Artykuły

Projekty planów miejscowego zagospodarowania przestrzennego

Od 2 do 31 stycznia 2020 roku w Biurze Rozwoju Gdańska do publicznego wglądu zostały wyłożone trzy projekty miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Dyskusje publiczne zaplanowano na 14 stycznia (dzielnica Aniołki), 16 stycznia (Brzeźno) i 21 stycznia (Chełm).
Z projektami planów w czasie wyłożenia można zapoznać się w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska. Do wglądu są udostępnione również prognozy oddziaływania na środowisko wraz z uzgodnieniami Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Gdańsku i Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku dotyczącymi zakresu i stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozach.
Projektanci udzielają informacji od poniedziałku do piątku między godziną 9:00 a 15:00. Informacje dotyczące projektów planów są dostępne na stronach: www.brg.gda.pl oraz bip.brg.gda.pl.
Przygotowana została animacja, na której przedstawiono dokładne lokalizacje obszarów objętych projektami planów.
Terminy dyskusji publicznych
Wszystkie dyskusje publiczne dotyczące projektów planów rozpoczynają się o godz. 17:00 w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska (ul. Wały Piastowskie 24, IV piętro, budynek z windą i podjazdem).
14 stycznia – Aniołki – rejon ulic Jana Dantyszka i Dębowej
16 stycznia – Brzeźno rejon alei Hallera i ulicy Jantarowej II
21 stycznia – Chełm rejon ulic Cieszyńskiego i Cebertowicza
Pojekt planu Chełm rejon ulic Cieszyńskiego i Cebertowicza po raz pierwszy został wyłożony do publicznego wglądu w sierpniu 2019 r. Ponowne wyłożenie projektu spowodowane jest uwzględnieniem części uwag. Procedowany obszar zajmuje zabudowa wielorodzinna i jednorodzinna. Po stronie północno-wschodniej mieści się ośrodek usługowy (w tym Pasaż Chełmski), a w północno-zachodniej – Centrum Obsługi Samochodów oraz stacja paliw. Pawilony usługowe i parkingi są zlokalizowane wzdłuż północnego odcinka ul. Cieszyńskiego. W granicach planu mieści się również park Jar Wilanowski ze zbiornikiem Madalińskiego. Grunty inwestycyjne znajdują się w południowo-wschodniej części, a także w sąsiedztwie parku przy ulicy Madalińskiego oraz pomiędzy ulicami Witosa, Wilanowską i al. Vaclava Havla. Do sporządzenia planu przystąpiono m.in. w celu dopuszczenia nadbudowy istniejących budynków wielorodzinnych o jedną kondygnację i rozszerzenia zakresu usług o handel niezwiązany z Centrum Obsługi Samochodów. W projekcie planu tereny inwestycyjne, położone m.in. w części południowo-wschodniej, przeznaczono pod zabudowę mieszkaniowo-usługową, w tym wielorodzinną. W zachodniej części obszaru dopuszczono możliwość nadbudowy istniejących budynków wielorodzinnych o jedną kondygnację, co umożliwiłoby realizację wind zewnętrznych, sfinansowanych ze sprzedaży powstałych w ten sposób mieszkań. Północne i północno-zachodnie tereny przeznaczono na usługi. W środkowej części obszaru podtrzymano wymóg lokalizacji ośrodka usługowego z przestrzenią publiczną (w formie np. placu) oraz przedszkola. Plan wprowadza ochronę większości osiedlowych zieleńców i skwerów. Zielenią do utrzymania lub wprowadzenia objęto również drzewa oraz zieleń na skarpach graniczących z Jarem Wilanowskim. W celu zachowania ciągłości Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznie (OSTAB), pomiędzy Jarem Wilanowskim a Jarem Sikorskiego, wyznaczono teren miejskiej zieleni urządzonej oraz ciąg łączący OSTAB w postaci szpaleru drzew. Na działce inwestycyjnej znajdującej się w granicach OSTAB-u ustalono wysoki procent powierzchni biologicznie czynnej. Ponadto dla nowej zabudowy wielorodzinnej powyżej czterech mieszkań zastosowano wymóg realizacji rekreacyjnej zieleni przydomowej. Ze względu na ochronę przeciwpowodziową wprowadzono obowiązek redukcji odpływów jednostkowych z terenów przewidzianych pod zabudowę. Zalecono także zagospodarowanie niezanieczyszczonych wód opadowych z wykorzystaniem różnych rozwiązań ułatwiających infiltrację, retencjonowanie czy rozsączanie. Wyznaczono ciąg pieszy o charakterze krajobrazowym, biegnący m.in. wzdłuż północnej skarpy Jaru Wilanowskiego. Pozostałe ciągi piesze mają zapewnić dostępność do parku z okolicznych osiedli. Jako minimalne wyposażenie ulic w większości wskazano chodniki, a na części także trasę rowerową.
Zgłaszanie uwag – do 14 lutego
Każdy, kto kwestionuje ustalenia przyjęte w projekcie planu miejscowego lub w strategicznej ocenie oddziaływania na środowisko, może wnieść swoje uwagi. Należy złożyć je na piśmie (opatrzonym podpisem) do Prezydenta Miasta Gdańska z podaniem imienia i nazwiska lub nazwy jednostki organizacyjnej wraz z adresem oraz oznaczeniem nieruchomości, której uwaga dotyczy. Ostateczny termin zgłaszania uwag mija 14 lutego 2020 r.
Pisma należy kierować na adres: Biuro Rozwoju Gdańska, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk lub w postaci elektronicznej opatrzonej bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego, kwalifikowanego certyfikatu na adres: brg@brg.gda.pl. Uwagi dotyczące prognozy oddziaływania na środowisko należy składać na adres: Biuro Rozwoju Gdańska, ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk, ustnie do protokołu lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej na adres: brg@brg.gda.pl, bez konieczności opatrywania ich bezpiecznym podpisem.
21 dni na rozpatrzenie uwag
Uwagi do projektu planu oraz wnioski i uwagi w postępowaniu w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko są rozpatrywane przez Prezydenta Miasta Gdańska w terminie 21 dni od dnia upływu terminu ich składania. Rozpatrzenie uwag zostanie opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej Biura Rozwoju Gdańska na stronie internetowej http://bip.brg.gda.pl.
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Nieodpłatna pomoc prawna i mediacja w 2020 roku

