Artykuły

Kampania Kolejowe ABC” na torach domowej edukacji!

Tematyka pociągów od zawsze fascynuje dzieci. Warto wykorzystać te pozytywne skojarzenia i rozpocząć przygodę z Kampanią Kolejowe ABC w domu. Rodzice i nauczyciele mogą skorzystać z bezpłatnych materiałów edukacyjnych na temat bezpieczeństwa kolejowego. Wystarczy pobrać je ze strony internetowej Kampanii Kolejowe ABC i przekazać dzieciom, by przeniosły się w świat zabawy i dały się ponieść kolejowym przygodom!

Czas kiedy dzieci i rodzice pozostają w domu można wykorzystać na naukę poprzez zabawę, korzystając z dobrze merytorycznie przygotowanych źródeł. Gdzie znaleźć pomoce naukowe? Można je pobrać ze strony www.kolejoweabc.pl. Dostępne są trzy unikalne podręczniki dostosowane do różnych grup wiekowych – przedszkolaków, uczniów klas I-III oraz klas IV-VI. Na dzieci czeka również edukacyjna kolorowanka „Kolejowe Przygody Rogatka”.

W podręcznikach „Kampania Kolejowe ABC w moim przedszkolu” oraz „Kampania Kolejowe ABC w mojej szkole” znajdują się wskazówki dotyczące bezpieczeństwa kolejowego oraz gotowe scenariusze lekcji. Są one tak przygotowane, że również bez przeszkód można większość przeprowadzić samodzielnie w domu. Z pewnością dzieci będą miały przy tym mnóstwo frajdy. Zawarte w skryptach treści na temat znaków drogowych i piktogramów, bezpieczeństwa w pociągu, w pobliżu torów i na peronie pomogą odpowiedzieć na takie pytania jak: co robić, gdy zobaczymy niebezpieczną sytuację? Jak wezwać pomoc? Czym jest bezpieczeństwo kolejowe? W książkach znajdują się również różne ćwiczenia, zabawy i ciekawe quizy.

Edukacyjna kolorowanka, którą można łatwo wydrukować po pobraniu z internetu, wprowadza dzieci w tematykę bezpieczeństwa kolejowego przy pomocy  głównego bohatera Kampanii Kolejowe ABC – nosorożca Rogatka. Towarzyszy on dzieciom przy rozwiązywaniu zadań, rebusów czy elementach do kolorowania, przekazując jednocześnie najważniejsze zasady bezpieczeństwa. Wszystko po to, by kształtować wyobraźnię, uważność oraz myślenie przyczynowo-skutkowe.

Wiele ćwiczeń zamieszczonych w materiałach edukacyjnych z łatwością uda się zrealizować nie tylko podczas lekcji szkolnych, ale także prosto z domowego zacisza. Różnorodność przygotowanych zadań pozwala je zmieniać i dostosować do grupy wiekowej. Edukacja w tym zakresie z pewnością przyczyni się do poszerzenia wiedzy najmłodszych, a przede wszystkim umili spędzony czas w domu.

 

Bezpłatne materiały są dostępne na stronie internetowej Kampanii Kolejowe ABC. Działania w ramach kampanii można śledzić również na Facebooku i Instagramie.

Kampania Kolejowe ABC realizowana przez Urząd Transportu Kolejowego to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna, propagująca zasady bezpieczeństwa oraz wartości i wzorce związane z odpowiedzialnym zachowaniem się podczas korzystania z transportu kolejowego. Kampania jest współfinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Konkurs „Zapraszamy ptaki do Gdyni”

Nie ma lepszej okazji do zacieśniania więzi międzypokoleniowych jak czas spędzony razem z rodziną przy budowaniu budek lęgowych i karmników. Dlatego po raz 22. zachęcamy wszystkich mieszkańców do udziału w konkursie „Zapraszamy ptaki do Gdyni”!
Komisja konkursowa nagrodzi dziesięć najlepszych prac w kategoriach: budka lęgowa i karmnik, a dodatkowo może przyznać dziesięć wyróżnień. Wszyscy uczestnicy zabawy otrzymają również nagrodę pocieszenia w postaci kubka. Można śmiało powiedzieć, że dla niektórych uczestników to już pewnego rodzaju tradycja, ponieważ każdego roku do zdobycia jest całkiem inny.
Będzie można także wygrać książkę autorstwa A. G. Kruszewicza, A. Kochanowskiej, J. Czaplewskiej pod tytułem „Zapraszamy Ptaki do Gdyni” wydaną z okazji XX-lecia konkursu.
Przygotowane budki i karmniki należy dostarczyć do siedziby Wydziału Środowiska na ul. 10 Lutego 24 w Gdyni (informacja w portierni).
Ostateczny termin przyjmowania prac konkursowych upływa 21 lutego 2020 roku o godzinie 15:45.
Zwycięzcy zostaną wybrani do 28 lutego 2020 roku i poinformowani o nagrodzie drogą mailową.
Wszystkie prace konkursowe trafią potem do zainteresowanych mieszkańców Gdyni, którzy będą mogli je zawiesić w ogródku lub na balkonie.
Szczegółowe informacje na temat konkursu można uzyskać w Wydziale Środowiska pod numerem telefonu 58 668 84 78.
mat. prasowe

