Pakiet dla Gdańska Południe

W sobotę 4 września miasto oficjalnie rozpoczęło realizację Pakietu dla Gdańska Południe – jednego z kluczowych elementów Planu dla Gdańska. W ramach przedsięwzięcia w południowych dzielnicach powstaną nowe drogi, linia kolejowa PKM Południe oraz zajezdnie komunikacyjne. Pierwszym krokiem jest budowa Nowej Świętokrzyskiej, której pierwszy etap właśnie rusza. Całość programu szacowana jest na blisko 4 miliardy złotych.
W miejscu nowej inwestycji, mieszkańcy wraz z przedstawicielami władz miasta mogli symbolicznie wbić pierwsze łopaty. W ziemi znalazło się ich aż czterdzieści.
Nowa Świętokrzyska – pierwszy element zmian
Symboliczne wbicie łopaty odbyło się przy ul. Kampinoskiej, gdzie powstaje pierwszy odcinek Nowej Świętokrzyskiej. Droga w układzie 2×1 pas połączy Kampinoską z al. Havla i odciąży ruch w tej części miasta, szczególnie w czasie budowy linii kolejowej PKM Południe. Po zakończeniu wszystkich etapów stanie się częścią głównego połączenia drogowego południowych dzielnic z centrum i obwodnicą Trójmiasta.
PKM Południe – szybkie połączenie z centrum
Jednym z najważniejszych elementów programu jest PKM Południe. Nowa, zelektryfikowana linia kolejowa o długości 7 km obejmie sześć stacji: Oruńskie Przedmieście, Chełm, Orunia Górna, Maćkowy, Łostowice i Kowale. Dzięki temu nawet 200 tysięcy mieszkańców zyska dostęp do szybkiego transportu zbiorowego, który połączy Gdańsk Południe z centrum miasta i regionem.
Linia kolejowa zostanie uzupełniona o węzły integracyjne – Łostowice–Świętokrzyska i Kowale. W planach są tam parkingi wielopoziomowe oraz powiązania z komunikacją tramwajową i autobusową.
Kompleksowy pakiet inwestycji
W ramach Pakietu dla Gdańska Południe powstanie również przedłużenie al. Adamowicza wraz z nową linią tramwajową, ulica Nowa Sandomierska z przejazdem nad torami kolejowymi, a także realizacja ul. Kampinoskiej połączona z budową zbiornika retencyjnego i przebudową Potoku Oruńskiego. Plan obejmuje także Nową Jabłoniową, mniejsze inwestycje lokalne (m.in. przy ul. Turzycowej, Czermińskiego czy Apollina).
Inwestycje rozpisane na lata
Harmonogram działań przewiduje, że pierwszy etap Nowej Świętokrzyskiej zakończy się w 2026 roku. Budowa PKM Południe ruszy po 2027 roku, a kolejne duże inwestycje drogowe i tramwajowe planowane są w latach 2028–2030. W 2030 roku gotowa ma być także nowa zajezdnia tramwajowa i autobusowa przy ul. Warszawskiej.
Gdańsk inwestuje w lepszą komunikację
– Wśród inwestycji powiązanych z budową linii kolejowej PKM Południe pierwszym i kluczowym zadaniem jest budowa Nowej Świętokrzyskiej – etap pierwszy, którego realizacja właśnie się rozpoczęła. Prace będą prowadzone w latach 2026–2027. W tym samym czasie rozpoczniemy przebudowę ulicy Kampinoskiej na odcinku od Świętokrzyskiej do Niepołomickiej. Część tej inwestycji jest realizowana w ramach umowy z inwestorem zewnętrznym, natomiast pozostały fragment, do ulicy Niepołomickiej – w ramach budowy zbiornika retencyjnego nr 3, dla którego będziemy aplikować o środki zewnętrzne z programu FEnIKS, w obszarze gospodarowania wodami opadowymi. Oba te zadania zakończą się w 2027 roku, równolegle z pierwszym etapem Nowej Świętokrzyskiej – mówiła Małgorzata Polan, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. – W 2028 roku planowane jest rozpoczęcie budowy linii kolejowej PKM Południe oraz realizacja bezkolizyjnego przejazdu w ulicy Nowej Sandomierskiej. Równolegle opracowywany jest projekt Nowej Świętokrzyskiej – etap drugi, który połączy Kampinoską z nowym węzłem przesiadkowym powstającym w ramach PKM Południe. W tym samym obszarze powstanie także przedłużenie alei Pawła Adamowicza (dawnej Bolońskiej Południowej). Dla tego zadania zostanie przygotowana dokumentacja projektowa poprzedzona analizą najlepszych rozwiązań komunikacyjnych, zarówno dla układu drogowego, jak i dla linii tramwajowej. Przełom lat 2026 i 2027 to czas realizacji ulicy Nowej Jabłoniowej, dla której dokumentacja jest już gotowa i trwa proces uzyskiwania decyzji administracyjnych. W 2027 roku rozpoczną się także prace przy ulicach Dworcowej i Czerwińskiego, istotnych z punktu widzenia układu odwodnieniowego miasta. Na te inwestycje również planujemy pozyskanie środków z programu FEnIKS. Zakończenie planowane jest do 2028 lub początku 2029 roku – w zależności od przebiegu postępowań przetargowych. W 2028 roku rozpoczniemy również budowę zajezdni tramwajowej i autobusowej.
Pakiet dla Gdańska Południe to największy dotąd program inwestycyjny realizowany w tej części miasta. Jego celem jest nie tylko rozbudowa infrastruktury, ale również poprawa komfortu życia mieszkańców. Miasto zapowiada intensywne prace, wprowadzanie nowoczesnych technologii budowlanych oraz szeroką kampanię informacyjną o objazdach i zmianach w organizacji ruchu, aby ograniczyć uciążliwości w czasie realizacji inwestycji
fot.mat.prasowe