Wspólny bilet na komunikację miejską i kolej, koniec z taryfą nocną

Prezentacja nowych autobusów Mercedes Citaro, które spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje kupiła w zeszłym roku od EvoBus Polska. Zajezdnia autobusowa GAiT przy al. Hallera

 

Posiadacze Karty Mieszkańca i biletu okresowego, który dotychczas umożliwiał przejazd pojazdami komunikacji miejskiej, będą mogli korzystać z niego także w pociągach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej, ale tylko w granicach Gdańska. Wiosną zmienią się również ceny biletów jednorazowych.
O planach wprowadzenia wspólnego biletu na pojazdy komunikacji miejskiej, a także SKM, PKM i pociągami Przewozów Regionalnych, informowaliśmy po raz pierwszy pod koniec grudnia 2019 r. W środę, 8 stycznia, Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, przedstawił konkretne założenia zmian, które wprowadzone zostaną w gdańskiej komunikacji publicznej już od 1 kwietnia br.
To, co ważne, to fakt, że ze wspólnego biletu korzystać będą mogli wyłącznie posiadacze aktywnej Karty Mieszkańca i biletów okresowych.
– To rozwiązanie dotyczy tylko osób, które ten bilet okresowy zakupują. W ostatnich dniach padały pytania o to, czy będziemy finansować bezpłatną komunikację na kolei dla osób, które jeżdżą w tej chwili bezpłatnie naszą komunikacją miejską. Nie będziemy finansować. Dzieci i seniorzy będą musieli, tak jak do tej pory, kupić bilet kolejowy – podkreślał zastępca prezydent Piotr Borawski, dodając, że trwają rozmowy z Gdynią i Sopotem w kwestii wspólnego biletu.
– Jest w nas pełna determinacja ku temu, by w tej kadencji nastąpiła integracja w ramach całego Trójmiasta, a nawet całej metropolii – mówił Piotr Borawski.
Jeżeli ktoś nie posiada Karty Mieszkańca, to oferta będzie taka jak dotychczas, a więc z biletem okresowym będzie można poruszać się wyłącznie autobusami i tramwajami, z wyłączeniem kolei – na nią trzeba będzie kupić osobny bilet.
Bilety jednorazowe
Od 1 kwietnia nastąpi wzrost cen biletów jednorazowych.
Bilet ważny na jeden przejazd kosztować będzie 3,8 złotych (obecnie 3,2 zł), bilet 1-godzinny – 4,4 zł (obecnie 3,8 zł), a bilet 24 – godzinny -14 złotych (obecnie 13 zł).
Co bardzo istotne, zlikwidowana zostanie taryfa nocna – każdy bilet obowiązujący na liniach dziennych, będzie obowiązywał także na liniach nocnych.
W pojazdach tylko karnety
Od 1 kwietnia wprowadzone zostaną także zmiany w regulaminie przewozów pojazdami Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
W pojazdach prowadzona będzie jedynie sprzedaż biletów – karnetów. Pojedyncze bilety będą już niedostępne.
– Od 1 kwietnia zakupić będzie można w pojazdach karnet, który zawierać będzie trzy bilety: dwa jednoprzejazdowe i jeden 1-godzinny. Karnet normalny będzie kosztował 12 zł, ulgowy – 6 zł – poinformował Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska. – Ma to wpłynąć przede wszystkim na mieszkańców, by takich transakcji było jak najmniej. By korzystali ze 105 automatów biletowych czy aplikacji dostępnych na telefony komórkowe. Chodzi o to, by zwiększyć komfort podróży i jak najbardziej zminimalizować opóźnienia tramwajów i autobusów – wyjaśniał.
Druga zmiana w regulaminie dotyczy przejazdów z jednośladami:
– rower będzie można przewozić tylko w pojazdach oznaczonych specjalnym piktogramem,
– przewóz roweru będzie niemożliwy w przypadku, gdy nie będzie on zapięty specjalnym pasem lub nie będzie ustawiony w specjalnym stojaku znajdującym się w pojeździe.
Jak poinformował Maciej Lisicki, prezes miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, około 190 autobusów należących do GAiT będzie miało wyposażenie umożliwiające przejazd roweru, a więc: albo specjalne pasy albo stojak. Mniej będzie dostosowanych do takich przewozów tramwajów.
– Na pewno przystosowane będą do tego wszystkie nowe Pesy, czyli 30 pojazdów. Dostosowane zostaną też dotychczasowe Pesy, w sumie 65 pojazdów dostosowanych do przewozu jednośladów.
W jednym pojeździe będzie można przewieźć na ogół tylko jeden rower – przyznał prezes Lisicki.
Na najbliższej sesji, 30 stycznia, Rada Miasta Gdańska zajmie się uchwałą w sprawie nowej taryfy w komunikacji miejskiej i wspólnego biletu. Wszystkie zmiany mają wejść w życie od 1 kwietnia br.
Jak planowane zmiany przełożą się, według szacunków, na finanse miasta?
– Założenie jest takie, że w budżecie na 2020 rok z tytułu przychodów ze sprzedaży biletów ma wpłynąć 8,5 mln złotych więcej. Spodziewamy się, że bilet miesięczny w cenie 99 złotych spowoduje, że zachęcimy mieszkańców do przesiadki z samochodów do komunikacji. Większy popyt ma się przełożyć też na większe przychody z tego tytułu – mówił w środę zastępca prezydent Piotr Borawski.
mat. prasowe