Trasa tramwajowa Gdańsk Południe – Wrzeszcz

Miasto podpisało z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie budowy nowej linii tramwajowej, która połączy południowe dzielnice z Wrzeszczem. Wartość inwestycji przekracza 800 mln zł, z czego blisko 260 mln zł pochodzi z Funduszy Europejskich. To strategiczny projekt, który znacząco poprawi codzienny komfort podróży tysięcy mieszkańców i ułatwi rozwój dynamicznie rosnących dzielnic południa Gdańska.
16 lipca 2025 r. prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech podpisały umowę na dofinansowanie projektu „Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej etap VA – budowa linii tramwajowej Gdańsk Południe – Wrzeszcz”, nazywanej roboczo „Nową Politechniczną”.
W środowym wydarzeniu wzięli udział również Dariusz Klimczak, minister infrastruktury oraz Jacek Karnowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. To pierwsza w Polsce umowa podpisana w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) 2021-2027 dotycząca inwestycji tramwajowej.
Krótszy czas dojazdu i odciążenie ulic
Nowa linia tramwajowa, o długości 3,75 km, umożliwi szybki dojazd z południa miasta do Wrzeszcza – jednej z najważniejszych dzielnic Gdańska, będącej centrum edukacyjnym, handlowym i przesiadkowym.
Dzięki nowej trasie:
czas przejazdu z Piecek-Migowa do Wrzeszcza skróci się nawet do 12 minut,
tramwaje będą kursować co 5 minut w godzinach szczytu,
linia będzie mogła przewieźć nawet 2500 pasażerów na godzinę.
Co zostanie wybudowane?
Zakres inwestycji obejmuje:
3,75 km nowej linii tramwajowej,
0,6 km zmodernizowanej istniejącej infrastruktury,
budowę 7 nowych przystanków,
4,8 km nowej trasy rowerowej,
tunel pod ul. Wileńską (280 metrów, metodą wykopu otwartego),
zielone torowiska poprawiające estetykę i mikroklimat.
To kolejny krok w kierunku zrównoważonego miasta, w którym rozwój transportu publicznego idzie w parze z dbałością o środowisko.
Dlaczego to ważne?
Budowa nowej linii to nie tylko oszczędność czasu dla pasażerów. To także konkretne korzyści dla miasta i jego mieszkańców:
szybszy, wygodniejszy i bezpieczniejszy dojazd do Wrzeszcza i Oliwy,
większy komfort podróży – szczególnie dla osób z ograniczoną mobilnością, seniorów i rodziców z dziećmi,
poprawa płynności ruchu w mieście i ograniczenie liczby samochodów na drogach,
redukcja hałasu, emisji CO₂ i zanieczyszczeń,
domknięcie „tramwajowej obwodnicy Gdańska” – co zwiększy elastyczność sieci i ułatwi przesiadki.
Projekt jest jedną z pięciu kluczowych inwestycji dotyczących mobilności w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot, obok rozbudowy węzłów przesiadkowych we Władysławowie i Redzie, budowy węzła integracyjnego w Rumi oraz rozbudowy węzłów, buspasów i tras rowerowych w Gdyni.
Gdańsk skutecznie sięga po środki zewnętrzne
Podpisana właśnie umowa o dofinansowanie to kolejny przykład owocnej współpracy Gdańska z CUPT i Ministerstwem Infrastruktury. W poprzednich latach miasto pozyskało m.in. środki z:
Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na zakup 10 nowoczesnych, elektrycznych pociągów,
Programu Infrastruktura i Środowisko – ponad 446 mln zł na poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, modernizację komunikacji miejskiej czy budowę wiaduktu Biskupia Górka.
Miasto jest również beneficjentem projektów realizowanych przez inne instytucje, takie jak PKP PLK czy GDDKiA. Wszystkie te działania przekładają się na większą dostępność, lepszy komfort życia i rosnącą atrakcyjność gospodarczą Trójmiasta.
Harmonogram realizacji trasy GPW
lipiec 2025 – podpisanie umowy o dofinansowanie,
grudzień 2025 – planowane podpisanie umowy z wykonawcą,
2026 – planowane rozpoczęcie prac budowlanych,
2029 – zakończenie realizacji projektu.
Inwestycja dofinansowana z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko w ramach priorytetu FENX.03 – Transport miejski.

mat.prasowe/fot.gdansk.pl