Nowa Warszawska

Trwają intensywne prace na budowie torowiska na skrzyżowaniu ul. Nowej Warszawskiej z al. V. Havla. Ustawiono już wszystkie słupy trakcyjne w obrębie skrzyżowania. Trzy z nich muszą zostać jeszcze zabetonowane.
Przebudowa kluczowego skrzyżowania w ramach Nowej Warszawskiej
Pod koniec czerwca br., w ramach budowy nowej trasy tramwajowej, rozpoczęto przebudowę skrzyżowania al. Havla i Nowej Warszawskiej. By móc przebudować cały układ torowy na tym skrzyżowaniu wyłączono kursowanie tramwajów wzdłuż al. Havla – mieszkańcy korzystają obecnie z zastępczej komunikacji autobusowej. Do końca tegorocznych wakacji zaplanowano w tym miejscu m.in. wymianę oraz montaż słupów trakcyjnych, wymianę sieci trakcyjnej, budowę kanalizacji deszczowej wraz z odwodnieniem torowiska, a także budowę trzech peronów tramwajowych.
Przebudowa fragmentu torowiska i układu drogowego w alei Havla jest konieczna, by można było „wpiąć” do niej nową linię tramwajową. Do tego skrzyżowanie z ul. Łódzką będzie trójwlotowe, a odcinek ul. Nowej Warszawskiej między skrzyżowaniem z al. Havla – drogą dwujezdniową.
W ramach projektu tzw. Nowej Warszawskiej powstaje około 2-kilometrowy odcinek linii tramwajowej. Wzdłuż trasy powstały cztery przystanki tramwajowe: w pobliżu skrzyżowania z – planowaną – ul. Unruga, ul. Piotrkowską i al. Havla. Wzdłuż linii tramwajowej wykonany zostanie chodnik oraz droga rowerowa, zagospodarowana zostanie zieleń, pojawią się elementy małej architektury. W ramach inwestycji przebudowany został już 210-metrowy odcinek ul. Piotrkowskiej – tak aby dostosować ją do nowego układu drogowego. Oprócz nowej nawierzchni zyskała ona także chodnik i oświetlenie.
Realizowany projekt przewidywał również kompleksową przebudowę infrastruktury podziemnej, w ramach której powstała m.in. nowa kanalizacja deszczowa i sieć wodociągowa. Przebudowano też sieć ciepłowniczą, gazową oraz teletechniczną. Dla potrzeb obsługi torowiska powstanie także tzw. droga technologiczna.
Tramwajem po Nowej Warszawskiej – na początku 2023 r.
Zgodnie z umową, zakończenie robót powinno nastąpić w listopadzie 2022 roku, co oznacza, że nową linią tramwajową pojedziemy w pierwszym kwartale 2023 roku – po zakończeniu wszystkich procedur odbiorowych.
Budowa Nowej Warszawskiej jest jednym z elementów programu Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej – etap IV A, który jest współfinansowany z funduszy unijnych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
Wykonawcą prac jest konsorcjum firm: Firma Budowlano-Drogowa MTM SA – Lider, Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowe RAJBUD Sp. z o.o.- Partner. Realizację inwestycji oszacowano na blisko 60 mln złotych.
mat. prasowe

fot. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska