Gdańsk. Prezydenta Aleksandra Dulkiewicz, Prezydenta Gdyni Wojciech Szczurek, Wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski, a także Piotr Kryszewski, Z-ca Prezydenta Gdańska ds. usług komunalnych i Michał Glaser Prezes Zarządu OMGGS wzięli udział w konferencji prasowej dotyczącej roweru metropolitalnego MEVO, która odbyła się przy stacji MEVO obok Kunsztu Wodnego

Po zimowej przerwie już można korzystać z pełnej floty rowerów Mevo. Mieszkańcy i turyści dostali do dyspozycji 3200 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym oraz 1000 tradycyjnych. Tylko przez okres zimowy użytkownicy Mevo podczas 125 tys. podróży przejechali prawie 350 tys. km. W tym sezonie na rowerach Mevo zobaczymy także streetworkerów, a na wiosnę Mevo weźmie udział w ekologicznym rajdzie rowerowym.

  • Rower Mevo jest częścią szerszej polityki, która ma promować zdrowy styl życia, ale także troskę o środowisko. Dzięki temu, że mieszkańcy korzystają z rowerów Mevo, a nie z samochodów, do atmosfery zostało wyemitowane o 100 tys. kg CO2 mniej – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i wiceprezes Rady OMGGS.
    Podsumowanie sezonu zimowego
  • 4200 rowerów, w tym ¾ ze wspomaganiem elektrycznym, jest już na ulicach 16 gmin metropolii. Tak będzie aż do końca listopada. Na wiosnę rozpoczynamy działania promocyjne i edukacyjne, które z jednej strony będą promowały system Mevo, ale także będą uczyły bezpiecznego poruszania się po ulicach – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, prezes Rady OMGGS.
    Od początku grudnia w 16 gminach Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot Mevo działało w systemie zimowym. Do dyspozycji użytkowników była połowa floty. Mimo niesprzyjających temperatur system cieszył się zainteresowaniem.
  • To potwierdza, że jest zapotrzebowanie na rower miejski w metropolii. W okresie zimowym użytkownicy przejechali blisko 350 tys. km. Rowery były wypożyczane 125 tys. razy. Średni czas podróży to 20 minut na dystansie 3 km. Częściej z rowerów korzystali mężczyźni – mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
    Po sezonie zimowym nie ma też zastrzeżeń do operatora systemu, czyli katalońskiej firmy City Bike Global. Serwisanci sprawnie poradzili sobie nie tylko z relokacją, ale także z bieżącą obsługą techniczną rowerów. Jednoślady dobrze zniosły zimę, a baterie w “elektrykach” działały bez problemów mimo niskich temperatur. Wszelkie usterki były szybko naprawiane, a zgłoszeniami od użytkowników na bieżąco zajmowało się Centrum Obsługi Klienta.
  • Jesteśmy zadowoleni ze współpracy z katalońskim operatorem Mevo, wszystkie elementy systemu zostały wdrożone do końca ubiegłego roku. W tej chwili pracujemy z operatorem i jego podwykonawcami z całej Europy nad elementami aplikacji, które będą nam pomagać w analizach, zbierać bardziej precyzyjne dane np. dotyczące tzw. map ciepła – mówi Michał Glaser, prezes Zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
    Mevo zmienia nawyki mieszkańców
    Statystyki pokazują, że Mevo jest potrzebne w metropolii przez cały rok, a mieszkańcy coraz chętniej korzystają z rowerów metropolitalnych także w zimie. W lutym tego roku w samym tylko Gdańsku odnotowano najwyższą średnią dzienną liczbę przejazdów w historii pomiarów od 2013 r. Wybór podróży rowerem zamiast samochodem to także troska o środowisko.
  • Z perspektywy Gdańska Mevo to także element polityki rowerowej. Za chwilę rozpoczniemy działania, które zachęcają do dojazdów do szkół jednośladami – to będzie Rowerowy Maj, a jesienią kolejna odsłona kampanii Rowerem do pracy i szkoły – Kręć kilometry dla Gdańska. W tej chwili w Gdańsku odbywa się wizyta przedstawicieli Europejskiej Federacji Cyklistów, która przygotowuje nas do Velo-city, czyli największej konferencji rowerowej, która odbędzie się w przyszłym roku w Gdańsku – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska i wiceprezes Rady OMGGS.
    Co nowego w Mevo?
    Na terenie metropolii na bieżąco budowane są nowe stacje rowerów Mevo. Zapotrzebowanie na nowe punkty postoju może zgłosić każda z 16 gmin, które biorą udział w projekcie. 25 nowych punktów postoju powstaje w Gdańsku, a 5 w Kosakowie. 2 gdańskie stacje są już skończone i włączone do systemu. Powstały one przy wiacie rowerowej przy PKM Gdańsk Rębiechowo i wiacie przy przystanku na al. P. Adamowicza przy ul. Kartuskiej. Wszystkie stacje zostaną ukończone do połowy kwietnia.
    Od tego sezonu na rowerach Mevo będą jeździć streetworkerzy. Metropolia wspiera działania społeczne, dlatego co roku będzie ogłaszany konkurs dla organizacji pożytku publicznego, w którym do wygrania będą darmowe abonamenty Mevo. W tym roku trafią one do Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta oraz Fundacji Dom Hospicyjny w Pruszczu Gdańskim.
    Wiosną Mevo będzie współorganizatorem rajdu rowerowego z Climate Classic Gdańsk, który przejedzie od Gdańska, przez m.in. Pruszcz Gdański, Cedry Wielkie, Suchy Dąb, Tczew, Pelplin, Gniew, Nowy Dwór Gdański, Stegnę i Ostaszewo. Natomiast wiosną i jesienią odbędzie się cykl akcji edukacyjnych.

Fot. mat. prasowe