevo 2.0 podpisano 8 lutego 2022 r. Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą. Rowery z poprzedniej wersji zostały sprzedane, 200 sztuk trafiło do urzędników z gmin Obszaru Metropolitalnego, którzy będą z nich korzystać w ramach służbowych obowiązków. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat.
Rowery Mevo będą jeździć po ulicach 16 gmin metropolii. Umowa z City Bike Global została podpisana na 6 lat. Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Co warto wiedzieć o rowerach Mevo 2.0
Mevo 2.0, w odróżnieniu do swojego poprzednika, będzie systemem mieszanym z 4099 rowerami (1000 rowerów tradycyjnych i 3099 z napędem elektrycznym). System będzie składał się z 717 stacji (wcześniej było ich 660). Nowe stacje pojawią się w Kartuzach, Żukowie, Sierakowicach, Pruszczu Gdańskim, Władysławowie, a także w dwóch nowych gminach, które dołączają do projektu – w Kosakowie i Kolbudach. Punkty ładowania powstaną w każdej gminie. Operator zapewni 51 takich punktów.
Charakterystyczny design, wytrzymała bateria, możliwość jazdy na elektrycznym rowerze z rozładowaną baterią – to nowości systemu Mevo 2.0. Fot. OMGGS
Bateria pozwoli na pokonanie 100 km przy jej pełnym naładowaniu (poprzednio rowery miały zasięg 60 km). Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny, przy czym rower będzie widoczny dla systemu jako ten przeznaczony do wymiany lub ładowania – co oznacza, że OMGGS nie będzie ponosił kosztów jego obsługi).
Nowe Mevo będzie działało w sezonie 9+3 – przez 9 miesięcy 100% floty, od grudnia do końca lutego 50% floty.
Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo.
mat. prasowe

fot. mat. prasowe