Osoby, które złożą oświadczenie, że nie są w stanie ponieść kosztów wizyty u prawnika, mogą skorzystać w Gdańsku z bezpłatnych porad prawnych i poradnictwa obywatelskiego. Od 2020 roku oferta pomocy zostaje poszerzona o nieodpłatną mediację.
W Gdańsku darmowe wsparcie prawne, obywatelskie i mediacyjne uzyskać będzie można łącznie w 19 punktach: w dziewięciu prowadzonych przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie i dziesięciu przez organizacje pozarządowe. Całość zadania koordynuje gdański MOPR.
Sprawy rodzinne, podatkowe, zadłużenia
Osoby zadłużone, w kryzysie ekonomicznym, rodzinnym, zawodowym mogą skorzystać z porady adwokatów, radców prawnych, którzy nieodpłatnie doradzą w zakresie spraw rodzinnych, zawodowych, podatkowych, ubezpieczeniowych czy spadkowych. Poradzą w przypadku nagłych zdarzeń losowych czy z zakresu zabezpieczenia społecznego. W ofercie punktów MOPR i organizacji pozarządowych jest też pomoc w sporządzeniu pism urzędowych, wszczynających postępowanie sądowe czy zwalniających z kosztów sądowych.
W przypadku poradnictwa obywatelskiego działania są szczególnie zindywidualizowane i mają też na celu podniesienie świadomości prawnej osoby, która po poradę przychodzi. Doradca obywatelski udzieli wskazówek w szczególności osobom zadłużonym, mających problemy dotyczące spraw mieszkaniowych i zabezpieczenia społecznego. Podpowie też, która instytucja rozwiąże problem kompleksowo.
Osoby z terenu Gdańska z niepełnosprawnością ruchową, które chcą skorzystać z nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego i nie mogą stawić się na wizytę w punkcie, otrzymają pomoc w domu (dostępny jest także tłumacz języka migowego). Usługa nie dotyczy mediacji.
– Staramy się, aby dostęp do bezpłatnego poradnictwa prawnego był dla mieszkańców łatwy i w jak najszerszym zakresie, obejmował różne aspekty życia – powiedział Piotr Kowalczuk, zastępca prezydent Gdańska ds. edukacji i usług społecznych.
Rozwód, podział majątku, spór sąsiedzki. Skorzystaj z mediacji
MOPR zachęca też do skorzystania z mediacji osoby czy rodziny dotknięte m.in. sytuacjami konfliktowymi, sporem małżeńskim czy nieporozumieniami na tle opiekuńczo – wychowawczym wobec dzieci. Mediatorzy pomogą w sprawach związanych m.in. z rozwodem, podziałem majątku czy sporem sąsiedzkim. Poradzą w kwestiach: niedopełnienia czy złamania warunków umowy gospodarczej lub np. odzyskania należności. W mediacji chodzi o polubowne załatwienie sporu.
Uwaga! Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub gdy zachodzi podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Na poradę prawną, obywatelską czy mediacyjną obowiązują zapisy, m.in. pod numerem tel. 58 342 31 88, w godzinach od 10.00 do 14.00, od pon. do piąt. (MOPR) lub email: pomocprawna@mopr.gda.pl Można się także zapisać bezpośrednio, np. dzwoniąc do wybranego punktu w dzielnicy. Zapisy na 2020 rok ruszają od 2 stycznia.
Więcej o regulacjach ustawowych na: www.ms.gov.pl
Punkty nieodpłatnego poradnictwa prawnego, obywatelskiego i mediacyjnego w Gdańsku w 2020 roku
Punkty prowadzone przez MOPR w Gdańsku – pomoc prawna (zapisy w godzinach od 10.00 do 14.00 w dni powszednie, tel. 58 342 31 88):
Dyrekcyjna 5 (I piętro, 4 punkty obsługi) – od pon. do piąt. w godzinach: 8.00 -17.00
Szara 32-33 – od pon. do piąt. w godzinach 8.00 -12.00
Gustkowicza 13 – od pon. do piąt. w godzinach 9.00 -13.00
Marynarki Polskiej 134a – od pon. do piąt. w godzinach 8.00 -12.00
Elbląska 66 – od pon. do piąt. w godzinach 8.00 -12.00
Modrzewskiego 2a – od pon. do piąt. w godzinach 10.00 -14.00.
Punkty prowadzone przez organizacje pozarządowe w Gdańsku – poradnictwo obywatelskie wraz z mediacją:
Instytut Aktywizacji Regionów, ul. Zakopiańska 40, Siedlce: poniedziałek, wtorek, środa godz. 15.00 -19.00, czwartek, piątek godz. 16.30 – 20.30, telefon: 572 382 444, email: bppkalendarz@gmail.com
Instytut Aktywizacji Regionów, ul. Reduta Wyskok 2, Śródmieście: poniedziałek, środa, piątek godz. 9.00 – 13.00, wtorek, czwartek godz. 12.00 – 16.00, telefon: 572 382 444, email: bppkalendarz@gmail.com
Instytut Aktywizacji Regionów, ul. Opata Rybińskiego 10, Oliwa: poniedziałek, środa, piątek godz. 13.30 – 17.30, wtorek, czwartek godz. 7.30 – 11.30, telefon: 572 382 444, email: bppkalendarz@gmail.com
Stowarzyszenie Akcja Społeczna SAS, ul. Wyzwolenia 49, Nowy Port: poniedziałek, piątek godz. 08.00 – 12.00, wtorek, czwartek godz. 15.00 – 19.00, środa godz. 13.30 – 17.30, telefon: 517 939 716, email: nowyport.sas@o2.pl
Fundacja Prawo dla Obywateli ul. Północna 5, Brzeźno: poniedziałek, środa, czwartek, piątek godz. 15.00 – 19.00, wtorek godz. 7.00 – 11.00, telefon: 518 519 512.
Punkty prowadzone przez organizacje pozarządowe w Gdańsku – pomoc prawna wraz z mediacją:
Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych, ul.Gościnna 10, Orunia: poniedziałek godz. 14.00 – 18.00, wtorek, środa, czwartek i piątek godz. 9.00 – 13.00, telefon: 504 871 478, email: prawo@fundacjarc.org.pl
Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych, ul. Grunwaldzka 5, Wrzeszcz: poniedziałek, środa, czwartek, piątek godz. 9.00-13.00, wtorek godz.14.00 – 18.00, telefon: 504 871 478, email: prawo@fundacjarc.org.pl
Fundacja Teneo, ul. Jagiellońska 11, Przymorze: poniedziałek, wtorek, środa godz. 16.00-20.00, czwartek, piątek godz. 8.00 – 12.00, telefon: 690 074 609, email: klinikaprawa@teneo.org.pl
Fundacja Teneo, ul. Gustkowicza 13, Nowy Port (punkt specjalistyczny dla osób pokrzywdzonych przestępstwem, doświadczających przemocy i dyskryminacji): pon., czw. godz. 16.00 – 20.00, wtorek, piątek godz. 8.00 – 12.00, śr. godz. 10.00 – 14.00, telefon: 690 074 609, email: klinikaprawa@teneo.org.pl
Stowarzyszenie Akcja Społeczna SAS, ul. Hoża 4, Stogi: poniedziałek, wtorek, czwartek godz. 15.00 – 19.00, środa godz. 13.30 – 17.30, piątek godz. 13.00 – 17.00, telefon: 517 939 600, email: stogi.sas@o2.pl
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Wspólny bilet na komunikację miejską i kolej, koniec z taryfą nocną