Atrakcja dla gdańszczanek i gdańszczan

Za każde skorzystanie z Karty Mieszkańca oraz udział w darmowych zajęciach „Aktywuj się w Gdańsku” przyznawane są bursztynowe punkty. Akcja trwa do 31 grudnia 2020 roku. Na najaktywniejszych czeka wyjątkowy rejs gdańskimi oldtimerami – jachtami STS „Generał Zaruski”, „Antica”, „Bryza H”, „Bonawentura”, „Baltic Star”. Przewidziane są także inne nagrody rzeczowe.
Akcja ruszyła 10 lutego. Bursztynowe punkty naliczają się automatycznie przy każdorazowym skorzystaniu z bezpłatnego wejścia z Kartą Mieszkańca, z rabatu, ale także wtedy, gdy ktoś ponownie odwiedzi dane miejsce i zapłaci pełną cenę biletu.
Na stronie jestemzgdanska.pl cyklicznie będzie pojawiało się więcej specjalnie oznakowanych partnerów przyznających punkty.
Bursztynowe punkty przyznawane są także za udział w bezpłatnych wybranych zajęciach cyklu „Aktywuj się w Gdańsku”, wśród których są m.in. zumba, gimnastyka dla seniora, joga na zdrowie czy piesze wędrówki z rodziną (lista dostępna pod adresem jestemzgdanska.pl/partner).
Jedna obecność to 1 bursztynowy punkt.
Punkty można zbierać do 31 grudnia 2020 roku. W pierwszej połowie stycznia 100 osób z największą ilością bursztynowych punktów zostanie zaproszonych na galę wręczenia nagród. Nagrodą główną będzie wyjątkowy rejs gdańskimi oldtimerami – jachtami: STS „Generał Zaruski”, „Antica”, „Bryza H”, „Bonawentura”, „Baltic Star”.
Podczas rejsu w niepowtarzalnej atmosferze i z nietypowej perspektywy będzie można poznać najciekawsze obiekty morskie Gdańska: strategiczną Twierdzę Wisłoujście i starą latarnię morską w Nowym Porcie, wyposażoną w unikatową Kulę Czasu, Stocznię Gdańską – kolebkę ruchu solidarnościowego.
Po wypłynięciu na Zatokę Gdańską wszyscy uczestnicy będą mieli szansę na brać udział w stawianiu żagli, nawigacji oraz sterowaniu statkiem pod okiem załogi oficerskiej.
W przerwie między kolejnymi aktywnościami organizatorzy zadbają o ciepły posiłek, a kapitan statku umili czas snując swoje morskie opowieści.
Przewidywane jest rozszerzenie puli nagród o nagrody rzeczowe.
Organizatorami akcji oraz rejsu są z Gdańska Organizacja Turystyczna we współpracy z Gdańskim Ośrodkiem Sportu i Stowarzyszeniem Tradycji Morskiej.
Więcej o bursztynowych punktach na stronie jestemzgdanska.pl.
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Budżet Obywatelski 2021

Tzw. zielony Budżet Obywatelski, o którym poinformowaliśmy już w połowie stycznia br., to najbardziej rewolucyjna, ale nie jedyna zmiana, jaką Urząd Miejski wprowadza w ramach tegorocznych przygotowań do kolejnej edycji BO, na rok 2021. Jakie jeszcze rozwiązania będą obowiązywać?
Więcej dla mniejszych
Przede wszystkim zmieniono zasady podziału puli środków przeznaczonej na projekty Budżetu Obywatelskiego. Mają na nich skorzystać dzielnice z mniejszą liczbą mieszkańców. W dotychczasowych edycjach bywało bowiem tak, że przyznana w BO kwota umożliwiała zgłaszanie jedynie niewielkich projektów, np. zagospodarowanie lokalnego skwerku czy montaż ławek na terenie danej dzielnicy. Teraz pieniędzy ma być więcej.
– Pula środków na projekty dzielnicowe zostanie podzielona na poszczególne dzielnice następująco: 50 proc. środków zostanie podzielonych po równo na wszystkie dzielnice, a pozostałe 50 proc. zostanie podzielonych na wszystkich mieszkańców zameldowanych w Gdańsku i pomnożone przez liczbę mieszkańców zameldowanych w danej dzielnicy – tłumaczy Sylwia Betlej, p.o. Kierownika Referatu Partycypacji Społecznej i Rad Dzielnic UMG. – Wcześniej był to podział 30 proc. / 70 proc.
Zmiany w weryfikacji głosujących
W ubiegłym roku portal Trojmiasto.pl zwracał uwagę, że system weryfikacji osób głosujących na projekty gdańskiego BO jest nieszczelny, i bez większego problemu można oddać głos nie tylko za siebie, ale też za inne osoby. Zdecydowano więc, by w kolejnej edycji BO 2021, proces weryfikacji został rozszerzony o konieczność podania imienia ojca.
– Wprowadziliśmy także możliwość zgłaszania projektów, które proponują rozwiązania ułatwiające osobom z niepełnosprawnościami dostęp do budynków będących własnością Gminy Miasta Gdańska – informuje Sylwia Betlej.
Zielony Budżet Obywatelski
Środki na tzw. zielone projekty pochodzić będą z puli Budżetu Obywatelskiego. W sumie będzie to, w BO 2021, blisko cztery miliony złotych.
„Zielone projekty” będzie można zgłaszać w pięciu obszarach:
Nasadzenia roślinności na terenach zieleni miejskiej: w parkach, zieleńcach, skwerach, w ramach zieleni przyulicznej, na terenach mieszkaniowych gminnych
Przestrzenie rekreacyjne kształtowane w zieleni, w których dominującą funkcją będzie rekreacja czynna
Parki kieszonkowe, czyli ogólnodostępne tereny zieleni niewielkich rozmiarów o powierzchni od 300 do 1000 mkw, miejsce do wypoczynku biernego, wyposażone w elementy małej architektury
Ogrody deszczowe, czyli obiekty retencyjne zagospodarowujące wody opadowe z pobliskich terenów utwardzonych w zieleni miejskiej lub przydomowej zakładane w gruncie lub w pojemnikach. Ich podstawową funkcją jest infiltracja wody do gruntu
Renowacja istniejących terenów zieleni – działania polegające na poprawie istniejącego stanu parku, zieleńca, skweru czy pasa zieleni przyulicznej
Co istotne, będzie można je realizować wyłącznie na terenach gminnych.
Zasady składania wniosków i głosowania na projekty Zielonego Budżetu Obywatelskiego będą podobne do zasad obowiązujących przy tradycyjnym BO. Jest jednak kilka wyjątków:
aby projekt kwalifikował się do Zielonego BO to 70 proc. powierzchni zaproponowanego terenu być przeznaczona na zieleń (np. 70 proc. musi zająć trawnik, a 30 proc. ławki bądź urządzenia siłowni zewnętrznej)
projekt obejmuje zadania należące do zadań własnych gminy albo powiatu, które dotyczą zieleni w mieście
możliwy do realizacji w trakcie jednego roku kalendarzowego
w głosowaniu mieszkańcy otrzymają dodatkowy 1 punkt na projekty zielone w dzielnicach i 1 punkt na projekt zielony ogólnomiejski
w każdej dzielnicy 20 proc. środków będzie przeznaczonych na takie projekty, a w puli projektów ogólnomiejskich 30 proc. kwoty
Zgłaszanie projektów do BO 2021 będzie możliwe nie wcześniej niż w połowie marca br. Konkretne terminy zostaną podane dopiero po uprawomocnieniu się uchwały Rady Miasta Gdańska, którą podjęto podczas styczniowej sesji, zawierającej właśnie nowe zasady.
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

