Start systemu FALA przełożony
InnoBaltica wstrzymała odbiór kluczowego etapu systemu FALA i zdecydowała o jego przetestowaniu w Lęborku przez ekspertów spółki. Wymusza to przesunięcia w harmonogramie projektu. Nie wpłyną one negatywnie na rozliczenie dofinansowania unijnego, a pozwolą na dokończenie montażu urządzeń na peronach kolejowych. Nowy plan wdrażania FALI będzie ogłoszony w lipcu br. Kluczowe znaczenie odgrywa odbiór całego oprogramowania systemu od wykonawcy
System, który w marcu dostarczył wykonawca – firma Asseco Data Systems (ADS), został zweryfikowany. Przeanalizowano kilkaset jego funkcjonalności. Oprócz narzędzi służących pasażerom, jak aplikacja, portal pasażera czy falomaty i czytniki, konieczne jest uruchomienie m.in. systemu kontroli biletów i oprogramowania do Punktów Obsługi Klienta, Dyspozytorni czy Centrum Personalizacji Kart FALA.
Stan przygotowań jest zaawansowany, choć nie w pełni satysfakcjonujący. Dysponujemy niemal wszystkimi elementami systemu. Nie dokonaliśmy jednak ostatecznego odbioru jednego z kluczowych etapów kontraktu – mówi Radomir Matczak, członek zarządu InnoBaltiki, spółki odpowiedzialnej za wdrożenie systemu FALA. – Oznacza to wstrzymanie kolejnej transzy wynagrodzenia dla ADS, wynoszącej ponad 20 mln zł, która zostanie odblokowana dopiero po bezwarunkowym odbiorze tego etapu. Wcześniej w praktycznych testach chcemy potwierdzić gotowość FALI do sprawnego działania, co oznacza przesunięcie terminu uruchomienia systemu dla pasażerów. Niezmiennie oczekujemy od ADS maksymalnego zaangażowania. Priorytetem jest przygotowanie systemu na najwyższym poziomie. Jeśli nie nastąpi bezwarunkowy odbiór prac, to naliczymy ADS wielomilionowe kary.
Przedłużające się uzgodnienia montażu urządzeń na peronach
O ile falomaty i czytniki są zainstalowane niemal we wszystkich już tramwajach, autobusach i trolejbusach (blisko 900 pojazdów), to sytuacja z montażem urządzeń na stacjach i przystankach kolejowych jest zróżnicowana. W ramach infrastruktury, która należy do PKM, zrealizowane jest już 100 proc., a w przypadku SKM – 91 proc. zadania.
Najbardziej czasochłonne okazały się uzgodnienia techniczne z partnerami z PKP / PLK, które obejmują aż 175 lokalizacji w całym województwie.
Stan prac administracyjnych jest zaawansowany w 66 procentach. Dobra wiadomość jest taka, że lada moment ruszą pierwsze montaże urządzeń na stacjach PLK. To będzie kolejny kamień milowy. Niezbędne jest jeszcze kilka miesięcy, aby sfinalizować to zadanie – mówi Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu w InnoBaltice.
W związku z tym spółka zwróciła się też do Centrum Unijnych Projektów Transportowych o zgodę na przedłużenie okresu na rozliczenie dofinansowania do końca bieżącego roku. Więcej czasu na testowanie i integrację elementów systemu
InnoBaltica kładzie nacisk na jakość i niezawodność Systemu FALA. Dlatego wymaga od wykonawcy dopracowania wielu elementów i szerokiego przetestowania w praktyce. Celem jest zidentyfikowanie oraz wyeliminowanie ewentualnych błędów i niesprawności. To poszukiwanie wszelkich słabych punktów, aby rozwiązywać potencjalne problemy jeszcze w fazie roboczej, przed publicznym uruchomieniem FALI. Dzięki zaangażowaniu władz Lęborka, udziałowca InnoBaltiki, kolejne testy – w warunkach rzeczywistych – odbędą się właśnie w tym mieście.
Pewność, że system jest niezawodny
Władze InnoBaltiki podkreślają, że projekt jest bardzo skomplikowany. Integruje całe województwo, obejmuje blisko 100, bardzo odmiennych taryf gminnych i kolejowych określanych przez wielu organizatorów transportu.
Wraz z ADS stawiamy kolejne kroki, choć w niezadowalającym nas tempie. Jest to pierwszy tego rodzaju regionalny projekt w Polsce. Okazał się znacznie bardziej czasochłonny niż zakładaliśmy. Rozumiemy mieszkańców województwa, którzy po części mogą czuć się zniecierpliwieni, a po części zaniepokojeni. Jesteśmy przekonani, że FALA będzie dobrze im służyła, ułatwiając podróżowanie. Jednak najpierw musimy mieć pewność, że system jest niezawodny i w pełni gotowy do uruchomienia – wyjaśnia Radomir Matczak. – Warto tu przypomnieć, że zaczęliśmy realizację projektu rok później niż pierwotnie planowaliśmy, z powodu procesów odwoławczych w przetargu. Wszystkie te okoliczności powodują, że start systemu FALA nie będzie możliwy w lipcu 2023 r..
Po czerwcowych testach systemu w Lęborku zarząd InnoBaltiki zaktualizuje harmonogram stopniowego wdrażania FALI. Będzie on zaprezentowany do końca lipca br.
Jesteśmy zdeterminowani, aby projekt, przynajmniej w zasadniczych elementach, wystartował jeszcze w tym roku – podkreśla Radomir Matczak.
mat. prasowe
fot. mat. prasowe