 

Posiadacze Karty Mieszkańca i biletu okresowego, który dotychczas umożliwiał przejazd pojazdami komunikacji miejskiej, będą mogli korzystać z niego także w pociągach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej, ale tylko w granicach Gdańska. Wiosną zmienią się również ceny biletów jednorazowych.
O planach wprowadzenia wspólnego biletu na pojazdy komunikacji miejskiej, a także SKM, PKM i pociągami Przewozów Regionalnych, informowaliśmy po raz pierwszy pod koniec grudnia 2019 r. W środę, 8 stycznia, Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, przedstawił konkretne założenia zmian, które wprowadzone zostaną w gdańskiej komunikacji publicznej już od 1 kwietnia br.
To, co ważne, to fakt, że ze wspólnego biletu korzystać będą mogli wyłącznie posiadacze aktywnej Karty Mieszkańca i biletów okresowych.
– To rozwiązanie dotyczy tylko osób, które ten bilet okresowy zakupują. W ostatnich dniach padały pytania o to, czy będziemy finansować bezpłatną komunikację na kolei dla osób, które jeżdżą w tej chwili bezpłatnie naszą komunikacją miejską. Nie będziemy finansować. Dzieci i seniorzy będą musieli, tak jak do tej pory, kupić bilet kolejowy – podkreślał zastępca prezydent Piotr Borawski, dodając, że trwają rozmowy z Gdynią i Sopotem w kwestii wspólnego biletu.
– Jest w nas pełna determinacja ku temu, by w tej kadencji nastąpiła integracja w ramach całego Trójmiasta, a nawet całej metropolii – mówił Piotr Borawski.
Jeżeli ktoś nie posiada Karty Mieszkańca, to oferta będzie taka jak dotychczas, a więc z biletem okresowym będzie można poruszać się wyłącznie autobusami i tramwajami, z wyłączeniem kolei – na nią trzeba będzie kupić osobny bilet.
Bilety jednorazowe
Od 1 kwietnia nastąpi wzrost cen biletów jednorazowych.
Bilet ważny na jeden przejazd kosztować będzie 3,8 złotych (obecnie 3,2 zł), bilet 1-godzinny – 4,4 zł (obecnie 3,8 zł), a bilet 24 – godzinny -14 złotych (obecnie 13 zł).
Co bardzo istotne, zlikwidowana zostanie taryfa nocna – każdy bilet obowiązujący na liniach dziennych, będzie obowiązywał także na liniach nocnych.
W pojazdach tylko karnety
Od 1 kwietnia wprowadzone zostaną także zmiany w regulaminie przewozów pojazdami Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
W pojazdach prowadzona będzie jedynie sprzedaż biletów – karnetów. Pojedyncze bilety będą już niedostępne.
– Od 1 kwietnia zakupić będzie można w pojazdach karnet, który zawierać będzie trzy bilety: dwa jednoprzejazdowe i jeden 1-godzinny. Karnet normalny będzie kosztował 12 zł, ulgowy – 6 zł – poinformował Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska. – Ma to wpłynąć przede wszystkim na mieszkańców, by takich transakcji było jak najmniej. By korzystali ze 105 automatów biletowych czy aplikacji dostępnych na telefony komórkowe. Chodzi o to, by zwiększyć komfort podróży i jak najbardziej zminimalizować opóźnienia tramwajów i autobusów – wyjaśniał.
Druga zmiana w regulaminie dotyczy przejazdów z jednośladami:
– rower będzie można przewozić tylko w pojazdach oznaczonych specjalnym piktogramem,
– przewóz roweru będzie niemożliwy w przypadku, gdy nie będzie on zapięty specjalnym pasem lub nie będzie ustawiony w specjalnym stojaku znajdującym się w pojeździe.
Jak poinformował Maciej Lisicki, prezes miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, około 190 autobusów należących do GAiT będzie miało wyposażenie umożliwiające przejazd roweru, a więc: albo specjalne pasy albo stojak. Mniej będzie dostosowanych do takich przewozów tramwajów.
– Na pewno przystosowane będą do tego wszystkie nowe Pesy, czyli 30 pojazdów. Dostosowane zostaną też dotychczasowe Pesy, w sumie 65 pojazdów dostosowanych do przewozu jednośladów.
W jednym pojeździe będzie można przewieźć na ogół tylko jeden rower – przyznał prezes Lisicki.
Na najbliższej sesji, 30 stycznia, Rada Miasta Gdańska zajmie się uchwałą w sprawie nowej taryfy w komunikacji miejskiej i wspólnego biletu. Wszystkie zmiany mają wejść w życie od 1 kwietnia br.
Jak planowane zmiany przełożą się, według szacunków, na finanse miasta?
– Założenie jest takie, że w budżecie na 2020 rok z tytułu przychodów ze sprzedaży biletów ma wpłynąć 8,5 mln złotych więcej. Spodziewamy się, że bilet miesięczny w cenie 99 złotych spowoduje, że zachęcimy mieszkańców do przesiadki z samochodów do komunikacji. Większy popyt ma się przełożyć też na większe przychody z tego tytułu – mówił w środę zastępca prezydent Piotr Borawski.
mat. prasowe