„Bezpieczna Rodzina – Bezpieczny Senior 2”

Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej w dniu 1 listopada 2019 roku rozpoczęło realizację drugiej edycji projektu pt. „Bezpieczna rodzina – bezpieczny senior 2”.
Głównym celem projektu jest wzrost wiedzy finansowej w grupie 300 osób w wieku 55 plus na temat rachunku wspólnego, dyspozycji na wypadek śmierci oraz kwestii dziedziczenia w powiązaniu z tymi produktami. W ramach realizacji projektu zostaną przeprowadzone warsztaty edukacyjne dla seniorów, na terenie czterech województw (lubelskie, małopolskie, mazowieckie i pomorskie). Uczestnicy warsztatów dowiedzą się m.in. czym jest dyspozycja na wypadek śmierci, czego dokładnie dotyczy i na czym polega, jak wygląda procedura jej ustanowienia, odwołania oraz wypłaty. Ponadto, zostanie wyjaśniona istota rachunku wspólnego. Beneficjenci dowiedzą się m.in. czym jest rachunek wspólny, poznają uprawnienia przysługujące w przypadku jego posiadania. Zajęcia będą prowadzić specjaliści
o długoletnim doświadczeniu w zakresie edukacji finansowej i doradztwa konsumenckiego. Rekrutacja do projektu odbywa się za pośrednictwem instytucji działających na rzecz seniorów. Uczestnicy zajęć otrzymają materiały szkoleniowe (broszurę tematyczną) oraz upominek. Projekt prowadzony jest w okresie 01.11.2019 – 30.04.2020 r.
Więcej informacji na temat projektu oraz rekrutacji udziela: Iwona Karmasz- koordynator ds. szkoleń tel: 58/624-98-76, e-mail: ikarmasz@skef.pl
(a)

