Z piosenką i poezją

przeglad

przeglad
Teatrzyk „Kuferek” z SP nr 20 przygotował przedstawienie „Brzydkie kaczątko” (fot. SP nr 20)

Niecodzienne wydarzenie, czyli Integracyjny Przegląd Poezji i Piosenki Świąteczno-Zimowej, odbył się w Szkole Podstawowej nr 20.
Nie od dziś „dwudziestka” jest gospodarzem wielu ciekawych inicjatyw. Sam przegląd odbył się w ramach projektu „Jak żyć w przyjaźni”, realizowanego pod patronatem Wojciecha Szczurka, prezydenta Gdyni. Imprezę przygotowali wychowawcy klas drugich: Katarzyna Arkuszewska, Renata Bławat, Wioletta Kozak, Krystyna Warsińska oraz nauczyciel biblioteki – Wiesława Cząstka.
Pokonywanie barier
Ideą przeglądu było pokonywanie barier społecznych w duchu tolerancji, szacunku i przyjaźni. Dodać należy, że „Jak żyć w przyjaźni” to konkurs adresowany do nauczycieli z gdyńskich szkół podstawowych, których zadaniem jest przygotowanie scenariuszy lekcji, uczących tolerancji i szacunku dla wszelkiej odmienności, w tym niepełnosprawności, z wykorzystaniem książeczki „Dziecięce zasady – Jak żyć w przyjaźni?”. Publikacja zawiera 21 prostych zasad, jak pomagać słabszym od siebie, także rówieśnikom z niepełnosprawnością, jak zachować się w sytuacjach trudnych, stresujących. Książeczka ma za zadanie uwrażliwić dzieci na potrzeby innych. Może być i powinna służyć pomocą nauczycielom i rodzicom, kształtującym w dzieciach wrażliwość wobec ludzi słabszych, ale także w jakiś sposób różniących się od innych.
Dlatego też w przeglądzie uczestniczyli uczniowie i nauczyciele z zaproszonych szkół z klasami integracyjnymi (SP nr 34 i 35 z Gdyni oraz SP nr 6 z Rumi), a także przedstawiciele i podopieczni Gdyńskiej Fundacji „Dom Marzeń” wraz z prezes fundacji Katarzyną Karczewską. Na uroczystość zostali również zaproszeni przedstawiciele Urzędu Miasta Gdyni Agnieszka Kamińska, inspektor z referatu d/s osób niepełnosprawnych oraz Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocnik prezydenta d/s osób niepełnosprawnych. Nie zabrakło również Aleksandry Korbeń, wiceprzewodniczącej Rady Dzielnicy Wielki Kack.
Bębny i recytacje
Przegląd rozpoczął się koncertem na steel panach w wykonaniu podopiecznych wspomnianej fundacji pod kierownictwem Adama Molda. Steel pan (znany również jako pan, steel drums i czasami – podczas wystepów z muzykami jako steel band) to jednocześnie instrument muzyczny i forma muzyki wywodzące się z wysp Trynidad i Tobago na Karaibach. Kształtem przypomina obcięte dno beczki. Instrument ma formę blaszanych bębnów, posiadających szereg wgłębień, które umożliwiają wydobycie różnych dźwięków. Dźwięki wydobywa się uderzając pałeczkami.
Również uczniowie SP nr 20 uświetnili imprezę, czytając bajki swojego autorstwa, recytując, śpiewając solo oraz występując w szkolnym teatrzyku „Kuferek” z przedstawieniem „Brzydkie kaczątko” w oparciu o baśń H.Ch.Andersena. Przegląd prowadziła w imieniu organizatorów nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, Renata Bławat.
Poprzednie ciekawe przedsięwzięcie to zajęcia sportowe, zorganizowane we współpracy klasy pierwszej „d” i „e” z inicjatywy Danuty Bartkowskiej i Danuty Bolek. Nauczyciele pierwszoklasistów zorganizowali zajęcia sportowe pod hasłem: „Mam prawo do…”, które powiązane zostały tematycznie z Dniem Życzliwości.
Grunt to życzliwość
Punktem odniesienia było drzewko życzliwości, ozdobione liśćmi w kształcie dłoni, z namalowanymi wcześniej przez dzieci piktogramami, symbolizującymi właściwe zachowania w życiu codziennym. Tym sposobem uczniowie przypomnieli o swoich prawach i obowiązkach oraz utwierdzili się w przekonaniu, że nie są sami, że obok nich są koledzy i koleżanki oraz rodzice i nauczyciele, na których zawsze mogą liczyć.
Nie zabrakło również zabaw zespołowych, w czasie których uczniowie wzajemnie sobie pomagali, biorąc odpowiedzialność za siebie i kolegę. Uczyli się postaw, które ułatwią im kontakty z innymi ludźmi oraz sprawią, iż łatwiejsze będzie znalezienie rozwiązań w nowych, czasem zaskakujących, sytuacjach.
– Dzieci uczyły się przestrzegania zasad obowiązujących w zespole, reagowania na sygnały oraz kształtowały samodyscyplinę – wyliczają organizatorki. – Dobór zabaw i ćwiczeń pozwolił na docenienie własnych możliwości, przełamywanie barier oraz pozbycie się lęków i obaw. Dzięki takim zajęciom dzieci mogą rozwijać swoje umiejętności ruchowe oraz utwierdzać się w przekonaniu o potrzebie aktywności fizycznej. Zajęcia kończyło wzajemne przekazywanie sobie serduszek życzliwości, dających wyraz wzajemnej empatii. Zajęcia na sportowo pozwoliły osiągnąć założone cele z zakresu edukacji społecznej, zdrowotnej i etycznej – konkludują nauczycielki.

(kod)