Zabawa w Jarze Wilanowskim

Około trzech tysięcy osób – głównie mieszkańców Chełmu, Ujeściska i Oruni Górnej – bawiło się na koncercie zespołu Happysad w Jarze Wilanowskim. Nie wszyscy weszli na placyk przed sceną. Część publiczności stała lub siedziała na specjalnie przygotowanym do tego celu zboczu jaru. Zespół już jako trzeci numer wieczoru zagrał swój największy przebój „Kiedy pójdę” – co fani przyjęli owacyjnie. Koncertu słuchały osoby w różnym wieku: oprócz młodzieży, także seniorzy i dzieci, które przyszły z rodzicami.
Wśród publiczności byli także fani Happysad z innych części Polski. M.in. grupa młodzieży z oddalonego o 480 km Kępna w woj. wielkopolskim.
– Już wcześniej mieliśmy pomysł, żeby sylwestra spędzić w Gdańsku – mówili. – Gdy przeczytaliśmy, że będą grali Happysad, to jeszcze bardziej nam zależało. Wykupiliśmy noclegi i zaczęliśmy sprawdzać, gdzie jest ten Jar Wilanowski. Okazało się, że 20 minut pieszo, więc zrobiliśmy sobie spacer. Super koncert, super pogoda, super Gdańsk.
Na zadane ze sceny, przed koncertem, pytanie: – Czy podobał się rok 2019? – publiczność gromko odpowiedziała: – NIE! A zapowiedź, że po występie Happysad nastąpi odliczanie ostatnich sekund do nowego, 2020 roku, przyjęta została przez widownię brawami.
Tuż przed północą noworoczne życzenia publiczności w Jarze Wilanowskim złożył ze sceny wiceprezydent Miasta Gdańska, Piotr Borawski.
Podobnie było na innych zorganizowanych przez Miasto gdańskich koncertach sylwestrowych.
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