Nieodpłatna pomoc prawna i mediacja w 2020 roku

Osoby, które złożą oświadczenie, że nie są w stanie ponieść kosztów wizyty u prawnika, mogą skorzystać w Gdańsku z bezpłatnych porad prawnych i poradnictwa obywatelskiego. Od 2020 roku oferta pomocy zostaje poszerzona o nieodpłatną mediację.
W Gdańsku darmowe wsparcie prawne, obywatelskie i mediacyjne uzyskać będzie można łącznie w 19 punktach: w dziewięciu prowadzonych przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie i dziesięciu przez organizacje pozarządowe. Całość zadania koordynuje gdański MOPR.
Sprawy rodzinne, podatkowe, zadłużenia
Osoby zadłużone, w kryzysie ekonomicznym, rodzinnym, zawodowym mogą skorzystać z porady adwokatów, radców prawnych, którzy nieodpłatnie doradzą w zakresie spraw rodzinnych, zawodowych, podatkowych, ubezpieczeniowych czy spadkowych. Poradzą w przypadku nagłych zdarzeń losowych czy z zakresu zabezpieczenia społecznego. W ofercie punktów MOPR i organizacji pozarządowych jest też pomoc w sporządzeniu pism urzędowych, wszczynających postępowanie sądowe czy zwalniających z kosztów sądowych.
W przypadku poradnictwa obywatelskiego działania są szczególnie zindywidualizowane i mają też na celu podniesienie świadomości prawnej osoby, która po poradę przychodzi. Doradca obywatelski udzieli wskazówek w szczególności osobom zadłużonym, mających problemy dotyczące spraw mieszkaniowych i zabezpieczenia społecznego. Podpowie też, która instytucja rozwiąże problem kompleksowo.
Osoby z terenu Gdańska z niepełnosprawnością ruchową, które chcą skorzystać z nieodpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego i nie mogą stawić się na wizytę w punkcie, otrzymają pomoc w domu (dostępny jest także tłumacz języka migowego). Usługa nie dotyczy mediacji.
– Staramy się, aby dostęp do bezpłatnego poradnictwa prawnego był dla mieszkańców łatwy i w jak najszerszym zakresie, obejmował różne aspekty życia – powiedział Piotr Kowalczuk, zastępca prezydent Gdańska ds. edukacji i usług społecznych.
Rozwód, podział majątku, spór sąsiedzki. Skorzystaj z mediacji
MOPR zachęca też do skorzystania z mediacji osoby czy rodziny dotknięte m.in. sytuacjami konfliktowymi, sporem małżeńskim czy nieporozumieniami na tle opiekuńczo – wychowawczym wobec dzieci. Mediatorzy pomogą w sprawach związanych m.in. z rozwodem, podziałem majątku czy sporem sąsiedzkim. Poradzą w kwestiach: niedopełnienia czy złamania warunków umowy gospodarczej lub np. odzyskania należności. W mediacji chodzi o polubowne załatwienie sporu.
Uwaga! Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub gdy zachodzi podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Na poradę prawną, obywatelską czy mediacyjną obowiązują zapisy, m.in. pod numerem tel. 58 342 31 88, w godzinach od 10.00 do 14.00, od pon. do piąt. (MOPR) lub email: pomocprawna@mopr.gda.pl Można się także zapisać bezpośrednio, np. dzwoniąc do wybranego punktu w dzielnicy. Zapisy na 2020 rok ruszają od 2 stycznia.
Więcej o regulacjach ustawowych na: www.ms.gov.pl
Punkty nieodpłatnego poradnictwa prawnego, obywatelskiego i mediacyjnego w Gdańsku w 2020 roku
Punkty prowadzone przez MOPR w Gdańsku – pomoc prawna (zapisy w godzinach od 10.00 do 14.00 w dni powszednie, tel. 58 342 31 88):
Dyrekcyjna 5 (I piętro, 4 punkty obsługi) – od pon. do piąt. w godzinach: 8.00 -17.00
Szara 32-33 – od pon. do piąt. w godzinach 8.00 -12.00
Gustkowicza 13 – od pon. do piąt. w godzinach 9.00 -13.00
Marynarki Polskiej 134a – od pon. do piąt. w godzinach 8.00 -12.00
Elbląska 66 – od pon. do piąt. w godzinach 8.00 -12.00
Modrzewskiego 2a – od pon. do piąt. w godzinach 10.00 -14.00.
Punkty prowadzone przez organizacje pozarządowe w Gdańsku – poradnictwo obywatelskie wraz z mediacją:
Instytut Aktywizacji Regionów, ul. Zakopiańska 40, Siedlce: poniedziałek, wtorek, środa godz. 15.00 -19.00, czwartek, piątek godz. 16.30 – 20.30, telefon: 572 382 444, email: bppkalendarz@gmail.com
Instytut Aktywizacji Regionów, ul. Reduta Wyskok 2, Śródmieście: poniedziałek, środa, piątek godz. 9.00 – 13.00, wtorek, czwartek godz. 12.00 – 16.00, telefon: 572 382 444, email: bppkalendarz@gmail.com
Instytut Aktywizacji Regionów, ul. Opata Rybińskiego 10, Oliwa: poniedziałek, środa, piątek godz. 13.30 – 17.30, wtorek, czwartek godz. 7.30 – 11.30, telefon: 572 382 444, email: bppkalendarz@gmail.com
Stowarzyszenie Akcja Społeczna SAS, ul. Wyzwolenia 49, Nowy Port: poniedziałek, piątek godz. 08.00 – 12.00, wtorek, czwartek godz. 15.00 – 19.00, środa godz. 13.30 – 17.30, telefon: 517 939 716, email: nowyport.sas@o2.pl
Fundacja Prawo dla Obywateli ul. Północna 5, Brzeźno: poniedziałek, środa, czwartek, piątek godz. 15.00 – 19.00, wtorek godz. 7.00 – 11.00, telefon: 518 519 512.
Punkty prowadzone przez organizacje pozarządowe w Gdańsku – pomoc prawna wraz z mediacją:
Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych, ul.Gościnna 10, Orunia: poniedziałek godz. 14.00 – 18.00, wtorek, środa, czwartek i piątek godz. 9.00 – 13.00, telefon: 504 871 478, email: prawo@fundacjarc.org.pl
Regionalne Centrum Informacji i Wspomagania Organizacji Pozarządowych, ul. Grunwaldzka 5, Wrzeszcz: poniedziałek, środa, czwartek, piątek godz. 9.00-13.00, wtorek godz.14.00 – 18.00, telefon: 504 871 478, email: prawo@fundacjarc.org.pl
Fundacja Teneo, ul. Jagiellońska 11, Przymorze: poniedziałek, wtorek, środa godz. 16.00-20.00, czwartek, piątek godz. 8.00 – 12.00, telefon: 690 074 609, email: klinikaprawa@teneo.org.pl
Fundacja Teneo, ul. Gustkowicza 13, Nowy Port (punkt specjalistyczny dla osób pokrzywdzonych przestępstwem, doświadczających przemocy i dyskryminacji): pon., czw. godz. 16.00 – 20.00, wtorek, piątek godz. 8.00 – 12.00, śr. godz. 10.00 – 14.00, telefon: 690 074 609, email: klinikaprawa@teneo.org.pl
Stowarzyszenie Akcja Społeczna SAS, ul. Hoża 4, Stogi: poniedziałek, wtorek, czwartek godz. 15.00 – 19.00, środa godz. 13.30 – 17.30, piątek godz. 13.00 – 17.00, telefon: 517 939 600, email: stogi.sas@o2.pl
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Wspólny bilet na komunikację miejską i kolej, koniec z taryfą nocną

 

