Nie dotyczy rowerów!
Inicjatorzy akcji przejechali po osiedlowych uliczkach (fot. RD Dąbrowy)
Na naszych dzielnicowych ulicach jednokierunkowych odbyła się akcja pod hasłem: Chcemy tabliczek „Nie dotyczy rowerów”.
W ramach akcji grupa rowerzystów przejechała się przez Dabrowę, wskazując gdzie jest utrudniony przejazd i gdzie należałoby umieścić takie tabliczki.
– To niewielki koszt, a znacznie ułatwia życie rowerzystom – zapewniają Gabriela Czaplewska i Lechosław Dzierżak, radni dzielnicy i inicjatorzy akcji. – Na tych uliczkach wprowadziliśmy wcześniej strefę uspokojonego ruchu „Tempo 30”. Analizowaliśmy sytuację i poruszanie się rowerem pod prąd we wskazanych miejscach będzie bezpieczne.
Miejski trend
Sieć ścieżek rowerowych w Gdyni wciąż się rozwija. Powstają także nowe kontrapasy dla rowerów. Czy Dąbrowa także doczeka się takiego rozwiązania?
Na razie dobiegają końca przygotowania do trwałych zmian organizacji ruchu na ulicy Starowiejskiej. Ich skutkiem jest kontrapas dla rowerów. Pozwala na jazdę jednośladem również pod prąd jednokierunkową ulicą, jaką jest ul. Starowiejska. Taką możliwość uzyskają osoby poruszające się rowerem ul. 3 Maja od Władysława IV w kierunku ulicy Starowiejskiej i Dworca PKP.
– Będą one mogły, po przejechaniu ulicy Obrońców Wybrzeża, kontynuować jazdę ulicą 3 Maja do skrzyżowania z ulicą 10 Lutego, a przekraczając je zyskają możliwość dalszej jazdy „pod prąd” aż do ulicy Starowiejskiej, na której od roku istnieje już kontrapas – wyjaśnia Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta do spraw komunikacji rowerowej.
Takie połączenie znacznie ułatwi poruszanie się rowerem na trasie Wzgórze św. Maksymiliana – Dworzec Główny PKP.
Rowerem pod prąd
Kontrapas spowoduje zmiany w ruchu, na które muszą się przygotować kierowcy samochodów. Poza fizycznym oznakowaniem tego pasa, na skrzyżowaniu 10 Lutego/3 Maja muszą pojawić się kolejne światła, pozwalające rowerzyście jadącemu „pod prąd” bezpiecznie wjechać na to skrzyżowanie.
– Konieczna będzie również zmiana w organizacji parkowania na części ulicy 3 Maja, z prostopadłego na skośne lub równoległe – tłumaczy Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski. – Zmianie ulegnie także oznakowanie poziomie i pionowe. Kierowcy, którzy podróżują 3 Maja od strony ulicy Starowiejskiej do 10 Lutego, nie skorzystają już z pasa do skrętu w lewo, bo to właśnie na nim powstanie kontrapas.
Zatwierdzony projekt czeka na realizację. Kontrapas jest ważną zmianą i bardzo oczekiwaną przez rowerzystów.
Czy takie rozwiązanie sprawdziłoby się na terenie naszej dzielnicy?
– Uważam, że to byłoby dobre rozwiązanie – mówi pani Elżbieta, mieszkanka Dąbrowy. – Może natężenie ruchu nie jest tu takie, jak w centrum… Ale w pewnych miejscach wprowadzenie czegoś takiego nie byłoby problemem.
Nie wszyscy podzielają tę opinię.
– To nie jest rozsądny pomysł – uważa pan Tomasz. – Nie ma na osiedlowych uliczkach aż takiego problemu z drogami dla rowerów. Wystarczą standardowe ścieżki, a w najgorszym wypadku można jechać po chodniku lub zwyczajnie – ulicą.
(kod)