ERGO ARENA chce się rozwijać

Otwarte spotkanie w sprawie sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego rejonu hali widowiskowo-sportowej ERGO ARENA na granicy Gdańska i Sopotu odbyło się w sobotę, 30 listopada 2019 r., w należącej do obiektu sali treningowej.
Właścicielami hali, która w przyszłym roku obchodzić będzie dziesięciolecie, są samorządy. Reprezentowali je – prezydent Sopotu Jacek Karnowski oraz z-ca prezydent Gdańska Piotr Grzelak.
O planach dotyczących przyszłości hali na granicy miast mówiła także Magdalena Sekuła – prezes zarządu powołanej przez samorządy spółki Hala Gdańsk-Sopot, która jest operatorem ERGO ARENY oraz Edyta Damszel-Turek dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono sporządzenie miejscowych planów zagospodarowania dla rzeczonego obszaru. Obejmuje on 17,7 ha terenu, z czego 11.9 ha jest na terenie Sopotu, a 5,8 ha na terenie Gdańska.
Są to nieruchomości obecnie zajmowane przez halę, a także sąsiednie, na których możliwe byłoby dalsze rozwijanie dotychczasowych funkcji usługowych i uzupełnienie programu użytkowego hali.
Gospodyni spotkania Magdalena Sekuła od razu zaznaczyła, że plany rozwoju obiektu i jego otoczenia nie dotyczą pobliskich sopockich ogrodów działkowych lecz jedynie z nimi graniczą.
Podała także podstawowe statystyki dla ERGO ARENY: 0,5 mln gości rocznie, w 80 proc. wywodzących się z Trójmiasta, wydarzenia odbywają się tu średnio co trzy dni. Operator od 2011 r. jest firmą samofinansującą się i dokonującą reinwestycji z własnych środków.
– Analiza uwarunkowań zagospodarowania terenu przy hali wykazała wyraźne zapotrzebowanie na powierzchnie przeznaczone na spotkania dla 300 – 500 osób – opowiadała prezes spółki zarządzającej Areną. – Z opracowania wynika także zapotrzebowanie na drugą całoroczną wielofunkcyjną salę obudowaną salkami sportowymi odpowiadającymi na potrzeby np. dziecięcych klubów sportów walki.
Prezes podkreśliła, że w Polsce i w Europie wokół tego typu obiektów często powstają także hotele, często kameralne, o niższym standardzie, potrzebne choćby ekipom sportowym, czy technicznym – przyjeżdżającym z gwiazdami. Do częstych funkcji realizowanych wokół hal widowiskowo – sportowych należą także te związane z rozrywką: parki rozrywki, centra edukacyjne
– Aby podtrzymać atrakcyjność ERGO ARENY i zapewnić jej konkurencyjność, rozbudowa programu funkcjonalnego jest w pełni uzasadniona i wręcz konieczna – zaznaczyła Magdalena Sekuła. – Chcemy nadążyć za konkurencją, ale przede wszystkim wzbogacić funkcje, tak by odpowiadały na potrzeby mieszkańców. To, co dziś państwu przedstawiam, to nasze pierwsze przymiarki, jak to osiągnąć.
Piotr Grzelak z-ca prezydent Gdańska przypomniał, że uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla omawianych terenów Rada Miasta Gdańska podjęła w sierpniu br. – To, o czym teraz rozmawiamy to absolutnie wstępna faza sporządzania planów, etap składania wniosków – tłumaczył. – Taki proces trwa średnio dwa lata, a pierwszą wstępną koncepcję pokażemy w pierwszym kwartale 2020 r. Teraz jest dobry czas na rozmowy, w jakim kierunku nasze dwa miasta będą się rozwijały. Mówimy tu o wyjątkowym planie zagospodarowania, opartym na porozumieniu między naszymi miastami.
Edyta Damszel-Turek również podkreśliła, że sporządzanie “Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejon hali widowiskowo – sportowej przy Placu Dwóch Miast w mieście Gdańsku i w mieście Sopot” (pełna nazwa opracowania) jest dopiero etapie analizowania dokumentów strategicznych obu miast i wniosków mieszkańców.
– Formalnie każde pismo, które wpłynie do momentu wyłożenia projektu planu jest traktowane jako wniosek, my na te wnioski nie odpowiadamy, one są “skonsumowane” w planie – tłumaczyła. – Na etapie wyłożenia projektu dopiero opowiadamy, które wnioski są w nim uwzględnione, a które nie.
Przypomniała, że miejscowy plan stwarza możliwości, które są wypełniane dopiero przez konkretne projekty inwestycyjne i że sam plan określa wyłącznie przeznaczenie terenu i parametry urbanistyczne (maks. wysokość i powierzchnia zabudowy).
– Pierwszy raz realizujemy plany zagospodarowania wspólnie w dwóch miastach, ale jest to jak najbardziej zasadne ponieważ mówimy o jednej przestrzeni. To, że granica miast przebiega przez środek Areny, nie zwalnia nas z obowiązku patrzenia całościowo – stwierdziła Edyta Damszel-Turek.
Granice obszaru, którym objęte będzie opracowanie wyznacza żółta linia przerywana. Większość obszaru ma aktualnie miejscowe plany zagospodarowania (w Sopocie obowiązuje 5 planów, w Gdańsku 2), ale nie wszystkie. Na czerwono oznaczono granice miast:
Ta “długa nóżka”, która wyznacza jedną z granic opracowania, bierze się stąd, że z zasady inwestycje powinny być realizowane z dostępem do drogi publicznej. Choć na tym etapie nie wiemy jeszcze jak będzie wyglądała obsługa komunikacyjna tego terenu – zastrzegła dyrektor BRG i przypomniała, że procedowane plany miejscowe muszą być spójne z dokumentami strategicznymi, w tym przypadku oczywiście dwóch miast: Studium uwarunkowania kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Sopotu z marca 2018 i Studium (….) dla Gdańska z kwietnia 2018 r. W obu opracowaniach tereny przy ERGO ARENIE wskazane są pod “rozwój funkcji usługowo – rekreacyjno – sportowych o randze metropolitalnej” i tym też kierunku będą szły plany miejscowe.
– Na razie mówimy o takich funkcjach jak hotel oraz o drugiej, mniejszej sali sportowej, bo na takie obiekt jest wielkie zapotrzebowanie. Zarówno w Gdańsku, jak i w Sopocie bardzo trudno jest wynająć salę sportową. Ewentualnie pod uwagę brany będzie odkryty basen, bo takie głosy też się pojawiały – podsumował część prezentacyjną spotkania prezydent Sopotu Jacek Karnowski i wrócił także do charakterystycznej “nóżki” na obrysie planu: – Tam jest nieutwardzona droga, która prowadzi do osiedla w Sopocie, ale jest to także droga awaryjna dla ERGO ARENY i musi być uwzględniona w planach zagospodarowania.
Druga część spotkania należała do mieszkańców – z dużą przewagą gdańszczan nad sopocianami oraz do radnych miejskich (tu proporcje między miastami były odwrotne).
Zabierający głos krytykowali głównie już teraz ich zdaniem szwankujące rozwiązania komunikacyjne wokół hali, podkreślali jak każda duża impreza wpływa na ich codzienne życie i komfort poruszania się po osiedlu. Jedni uważali, że potrzebna jest druga nitka w ul. Gospody. Inni – krytykowali pomysł tworzenia kolejnej czteropasmowej drogi w swoim sąsiedztwie, wskazując raczej na potrzebę inwestowania w transport publiczny i w drogę rowerową wzdłuż ul. Gospody.
Tej ostatniej Piotr Grzelak z-ca prezydenta Gdańska nie wykluczał, uznał, że jest to pomysł wart analizy. Natomiast o rozbudowie ul. Gospody powiedział: – Gdyby przy okazji budowy hali ta druga nitka nie została zablokowana przez mieszkańców wszystkich położonych przy ul. Gospody osiedli, już by była. Teraz nie mówimy nie, ale środków unijnych na budowę samych dróg nie ma, a nie będziemy jej realizować z samych środków miasta.
Jacek Karnowski zwrócił uwagę, że główną trasą dojazdową do hali stanowi Droga Zielona i że nigdzie na świecie nie jest tak, by duża impreza masowa obyła się bez korków.
Uczestnicy spotkania zastanawiali się także gdzie miałyby pomieścić się planowane obiekty: – Czy na terenie parkingu – pytali.
– Parkingi przy ERGO ARENIE muszą pozostać, a z drugiej strony, by móc zmieścić nowe obiekty, teren musi być zmodernizowany. Parkingi terenowe będą więc zamienione albo na podziemne, albo zostaną połączone z obiektem usługowym, ale o tym będzie można rozmawiać dopiero, jak powstanie miejscowy plan – tłumaczyła Edyta Damszel-Turek.
Głos zabrała także gdańska radna Katarzyna Czerniewska (wiceprzewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego RMG): – Zabrakło mi tu informacji o tym, co na rozbudowie hali zyskać mają mieszkańcy w życiu codziennym, także ci, którzy niekoniecznie uprawiają sport, czy interesują się multimediami. Czy przewidziano tu jakąś funkcję celu publicznego: bibliotekę, dom seniora, czy sąsiedzki?
Usłyszała zapewnienie z ust Magdaleny Sekuły, że funkcja domu sąsiedzkiego w rozbudowanej hali nie jest wykluczona.
Ktoś inny pytał z kolei, czy prace nad planem uwzględniają szczególne położenie hali przy sopockim ujęciu wody Bitwy pod Płowcami. – Zdajemy sobie sprawę, że jest tu strefa ujęcia wody i będzie to miało przełożenie na plan – odpowiedziała Edyta Damszel-Turek.
Wnioski do mpzp składać można na adres: brg@brg.gda.pl lub ergo.mpzp@um.sopot.pl
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Nowa Bulońska Północna