Posiadacze Karty Mieszkańca i biletu okresowego, który dotychczas umożliwiał przejazd pojazdami komunikacji miejskiej, będą mogli korzystać z niego także w pociągach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej, ale tylko w granicach Gdańska. Wiosną zmienią się również ceny biletów jednorazowych.
O planach wprowadzenia wspólnego biletu na pojazdy komunikacji miejskiej, a także SKM, PKM i pociągami Przewozów Regionalnych, informowaliśmy po raz pierwszy pod koniec grudnia 2019 r. W środę, 8 stycznia, Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, przedstawił konkretne założenia zmian, które wprowadzone zostaną w gdańskiej komunikacji publicznej już od 1 kwietnia br.
To, co ważne, to fakt, że ze wspólnego biletu korzystać będą mogli wyłącznie posiadacze aktywnej Karty Mieszkańca i biletów okresowych.
– To rozwiązanie dotyczy tylko osób, które ten bilet okresowy zakupują. W ostatnich dniach padały pytania o to, czy będziemy finansować bezpłatną komunikację na kolei dla osób, które jeżdżą w tej chwili bezpłatnie naszą komunikacją miejską. Nie będziemy finansować. Dzieci i seniorzy będą musieli, tak jak do tej pory, kupić bilet kolejowy – podkreślał zastępca prezydent Piotr Borawski, dodając, że trwają rozmowy z Gdynią i Sopotem w kwestii wspólnego biletu.
– Jest w nas pełna determinacja ku temu, by w tej kadencji nastąpiła integracja w ramach całego Trójmiasta, a nawet całej metropolii – mówił Piotr Borawski.
Jeżeli ktoś nie posiada Karty Mieszkańca, to oferta będzie taka jak dotychczas, a więc z biletem okresowym będzie można poruszać się wyłącznie autobusami i tramwajami, z wyłączeniem kolei – na nią trzeba będzie kupić osobny bilet.
Bilety jednorazowe
Od 1 kwietnia nastąpi wzrost cen biletów jednorazowych.
Bilet ważny na jeden przejazd kosztować będzie 3,8 złotych (obecnie 3,2 zł), bilet 1-godzinny – 4,4 zł (obecnie 3,8 zł), a bilet 24 – godzinny -14 złotych (obecnie 13 zł).
Co bardzo istotne, zlikwidowana zostanie taryfa nocna – każdy bilet obowiązujący na liniach dziennych, będzie obowiązywał także na liniach nocnych.
W pojazdach tylko karnety
Od 1 kwietnia wprowadzone zostaną także zmiany w regulaminie przewozów pojazdami Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
W pojazdach prowadzona będzie jedynie sprzedaż biletów – karnetów. Pojedyncze bilety będą już niedostępne.
– Od 1 kwietnia zakupić będzie można w pojazdach karnet, który zawierać będzie trzy bilety: dwa jednoprzejazdowe i jeden 1-godzinny. Karnet normalny będzie kosztował 12 zł, ulgowy – 6 zł – poinformował Piotr Borawski, zastępca prezydent Gdańska. – Ma to wpłynąć przede wszystkim na mieszkańców, by takich transakcji było jak najmniej. By korzystali ze 105 automatów biletowych czy aplikacji dostępnych na telefony komórkowe. Chodzi o to, by zwiększyć komfort podróży i jak najbardziej zminimalizować opóźnienia tramwajów i autobusów – wyjaśniał.
Druga zmiana w regulaminie dotyczy przejazdów z jednośladami:
– rower będzie można przewozić tylko w pojazdach oznaczonych specjalnym piktogramem,
– przewóz roweru będzie niemożliwy w przypadku, gdy nie będzie on zapięty specjalnym pasem lub nie będzie ustawiony w specjalnym stojaku znajdującym się w pojeździe.
Jak poinformował Maciej Lisicki, prezes miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, około 190 autobusów należących do GAiT będzie miało wyposażenie umożliwiające przejazd roweru, a więc: albo specjalne pasy albo stojak. Mniej będzie dostosowanych do takich przewozów tramwajów.
– Na pewno przystosowane będą do tego wszystkie nowe Pesy, czyli 30 pojazdów. Dostosowane zostaną też dotychczasowe Pesy, w sumie 65 pojazdów dostosowanych do przewozu jednośladów.
W jednym pojeździe będzie można przewieźć na ogół tylko jeden rower – przyznał prezes Lisicki.
Na najbliższej sesji, 30 stycznia, Rada Miasta Gdańska zajmie się uchwałą w sprawie nowej taryfy w komunikacji miejskiej i wspólnego biletu. Wszystkie zmiany mają wejść w życie od 1 kwietnia br.
Jak planowane zmiany przełożą się, według szacunków, na finanse miasta?
– Założenie jest takie, że w budżecie na 2020 rok z tytułu przychodów ze sprzedaży biletów ma wpłynąć 8,5 mln złotych więcej. Spodziewamy się, że bilet miesięczny w cenie 99 złotych spowoduje, że zachęcimy mieszkańców do przesiadki z samochodów do komunikacji. Większy popyt ma się przełożyć też na większe przychody z tego tytułu – mówił w środę zastępca prezydent Piotr Borawski.
mat. prasowe

