Nowa Bulońska Północna

Aura sprzyja w ostatnich tygodniach kontynuowaniu prac na największych placach budowy w Gdańsku. Sporo dzieje się na terenie przyszłej ulicy i trasy tramwajowej, która połączy dzielnicę Piecki-Migowo z Jasieniem i Ujeściskiem, nazywanej roboczo Nową Bulońską Północną. Co udało się wykonać w ostatnich tygodniach?
Odcinek na wysokości ul. Wołkowyskiej
Trwają tu prace związane z montażem podpór i prefabrykantów, będących elementami przyszłego mostu nad potokiem Siedleckim.
– Wykonano też drenaż nawodnionych skarp znajdujących się na tym odcinku. Poza tym prowadzone są roboty wodno-kanalizacyjne w ul. Stolema. Ustawiono również słupy oświetleniowe i słupy trakcyjne – wylicza Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Odcinek w pobliżu ul. Jabłoniowej i skrzyżowania z ul. Kartuską
– Trwają prace wykończeniowe przy profilowaniu terenów zielonych. Wykonano drenaż przy planowanym w tym miejscu torowisku. Ze względu na panujące warunki atmosferyczne, niemożliwe jest na razie rozpoczęcie prac związanych z przygotowaniem podłoża pod torowisko. Nie mogą być prowadzone przy niskich temperaturach – wyjaśnia Aneta Niezgoda.
Prowadzona jest natomiast budowa wodociągu w ul. Kartuskiej.
Odcinek przyszłej pętli przy ul. Warszawskiej i Jabłoniowej
Tutaj trwa budowa obiektów, w których prowadzona będzie obsługa przyszłej pętli jak i tzw. stacji prostownikowej (związanej z ruchem tramwajów – red.).
– Trwają też prace związane ze wzmocnieniem kanału sanitarnego „Morena”. W ul. Piotrkowskiej budowana jest kanalizacja deszczowa. Układane są też kable trakcyjne na odcinku od stacji prostownikowej w kierunku wiaduktu trasy W-Z – informuje Aneta Niezgoda.
Przypomnijmy: na tzw. Nowej Bulońskiej Północnej powstanie dwutorowa linia tramwajowa o długości 2,6 km, która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowej od skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku ul. Jabłoniowej. Na trasie przecinać będzie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasy zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej: „Nowa Politechniczna”, „Łabędzia”, „Stolema”, „Zabornia”. Poza tym powstanie węzeł integracyjny tramwajowo – autobusowy, tzw. „Węzeł Ujeścisko”, wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo – autobusowy tzw. „Węzeł Zabornia”.
Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym „Ujeścisko” zbudowane zostaną zadaszone parkingi rowerowe, a nad potokiem Siedleckim powstanie most (drogowy, tramwajowy).
Nowa Bulońska Północna będzie jezdnią dwukierunkową o szerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Na całej długości, czyli 2,7 km drogi, powstanie również droga rowerowa z infrastrukturą towarzyszącą.
Dodatkowo w ramach inwestycji realizowana jest budowa i przebudowa odcinków ulic powiązanych z Nową Bulońską Północną, w tym ulicy Myśliwskiej, Nowej Wołkowyskiej, Myśliwskiej Południowej, Stolema, Kartuskiej, Limbowej, a także łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, tzw. Nową Warszawską i tzw. Nową Jabłoniową.
Inwestycja jest częścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowego dzielnicy Południe na lata 2014-2020. Projekt koordynuje Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu.
Budowa Nowej Bulońskiej Północnej pochłonie niemal 192 mln zł. Inwestycja dofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln złotych.

Nowa ulica wraz z torowiskiem powinna być gotowa w trzecim kwartale bieżącego roku.
mat.prasowe

fot. mat.prasowe