Na odcinku od skrzyżowania ulic Bulońskiej i Myśliwskiej do skrzyżowania ulic Jabłoniowej z Warszawską trwają już prace porządkowe. W przyszłym tygodniu powinny rozpocząć się również próby obciążeniowe na wiadukcie, który zbudowano nad Potokiem Siedleckim. Jeżeli zakończą się pomyślnie, pod koniec bieżącego roku usłyszymy klaksony na nowej drodze. Kiedy pojadą nią tramwaje?
Tę dobrą wiadomość przekazała mieszkańcom prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz w trakcie 14. Dorocznego Obywatelskiego Spotkania Gdańszczan, które odbyło się 10 grudnia wieczorem, w gmachu gdańskiej filharmonii.
– Jeszcze przed świętami pojedziemy autem fragmentami Nowej Bulońskiej, a na przełomie roku udostępniona będzie dla ruchu kołowego cała droga. Wiosną pojedziemy tam tramwajem – poinformowała prezydent Dulkiewicz.
Nowa Bulońska Północna to nowa droga, wraz z torowiskiem, która połączy dzielnicę Piecki – Migowo z Jasieniem i Ujeściskiem. Jej budowa rozpoczęła się w kwietniu 2018 roku, prace właśnie dobiegają końca.
– Przed świętami Bożego Narodzenia planujemy dopuścić ruch kołowy na dwóch odcinkach: od skrzyżowania ul. Myśliwskiej i Bulońskiej do Nowej Wołkowyskiej, w kierunku do Nowej Myśliwskiej, a także na odcinku od skrzyżowania ulic Jabłoniowej i Warszawskiej przez ul. Kartuską do ul. Stolema – informuje Włodzimierz Bartosiewicz, Dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję z ramienia Miasta.
W przyszłym tygodniu powinny rozpocząć się próby obciążeniowe estakady, która powstała w ramach tego dużego projektu komunikacyjnego. Jeżeli testy zakończą się pozytywnie, samochody dopuszczone zostaną także na ten obiekt, co oznaczać będzie, iż cały odcinek Nowej Bulońskiej Północnej, od wysokości skrzyżowania ul. Myśliwskiej z Bulońską do skrzyżowania ul. Jabłoniowej z Warszawską będzie przejezdny. Nastąpi to jednak nie wcześniej niż po okresie świątecznym, ale jeszcze w bieżącym roku. Takie są deklaracje wykonawcy inwestycji, czyli spółki NDI.
Co warto podkreślić, mimo iż droga zostanie udostępniona dla ruchu kołowego, może zdarzyć się tak, że w pierwszych miesiącach przyszłego roku będzie ona tymczasowo zamykana bądź wprowadzane będą tymczasowe, krótkotrwałe zmiany w ruchu.
Niemal gotowa droga to jedna jezdnia dwupasowa, dwukierunkowa o szerokości siedmiu metrów.
Tramwajem pojedziemy natomiast tą trasą nie wcześniej niż w pierwszej połowie 2020 roku. Dlaczego? Otóż przy wybudowanym i funkcjonującym już Centrum Edukacyjnym Jabłoniowa początkowo planowano budowę jedynie układu drogowego, a linia tramwajowa Nowa Bulońska Północna miała kończyć się w pobliżu skrzyżowania ul. Jabłoniowej i Warszawskiej. Po analizach możliwości finansowych, Miasto zdecydowało, by przedłużyć powstającą linię tramwajową o odcinek około 320 metrów, tak aby umożliwić dojazd tramwajem niemalże pod budynek szkoły i przedszkola. Ta decyzja zapadła ponad rok po tym, jak rozpoczęto realizację inwestycji.
Nowy układ drogowy od skrzyżowania ul. Jabłoniowej z Warszawską w kierunku Centrum Edukacyjnego oddano do użytku w sierpniu br., dzięki czemu uczniowie i przedszkolaki, wraz z rodzicami, mogą wygodnie dostać się do obu placówek. Obecnie trwają prace przy budowie torowiska. Zakończono tam już prace ziemne, położono m.in. pierwsze tory.
Projekt Nowej Bulońskiej Północnej to także sieć dróg i skrzyżowań wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W ramach inwestycji powstała dwukierunkowa jezdnia z jednostronnym chodnikiem oraz drogą rowerową na całej jej długości. W ramach zadania przebudowywano, bądź wkrótce zostaną przebudowane, skrzyżowania ulic powiązanych z Nową Bulońską Północną, w tym z ul. Kartuską, Limbową oraz Stolema. Powstały także drogi dojazdowe takie jak Nowa Wołkowyska, Myśliwska Południowa, przebudowano łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, z tzw. Nową Warszawską i Nową Jabłoniową. By ułatwić podróżnym w przyszłości możliwość przesiadki powstaje węzeł integracyjny tramwajowo-autobusowy Ujeścisko wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo-autobusowy Zabornia.
Przypomnijmy: na tzw. Nowej Bulońskiej Północnej (to robocza nazwa tej inwestycji) powstaje dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,7 km, która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecinać będzie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasy zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej: „Nowa Politechniczna”, „Łabędzia”, „Stolema”, „Zabornia”.
Inwestycja pod nazwą Nowa Bulońska Północna jest częścią opracowanego przez Miasto Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020.
Jej realizacja pochłonie niemal 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln złotych.

mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Spektakularna metamorfoza

Plac zabaw przy ulicy Korzennej 7 przeszedł spektakularną metamorfozę. Teraz najmłodsi mieszkańcy Karwin mają do dyspozycji nowe fantastyczne miejsce spotkań i integracji. A co najważniejsze wyposażenie placu nie tylko zachęca do zabawy, ale spełnia też restrykcyjne wymogi bezpieczeństwa.
Stan urządzeń zabawowych na osiedlowym placu zabaw od dawna budził niepokój rodziców. Nie zachęcał także dzieci do spędzania tam wolnego czasu. Dlatego też Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej Karwiny zwrócił się do miasta o wsparcie w modernizacji tego miejsca. W ramach porozumienia gdyński Zarząd Dróg i Zieleni zajął się dostawą oraz montażem urządzeń o łącznej wartości prawie 250 tysięcy złotych. Pozostałą część sfinansowała Spółdzielnia Mieszkaniowa Karwiny.
– Cieszy mnie, że udało się zrealizować plac, którego oczekiwali mieszkańcy. Warto przypomnieć, że był kilkukrotnie zgłaszany w ramach Budżetu Obywatelskiego, otrzymywał dużo głosów, ale nie udawało mu się wygrać rywalizacji z innymi projektami w dzielnicy. Dlatego wspólnie z prezesem Zbigniewem Szymańskim, Zarządem i Radą Nadzorczą Spółdzielni Mieszkaniowej Karwiny podjęliśmy współpracę w realizacji tego przedsięwzięcia. Dzięki środkom z dwóch źródeł, mieszkańcy dzielnicy mają nowoczesny, piękny i bezpieczny plac zabaw dostosowany zarówno do potrzeb maluchów, jak i nieco starszych dzieci- tłumaczy Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
Gdyński ZDiZ zainstalował na placu m.in. wielofunkcyjne zestawy, które umożliwiają wspólną zabawę i integrację oraz takie, które będą sprzyjać odpoczynkowi. Wszystkie urządzenia zostały zamontowane z zachowaniem tzw. bezpiecznych stref, a dodatkowo zamontowano je na nawierzchni trawiastej oraz piaskowej.
Na placu można skorzystać z:
zestawu zabawowego, integracyjnego wyposażonego m.in. w sklepik, urządzenia muzyczne, piaskownicę, trapy, zjeżdżalnię,
lokomotywy z wagonikiem,
zestawu domek z ławeczką, stolikiem i trapem wejściowym,
zestawu sprężynowców w kształcie lodzi połączonych siecią,
zestawu sprawnościowego ze zjeżdżalnią i pajęczyną poziomą,
straganu z wagą i stolikiem,
zestawu zabawowego, integracyjnego wyposażonego m.in we wciągarkę, piaskownicę, zjeżdżalnię,
trzech ławek dwustronnych imitujących żółwia, kameleona i plaster sera,
urządzenia imitującego pojazd kosmiczny.
– Urządzenia zabawowe, w oddanej do użytku części placu, dedykowane są najmłodszym gdynianom. Urządzenia te wykonane są z bezpiecznych i trwałych materiałów. Ponadto wyposażone są w elementy o zróżnicowanych i ciekawych funkcjach m.in. interaktywne panele edukacyjne – wyjaśnia inż. Urszula Kubicka-Formela, która nadzorowała tę inwestycję z ramienia ZDiZ.
O pozostałe urządzenia, znajdujące się w drugiej części placu, w postaci m.in. huśtawek, zjeżdżalni, piaskownicy, urządzeń sprawnościowych oraz elementów małej architektury (ławek z oparciami, koszy na śmieci, stojaków rowerowych) zadbała Spółdzielnia Mieszkaniowa Karwiny. Do niej też będzie należało utrzymanie zmodernizowanego placu.
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Jak zmniejszyć rachunki za ogrzewanie i prąd