ERGO ARENA chce się rozwijać

Otwarte spotkanie w sprawie sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego rejonu hali widowiskowo-sportowej ERGO ARENA na granicy Gdańska i Sopotu odbyło się w sobotę, 30 listopada 2019 r., w należącej do obiektu sali treningowej.
Właścicielami hali, która w przyszłym roku obchodzić będzie dziesięciolecie, są samorządy. Reprezentowali je – prezydent Sopotu Jacek Karnowski oraz z-ca prezydent Gdańska Piotr Grzelak.
O planach dotyczących przyszłości hali na granicy miast mówiła także Magdalena Sekuła – prezes zarządu powołanej przez samorządy spółki Hala Gdańsk-Sopot, która jest operatorem ERGO ARENY oraz Edyta Damszel-Turek dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono sporządzenie miejscowych planów zagospodarowania dla rzeczonego obszaru. Obejmuje on 17,7 ha terenu, z czego 11.9 ha jest na terenie Sopotu, a 5,8 ha na terenie Gdańska.
Są to nieruchomości obecnie zajmowane przez halę, a także sąsiednie, na których możliwe byłoby dalsze rozwijanie dotychczasowych funkcji usługowych i uzupełnienie programu użytkowego hali.
Gospodyni spotkania Magdalena Sekuła od razu zaznaczyła, że plany rozwoju obiektu i jego otoczenia nie dotyczą pobliskich sopockich ogrodów działkowych lecz jedynie z nimi graniczą.
Podała także podstawowe statystyki dla ERGO ARENY: 0,5 mln gości rocznie, w 80 proc. wywodzących się z Trójmiasta, wydarzenia odbywają się tu średnio co trzy dni. Operator od 2011 r. jest firmą samofinansującą się i dokonującą reinwestycji z własnych środków.
– Analiza uwarunkowań zagospodarowania terenu przy hali wykazała wyraźne zapotrzebowanie na powierzchnie przeznaczone na spotkania dla 300 – 500 osób – opowiadała prezes spółki zarządzającej Areną. – Z opracowania wynika także zapotrzebowanie na drugą całoroczną wielofunkcyjną salę obudowaną salkami sportowymi odpowiadającymi na potrzeby np. dziecięcych klubów sportów walki.
Prezes podkreśliła, że w Polsce i w Europie wokół tego typu obiektów często powstają także hotele, często kameralne, o niższym standardzie, potrzebne choćby ekipom sportowym, czy technicznym – przyjeżdżającym z gwiazdami. Do częstych funkcji realizowanych wokół hal widowiskowo – sportowych należą także te związane z rozrywką: parki rozrywki, centra edukacyjne
– Aby podtrzymać atrakcyjność ERGO ARENY i zapewnić jej konkurencyjność, rozbudowa programu funkcjonalnego jest w pełni uzasadniona i wręcz konieczna – zaznaczyła Magdalena Sekuła. – Chcemy nadążyć za konkurencją, ale przede wszystkim wzbogacić funkcje, tak by odpowiadały na potrzeby mieszkańców. To, co dziś państwu przedstawiam, to nasze pierwsze przymiarki, jak to osiągnąć.
Piotr Grzelak z-ca prezydent Gdańska przypomniał, że uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla omawianych terenów Rada Miasta Gdańska podjęła w sierpniu br. – To, o czym teraz rozmawiamy to absolutnie wstępna faza sporządzania planów, etap składania wniosków – tłumaczył. – Taki proces trwa średnio dwa lata, a pierwszą wstępną koncepcję pokażemy w pierwszym kwartale 2020 r. Teraz jest dobry czas na rozmowy, w jakim kierunku nasze dwa miasta będą się rozwijały. Mówimy tu o wyjątkowym planie zagospodarowania, opartym na porozumieniu między naszymi miastami.
Edyta Damszel-Turek również podkreśliła, że sporządzanie “Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejon hali widowiskowo – sportowej przy Placu Dwóch Miast w mieście Gdańsku i w mieście Sopot” (pełna nazwa opracowania) jest dopiero etapie analizowania dokumentów strategicznych obu miast i wniosków mieszkańców.
– Formalnie każde pismo, które wpłynie do momentu wyłożenia projektu planu jest traktowane jako wniosek, my na te wnioski nie odpowiadamy, one są “skonsumowane” w planie – tłumaczyła. – Na etapie wyłożenia projektu dopiero opowiadamy, które wnioski są w nim uwzględnione, a które nie.
Przypomniała, że miejscowy plan stwarza możliwości, które są wypełniane dopiero przez konkretne projekty inwestycyjne i że sam plan określa wyłącznie przeznaczenie terenu i parametry urbanistyczne (maks. wysokość i powierzchnia zabudowy).
– Pierwszy raz realizujemy plany zagospodarowania wspólnie w dwóch miastach, ale jest to jak najbardziej zasadne ponieważ mówimy o jednej przestrzeni. To, że granica miast przebiega przez środek Areny, nie zwalnia nas z obowiązku patrzenia całościowo – stwierdziła Edyta Damszel-Turek.
Granice obszaru, którym objęte będzie opracowanie wyznacza żółta linia przerywana. Większość obszaru ma aktualnie miejscowe plany zagospodarowania (w Sopocie obowiązuje 5 planów, w Gdańsku 2), ale nie wszystkie. Na czerwono oznaczono granice miast:
Ta “długa nóżka”, która wyznacza jedną z granic opracowania, bierze się stąd, że z zasady inwestycje powinny być realizowane z dostępem do drogi publicznej. Choć na tym etapie nie wiemy jeszcze jak będzie wyglądała obsługa komunikacyjna tego terenu – zastrzegła dyrektor BRG i przypomniała, że procedowane plany miejscowe muszą być spójne z dokumentami strategicznymi, w tym przypadku oczywiście dwóch miast: Studium uwarunkowania kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Sopotu z marca 2018 i Studium (….) dla Gdańska z kwietnia 2018 r. W obu opracowaniach tereny przy ERGO ARENIE wskazane są pod “rozwój funkcji usługowo – rekreacyjno – sportowych o randze metropolitalnej” i tym też kierunku będą szły plany miejscowe.
– Na razie mówimy o takich funkcjach jak hotel oraz o drugiej, mniejszej sali sportowej, bo na takie obiekt jest wielkie zapotrzebowanie. Zarówno w Gdańsku, jak i w Sopocie bardzo trudno jest wynająć salę sportową. Ewentualnie pod uwagę brany będzie odkryty basen, bo takie głosy też się pojawiały – podsumował część prezentacyjną spotkania prezydent Sopotu Jacek Karnowski i wrócił także do charakterystycznej “nóżki” na obrysie planu: – Tam jest nieutwardzona droga, która prowadzi do osiedla w Sopocie, ale jest to także droga awaryjna dla ERGO ARENY i musi być uwzględniona w planach zagospodarowania.
Druga część spotkania należała do mieszkańców – z dużą przewagą gdańszczan nad sopocianami oraz do radnych miejskich (tu proporcje między miastami były odwrotne).
Zabierający głos krytykowali głównie już teraz ich zdaniem szwankujące rozwiązania komunikacyjne wokół hali, podkreślali jak każda duża impreza wpływa na ich codzienne życie i komfort poruszania się po osiedlu. Jedni uważali, że potrzebna jest druga nitka w ul. Gospody. Inni – krytykowali pomysł tworzenia kolejnej czteropasmowej drogi w swoim sąsiedztwie, wskazując raczej na potrzebę inwestowania w transport publiczny i w drogę rowerową wzdłuż ul. Gospody.
Tej ostatniej Piotr Grzelak z-ca prezydenta Gdańska nie wykluczał, uznał, że jest to pomysł wart analizy. Natomiast o rozbudowie ul. Gospody powiedział: – Gdyby przy okazji budowy hali ta druga nitka nie została zablokowana przez mieszkańców wszystkich położonych przy ul. Gospody osiedli, już by była. Teraz nie mówimy nie, ale środków unijnych na budowę samych dróg nie ma, a nie będziemy jej realizować z samych środków miasta.
Jacek Karnowski zwrócił uwagę, że główną trasą dojazdową do hali stanowi Droga Zielona i że nigdzie na świecie nie jest tak, by duża impreza masowa obyła się bez korków.
Uczestnicy spotkania zastanawiali się także gdzie miałyby pomieścić się planowane obiekty: – Czy na terenie parkingu – pytali.
– Parkingi przy ERGO ARENIE muszą pozostać, a z drugiej strony, by móc zmieścić nowe obiekty, teren musi być zmodernizowany. Parkingi terenowe będą więc zamienione albo na podziemne, albo zostaną połączone z obiektem usługowym, ale o tym będzie można rozmawiać dopiero, jak powstanie miejscowy plan – tłumaczyła Edyta Damszel-Turek.
Głos zabrała także gdańska radna Katarzyna Czerniewska (wiceprzewodnicząca Komisji Zagospodarowania Przestrzennego RMG): – Zabrakło mi tu informacji o tym, co na rozbudowie hali zyskać mają mieszkańcy w życiu codziennym, także ci, którzy niekoniecznie uprawiają sport, czy interesują się multimediami. Czy przewidziano tu jakąś funkcję celu publicznego: bibliotekę, dom seniora, czy sąsiedzki?
Usłyszała zapewnienie z ust Magdaleny Sekuły, że funkcja domu sąsiedzkiego w rozbudowanej hali nie jest wykluczona.
Ktoś inny pytał z kolei, czy prace nad planem uwzględniają szczególne położenie hali przy sopockim ujęciu wody Bitwy pod Płowcami. – Zdajemy sobie sprawę, że jest tu strefa ujęcia wody i będzie to miało przełożenie na plan – odpowiedziała Edyta Damszel-Turek.
Wnioski do mpzp składać można na adres: brg@brg.gda.pl lub ergo.mpzp@um.sopot.pl
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Spektakularna metamorfoza

