Zamiast planowanego 18 listopada, rower metropolitalny MEVO wystartuje najprawdopodobniej trzy tygodnie później. Obszar Metropolitalny Gdańsk – Gdynia – Sopot tłumaczy zmianę terminu przyczynami technicznymi i organizacyjnymi.
Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot, które w imieniu 14 samorządów realizuje system roweru metropolitalnego, podkreśla, że monitoruje na bieżąco postęp prac nad projektem i będzie informował na bieżąco, czy zakładany termin 21 dni opóźnienia zostanie dotrzymany.
Wdrażanie systemu MEVO
Na wdrożenie systemu roweru MEVO składa się wiele powiązanych elementów: konstrukcja wzorcowego roweru i uruchomienie procesu technologicznego ich produkcji, instalacja 660 stacji postojowych, system IT pozwalający na zarządzanie i wypożyczanie rowerów oraz uruchomienie centrum monitoringu.
Obecnie w każdym z tych obszarów prace są finalizowane. Jeśli chodzi o stacje postojowe, dużym wyzwaniem było przekazanie operatorowi systemu utwardzonych terenów, na których można było dokonać montażu stacji.
– Samo przekazanie dokumentów prawnych wraz z pozytywną opinią środowiskową dotyczącą możliwości montażu stacji wymagało wiele pracy administracyjnej i rozwiązania wielu kwestii formalno-prawnych – tłumaczy Michał Glaser, dyrektor biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. – Drobne opóźnienia spowodowane były też koniecznością utwardzania gruntów pod stacje, do czego konieczne było wynajęcie wykonawców robót budowlanych na terenie wszystkich czternastu gmin. Tymczasem rynek budowlany jest bardzo trudny ze względu na realizację setek inwestycji finansowanych w ramach projektów europejskich i brakuje wolnych rąk do pracy.
Stojaki pojawiły się już w większości miast i miejscowości, i większości wyznaczonych lokalizacji. Niedawno udoskonalony został system ich mocowania, aby nie odstawały od podłoża w przypadku pochyłych i nierównych powierzchni. Zaakceptowane zostały też duże i małe totemy informacyjne (ich wygląd poniżej), które są obecnie instalowane.
Firma Nextbike prowadzi intensywne testy rowerów, aplikacji do ich wypożyczania, systemu rejestracji oraz działania centrum monitoringu. Dopracowane są już kluczowe elementy roweru, takie jak: napęd, zamek elektryczny oraz system informatyczny, który umożliwiać będzie szybkie (do 15 sek.) i łatwe wypożyczanie pojazdu za pomocą kart zbliżeniowych (takich jak bilet miesięczny, legitymacja studencka, czy karta mieszkańca), a także smartfona.
Wszystkie szczegóły dotyczce regulaminów, sposobu rejestracji i kupowania abonamentów, wyglądu roweru, itd. zostaną przedstawione bezpośrednio przed uruchomieniem systemu.
Czemu uruchomienie zimą?
– Chcemy nie tylko, aby trend coraz częstszego korzystania w codziennych podróżach z roweru był kontynuowany przez mieszkańców Gdańska i metropolii, ale wraz z MEVO rozpocząć nowy trend: aby rowerem poruszać się nie tylko w sezonie wiosna – jesień, ale również w mniej sprzyjającej aurze – odpowiada Michał Glaser. – Skoro masowe poruszanie się rowerami zimą jest możliwe w miastach Skandynawii, takich jak Kopenhaga, nie widzimy przeciwwskazań. dla których nie miałoby się to sprawdzić w gminach Obszaru Metropolitalnego.
Rower MEVO będzie jednym z pierwszych tak dużym w Polsce systemów, który będzie funkcjonował przez 12 miesięcy w roku uzupełniając dostępną ofertę transportową komunikacji publicznej. Zimą dostępne będzie 30 proc. floty – czyli dokładnie tyle, ile jeździć ma w pilotażowej fazie systemu (100 proc. pojazdów będzie dostępnych wiosną 2019 r.).
Największy system rowerowy w Europie składający się wyłącznie z rowerów elektrycznych
System Roweru Metropolitalnego jest flagowym i najważniejszym przedsięwzięciem realizowanym w ramach RPO w Województwie Pomorskim. Będzie to największy w Europie system w całości składający się z rowerów elektrycznych. 4080 rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie funkcjonować będzie na terenie 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice).
Rower Metropolitalny jest też przykładem współpracy metropolitalnej, dzięki której powstanie jednolity i zintegrowany środek transportu publicznego. To również przykład działania mechanizmu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, jako źródła innowacji i rozwoju metropolii.
(mat.prasowe)