Wszyscy mieszkańcy Gdyni mają możliwość uzyskania porad związanych z gospodarowaniem energią we własnym gospodarstwie domowym w ramach projektu „Doradztwa energetycznego dla mieszkańców Gdyni”.
W ramach tej inicjatywy gdynianie mogą otrzymać fachową pomoc przy realizacji inwestycji związanych montażem odnawialnych źródeł energii, ze zmianą sposobu ogrzewania, dowiedzieć się skąd pozyskać dodatkowe fundusze, jak obniżyć rachunki za ciepło i prąd oraz jak prawidłowo gospodarować energią cieplną i elektryczną we własnym domu.
Doradztwo energetyczne ma na celu pomoc mieszkańcom w zwiększeniu efektywności energetycznej swoich gospodarstw domowych, podniesienie świadomości w zakresie energetyki, co nierozłącznie związane jest z opłatami za ciepło, prąd czy gaz.
– Doradztwo energetyczne jest udzielane mieszkańcom Gdyni od ponad 5 lat, od momentu utworzenia 1 marca 2014 r. w strukturach Urzędu Miasta Gdyni specjalnie dedykowanej jednostki – Samodzielnego Referatu ds. Energetyki. Coraz częściej mówi się o konieczności oszczędzania energii i ochronie powietrza, dlatego też chcielibyśmy dodatkowo zaznaczyć i przypomnieć gdynianom poprzez ten projekt, że jest miejsce gdzie mogą uzyskać fachową pomoc z zakresu energetyki. Zawsze można zadzwonić, napisać lub przyjść osobiście i porozmawiać. Pracownicy referatu od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 16:00 są do dyspozycji mieszkańców. Gorąco zachęcam do kontaktu. – podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Projekt doradztwa energetycznego realizuje Samodzielny Referat ds. Energetyki Urzędu Miasta Gdyni. Do zadań referatu należy także planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na terenie Miasta Gdyni. Referat udziela również gminnych dotacji dla mieszkańców na likwidację pieców na węgiel, modernizację ogrzewania oraz zakup i montaż odnawialnych źródeł energii.
– Udzielam dotacji w imieniu miasta Gdyni. Co roku mamy do dyspozycji określoną pulę środków na ten cel. W 2019 r. otrzymaliśmy wyjątkowo dużo – bo aż 600 tys. zł, które obecnie prawie w całości zostały przekazane mieszkańcom Gdyni – mówi Sylwia Grabowska, główny specjalista w Samodzielnym Referacie ds. Energetyki.
Dodatkowo zespół referatu corocznie realizuje szereg działań informacyjno-edukacyjnych w zakresie efektywności energetycznej, gospodarki niskoemisyjnej, ochrony powietrza i szeroko rozumianej ekologii. Więcej informacji znajduje się na stronie Miasta Gdyni w specjalnej zakładce – Gdynia Energetyczna: https://www.gdynia.pl/energetyczna/
– Nawiązaliśmy współpracę w ramach porozumień z wieloma firmami z sektora energetycznego, w ramach których realizujemy szereg działań inwestycyjnych, promocyjnych i edukacyjnych. Działania te są skierowane do mieszkańców – zarówno dorosłych i dzieci, zarządców budynków oraz do szkół. Jesteśmy zawsze otwarci na nowe możliwości współpracy.– mówi Hanna Górecka-Banasik, kierownik Samodzielnego Referatu ds. Energetyki.
W 2019 r. wszyscy pracownicy Samodzielnego Referatu ds. Energetyki odbyli szkolenia dla kandydatów na Energetyków Gminnych przeprowadzone przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku w ramach projektu „Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE”. Dodatkowo w ramach współpracy z Krajową Agencją Poszanowania Energii zespół referatu uczestniczył w szkoleniu domowych doradców energetycznych w ramach projektu ASSIST, który ma za zadanie poszerzać wiedzę na temat zagadnienia ubóstwa energetycznego w Europie, efektywnie przeciwdziałać problemowi za pomocą usług energetycznych, identyfikować najlepsze praktyki i potrzeby. Oba szkolenia były finansowane w ramach środków Unii Europejskiej.
– Przypuszczam, że jesteśmy jedną z niewielu gmin w naszym regionie, jeśli nie jedyną, posiadającą tak duże grono wyszkolonych pracowników mogących prowadzić doradztwo energetyczne. Cieszę się z tej kolejnej inicjatywy skierowanej bezpośrednio do naszych mieszkańców. – dodaje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Kontakt z doradztwem energetycznym dla mieszkańców Gdyni:
Urząd Miasta Gdyni
Samodzielny Referat ds. Energetyki
ul. 10 Lutego 24
pokój 504, 505
tel. 58 668 23 50, ref.energetyki@gdynia.pl
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Zamiast wycinki