Plac zabaw przy ulicy Korzennej 7 przeszedł spektakularną metamorfozę. Teraz najmłodsi mieszkańcy Karwin mają do dyspozycji nowe fantastyczne miejsce spotkań i integracji. A co najważniejsze wyposażenie placu nie tylko zachęca do zabawy, ale spełnia też restrykcyjne wymogi bezpieczeństwa.
Stan urządzeń zabawowych na osiedlowym placu zabaw od dawna budził niepokój rodziców. Nie zachęcał także dzieci do spędzania tam wolnego czasu. Dlatego też Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej Karwiny zwrócił się do miasta o wsparcie w modernizacji tego miejsca. W ramach porozumienia gdyński Zarząd Dróg i Zieleni zajął się dostawą oraz montażem urządzeń o łącznej wartości prawie 250 tysięcy złotych. Pozostałą część sfinansowała Spółdzielnia Mieszkaniowa Karwiny.
– Cieszy mnie, że udało się zrealizować plac, którego oczekiwali mieszkańcy. Warto przypomnieć, że był kilkukrotnie zgłaszany w ramach Budżetu Obywatelskiego, otrzymywał dużo głosów, ale nie udawało mu się wygrać rywalizacji z innymi projektami w dzielnicy. Dlatego wspólnie z prezesem Zbigniewem Szymańskim, Zarządem i Radą Nadzorczą Spółdzielni Mieszkaniowej Karwiny podjęliśmy współpracę w realizacji tego przedsięwzięcia. Dzięki środkom z dwóch źródeł, mieszkańcy dzielnicy mają nowoczesny, piękny i bezpieczny plac zabaw dostosowany zarówno do potrzeb maluchów, jak i nieco starszych dzieci- tłumaczy Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
Gdyński ZDiZ zainstalował na placu m.in. wielofunkcyjne zestawy, które umożliwiają wspólną zabawę i integrację oraz takie, które będą sprzyjać odpoczynkowi. Wszystkie urządzenia zostały zamontowane z zachowaniem tzw. bezpiecznych stref, a dodatkowo zamontowano je na nawierzchni trawiastej oraz piaskowej.
Na placu można skorzystać z:
zestawu zabawowego, integracyjnego wyposażonego m.in. w sklepik, urządzenia muzyczne, piaskownicę, trapy, zjeżdżalnię,
lokomotywy z wagonikiem,
zestawu domek z ławeczką, stolikiem i trapem wejściowym,
zestawu sprężynowców w kształcie lodzi połączonych siecią,
zestawu sprawnościowego ze zjeżdżalnią i pajęczyną poziomą,
straganu z wagą i stolikiem,
zestawu zabawowego, integracyjnego wyposażonego m.in we wciągarkę, piaskownicę, zjeżdżalnię,
trzech ławek dwustronnych imitujących żółwia, kameleona i plaster sera,
urządzenia imitującego pojazd kosmiczny.
– Urządzenia zabawowe, w oddanej do użytku części placu, dedykowane są najmłodszym gdynianom. Urządzenia te wykonane są z bezpiecznych i trwałych materiałów. Ponadto wyposażone są w elementy o zróżnicowanych i ciekawych funkcjach m.in. interaktywne panele edukacyjne – wyjaśnia inż. Urszula Kubicka-Formela, która nadzorowała tę inwestycję z ramienia ZDiZ.
O pozostałe urządzenia, znajdujące się w drugiej części placu, w postaci m.in. huśtawek, zjeżdżalni, piaskownicy, urządzeń sprawnościowych oraz elementów małej architektury (ławek z oparciami, koszy na śmieci, stojaków rowerowych) zadbała Spółdzielnia Mieszkaniowa Karwiny. Do niej też będzie należało utrzymanie zmodernizowanego placu.
mat. prasowe

