Od 1 lipca ruszył nabór wniosków w ramach programu „Dobry start”. To jednorazowe wsparcie dla uczniów w wysokości 300 złotych w związku z rozpoczęciem roku szkolnego 2024/2025. Wnioski przyjmuje ZUS i można je składać wyłącznie drogą elektroniczną. Termin przesyłania dokumentów upływa 30 listopada.
„Dobry start” to rządowy program wsparcia dla uczniów i ich rodzin. Świadczenie można otrzymać raz w roku na każde uczące się dziecko do 20. roku życia, a w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami – do 24. roku życia. Rodziny dostają je bez względu na dochód.

Wnioski można składać wyłącznie drogą elektroniczną. Może to zrobić matka, ojciec, opiekun prawny lub faktyczny dziecka (opiekun faktyczny to osoba faktycznie sprawująca opiekę nad dzieckiem, która wystąpiła do sądu opiekuńczego o przysposobienie dziecka).
Wniosek o świadczenie dla dzieci, które przebywają w pieczy zastępczej składa rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej. Wypłata przyznanego świadczenia odbywa się wyłącznie w formie bezgotówkowej na wskazane konto bankowe.
Przyjmowaniem wniosków, ich rozpatrywaniem oraz przyznawaniem i wypłatą świadczenia zajmuje się Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Jak złożyć wniosek?
Rodzice mogą składać wnioski poprzez:
portal Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
aplikację mZUS,
bankowość elektroniczną,
portal Emp@tia.
Natomiast opiekunowie faktyczni lub prawni, osoby sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem (rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka) oraz osoby uczące się i usamodzielnione mogą skorzystać:
z aplikacji mZUS,
z portalu PUE ZUS.
Dyrektorzy placówek opiekuńczo-wychowawczych lub opiekuńczo-terapeutycznych mogą składać wnioski wyłącznie na portalu PUE ZUS.
Poza danymi we wniosku należy podać:
numer rachunku bankowego, na który ma zostać wpłacone świadczenie,
adres mailowy i numer telefonu – potrzebne do kontaktu w sprawie wniosku.
Wnioski można przesyłać do 30 listopada. Co ważne, złożenie go w lipcu lub sierpniu gwarantuje wypłatę świadczenia do 30 września. Natomiast jeśli wniosek zostanie złożony w kolejnych miesiącach – wsparcie trafi do rodziny w ciągu 2 miesięcy od momentu przesłania.
Świadczenie „Dobry start” nie przysługuje na dzieci uczęszczające do przedszkola oraz realizujące roczne przygotowanie przedszkolne (w tzw. zerówce w przedszkolu lub szkole). Program nie obejmuje studentów.
Szczegółowe informacje o świadczeniu 300+ znajdziemy się na stronie internetowej ZUS-u.
mat. prasowe

fot. mat. prasowe