Szpaler drzew stanowiący roślinną aranżację przy ulicy Wielkopolskiej wpisał się już w tutejszy krajobraz. W związku z planowaną inwestycją w ramach budowy węzła integracyjnego na Karwinach, Ogrodnik Miasta stanął przed nie lada wyzwaniem. Udało się znaleźć optymalne rozwiązanie – drzewa zostaną przesadzone.
Drzewa nie tylko budują estetykę miejsca, ale także stanowią naturalną barierę tłumiącą hałas ulicy, dają cień, są domem dla ptaków i owadów, a także budują bioróżnorodność, o którą coraz trudniej w obszarach zurbanizowanych.
Jak każda duża inwestycja, „Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – Gdynia Karwiny” wiąże się z szeregiem prac przygotowawczych. Wobec planowanego wyniesienia terenu na potrzeby budowy węzła, pozostawienie istniejącej tam zieleni okazało się niemożliwe.
Aby uratować ten unikalny drzewostan, prezydent Wojciech Szczurek podjął decyzję o jego przesadzeniu.
– Bardzo się cieszę, że udało się znaleźć optymalne rozwiązanie, które umożliwi inwestycję w tym miejscu, ale także pozwoli ocalić ponad setkę drzew. Odpowiedzialność za zasoby stanowi bowiem element zielonej strategii miasta. Wierzę, że te zdrowe i rokujące na przyszłość drzewa znów będą cieszyć mieszkańców i podróżujących w stronę centrum. Akcja przesadzenia drzew została zaplanowana z dużą dbałością. – mówi wiceprezydent Marek Łucyk, który w mieście odpowiada nie tylko za inwestycje. Nadzoruje również prace Wydziału Ogrodnika Miasta.
Drzewa zostaną przesadzone z pomocą specjalistycznego sprzętu, przy użyciu tzw. przesadzarki. Ta mechaniczna metoda pozwoli zachować bryłę korzeniową. Ma to wpływ na przyjęcie się w nowym miejscu i zachowanie dobrej kondycji zdrowotnej. Starannie wybrano również porę całego przedsięwzięcia. Drzewa przesadzone będą późną jesienią, po zakończeniu okresu wegetacyjnego roślin.
– W dobie gwałtownej urbanizacji adaptacja do zmian klimatycznych stanowi duże wyzwanie dla samorządu. Dlatego cieszę się, że tak duże inwestycje, jak budowa węzła integracyjnego, uzupełniają w Gdyni działania proekologiczne/służące ochronie terenów zielonych w mieście. Szpaler drzew przy ul. Wielkopolskiej wpływał na zmniejszenie emisji CO2 oraz zwiększał małą retencję, co jest szczególnie istotne w dobie nawalnych opadów (konsekwencji zmian klimatu). Zachowanie go w dobrej kondycji zdrowotnej i przywrócenie temu obszarowi po zakończeniu inwestycji jest działaniem przemyślanym i obliczonym na przyszłość. To ważne dla gdynian przedsięwzięcie. – mówi Michał Guć, wiceprezydent ds. innowacji

W gościnnej przestrzeni Kolibek rozwijać się będzie: 90 dębów błotnych (Quercus palustris), 8 dębów szypułkowych (Quercus robur), 3 klony jawory (Acer pseudoplatanus), 3 jesiony wyniosłe (Fraxinus excelsior), brzoza pożyteczna (Betula utilis) odmiany Doorenbos, grusza drobnoowockowa (Pyrus calleryana) odmiany Chanticleer oraz 9 lip drobnolistnych (Tilia cordata).
Będą tam pod stałą obserwacją specjalistów z Wydziału Ogrodnika Miasta.
Po zakończeniu inwestycji większość drzew powróci na ulicę Wielkopolską, gdzie znów będzie cieszyć oko mieszkańców.
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Spore zmiany na Dąbrowie

Rozpoczęły się modernizacje zatok przystankowy w naszej dzielnicy. Nasi włodarze stawiają na na komunikację zbiorową, czego dowodem są inwestycje podejmowane w zakresie rozwoju zrównoważonego transportu. Obok ekologiczna floty autobusowej, kontrapasu autobusowego wzięto się za modernizacja zatok przystankowych. Wszystko to po to, aby przekonać do komunikacji miejskiej coraz większą ilość potencjalnych pasażerów, którzy do tej pory jeżdżą do pracy i na zakupy samochodami.
Koszt modernizacji zatok autobusowych to ok. 12 mln złotych. Ma się poprawić komfort wsiadania i wysiadania z autobusów i trolejbusów oraz trwałość samych zatok.
W ramach modernizacji zatok zaplanowano wymianę nawierzchni bitumicznej wraz z jej konstrukcją na nową, bardziej wytrzymałą nawierzchnię betonową.
W ramach prac wymienione zostaną również krawężniki na nowoczesne profilowane krawężniki systemowe, które nie niszczą opon autobusów i umożliwiają maksymalnie bliski podjazd pojazdu do krawędzi. Takie udogodnienie jest szczególnie ważne dla rodziców podróżujących z wózkami, osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności czy seniorów. Oprócz tego zostaną zastosowane rozwiązania przyjazne dla osób niedowidzących i niewidomych poprzez wykorzystanie różnych rodzajów płytek fakturowanych.
Które zatoki zostaną zmodernizowane?
Gdyński ZDiZ po konsultacjach z Zarządem Komunikacji Miejskiej w Gdyni dokonał wyboru 30 zatok, które wymagały remontu. Do końca bieżącego roku zostaną przeprowadzone modernizacje 19 zatok. Są to zarówno lokalizacje w centrum Gdyni, tak jak np. zatoka przy ul. Jana z Kolna oraz destynacje dzielnicowe, m.in. zatoki wzdłuż ulicy Miętowej na Dąbrowie.
Poniżej przystanki, przy których obecnie trwają remonty:
Gdynia Dworzec Główny PKP – Hala (02, 04, 06)/Jana z Kolna,
Wiklinowa (02)/Chabrowa,
Myśliwska (02)/Chwaszczyńska,
Al. Zwycięstwa/Wielkopolska,
Al. Zwycięstwa/granica z Sopotem,
Lidzka (02)/Wielkopolska,
Tymiankowa w obie strony/Miętowa,
Piołunowa w obie strony/Miętowa,
Pętla Miętowa
Na rozpoczęcie robót czeka zatoka przy przystanku Al. Zwycięstwa/Harcerska oraz 6 zatok przy ulicy Rdestowej (Kameliowa 01/02, Paprykowa 01/02, Szafranowa 01/02)
Prace modernizacyjne prowadzą aż trzy firmy: Eurovia, MTM i WPRD-Gravel.
Zadanie realizowane jest w ramach projektu „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez inwestycje infrastrukturalne, m.in. utworzenie węzła integracyjnego Gdynia Chylonia”.
Projekt współfinansowany z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

(a)

fot. mat. prasowe