fot. mat. prasowe

Jak zmniejszyć rachunki za ogrzewanie i prąd

Wszyscy mieszkańcy Gdyni mają możliwość uzyskania porad związanych z gospodarowaniem energią we własnym gospodarstwie domowym w ramach projektu „Doradztwa energetycznego dla mieszkańców Gdyni”.
W ramach tej inicjatywy gdynianie mogą otrzymać fachową pomoc przy realizacji inwestycji związanych montażem odnawialnych źródeł energii, ze zmianą sposobu ogrzewania, dowiedzieć się skąd pozyskać dodatkowe fundusze, jak obniżyć rachunki za ciepło i prąd oraz jak prawidłowo gospodarować energią cieplną i elektryczną we własnym domu.
Doradztwo energetyczne ma na celu pomoc mieszkańcom w zwiększeniu efektywności energetycznej swoich gospodarstw domowych, podniesienie świadomości w zakresie energetyki, co nierozłącznie związane jest z opłatami za ciepło, prąd czy gaz.
– Doradztwo energetyczne jest udzielane mieszkańcom Gdyni od ponad 5 lat, od momentu utworzenia 1 marca 2014 r. w strukturach Urzędu Miasta Gdyni specjalnie dedykowanej jednostki – Samodzielnego Referatu ds. Energetyki. Coraz częściej mówi się o konieczności oszczędzania energii i ochronie powietrza, dlatego też chcielibyśmy dodatkowo zaznaczyć i przypomnieć gdynianom poprzez ten projekt, że jest miejsce gdzie mogą uzyskać fachową pomoc z zakresu energetyki. Zawsze można zadzwonić, napisać lub przyjść osobiście i porozmawiać. Pracownicy referatu od poniedziałku do piątku w godz. 8:00 – 16:00 są do dyspozycji mieszkańców. Gorąco zachęcam do kontaktu. – podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Projekt doradztwa energetycznego realizuje Samodzielny Referat ds. Energetyki Urzędu Miasta Gdyni. Do zadań referatu należy także planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe oraz planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na terenie Miasta Gdyni. Referat udziela również gminnych dotacji dla mieszkańców na likwidację pieców na węgiel, modernizację ogrzewania oraz zakup i montaż odnawialnych źródeł energii.
– Udzielam dotacji w imieniu miasta Gdyni. Co roku mamy do dyspozycji określoną pulę środków na ten cel. W 2019 r. otrzymaliśmy wyjątkowo dużo – bo aż 600 tys. zł, które obecnie prawie w całości zostały przekazane mieszkańcom Gdyni – mówi Sylwia Grabowska, główny specjalista w Samodzielnym Referacie ds. Energetyki.
Dodatkowo zespół referatu corocznie realizuje szereg działań informacyjno-edukacyjnych w zakresie efektywności energetycznej, gospodarki niskoemisyjnej, ochrony powietrza i szeroko rozumianej ekologii. Więcej informacji znajduje się na stronie Miasta Gdyni w specjalnej zakładce – Gdynia Energetyczna: https://www.gdynia.pl/energetyczna/
– Nawiązaliśmy współpracę w ramach porozumień z wieloma firmami z sektora energetycznego, w ramach których realizujemy szereg działań inwestycyjnych, promocyjnych i edukacyjnych. Działania te są skierowane do mieszkańców – zarówno dorosłych i dzieci, zarządców budynków oraz do szkół. Jesteśmy zawsze otwarci na nowe możliwości współpracy.– mówi Hanna Górecka-Banasik, kierownik Samodzielnego Referatu ds. Energetyki.
W 2019 r. wszyscy pracownicy Samodzielnego Referatu ds. Energetyki odbyli szkolenia dla kandydatów na Energetyków Gminnych przeprowadzone przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku w ramach projektu „Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE”. Dodatkowo w ramach współpracy z Krajową Agencją Poszanowania Energii zespół referatu uczestniczył w szkoleniu domowych doradców energetycznych w ramach projektu ASSIST, który ma za zadanie poszerzać wiedzę na temat zagadnienia ubóstwa energetycznego w Europie, efektywnie przeciwdziałać problemowi za pomocą usług energetycznych, identyfikować najlepsze praktyki i potrzeby. Oba szkolenia były finansowane w ramach środków Unii Europejskiej.
– Przypuszczam, że jesteśmy jedną z niewielu gmin w naszym regionie, jeśli nie jedyną, posiadającą tak duże grono wyszkolonych pracowników mogących prowadzić doradztwo energetyczne. Cieszę się z tej kolejnej inicjatywy skierowanej bezpośrednio do naszych mieszkańców. – dodaje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Kontakt z doradztwem energetycznym dla mieszkańców Gdyni:
Urząd Miasta Gdyni
Samodzielny Referat ds. Energetyki
ul. 10 Lutego 24
pokój 504, 505
tel. 58 668 23 50, ref.energetyki@gdynia.pl
mat. prasowe

fot. mat. prasowe