Wykonawcy wybrani
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej już wkrótce usprawni ruch na pomorskich drogach. W dużym stopniu odciąży ona istniejącą trasę obwodową, a także stworzy wygodne i szybkie połączenie Gdyni z Żukowem, autostradą A1, a także drogą ekspresową S7 w kierunku Warszawy. Właśnie poznaliśmy wykonawców dwóch kluczowych zadań, które będą realizowane w ramach tej inwestycji.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej łukiem okrąży Gdynię, Gdańsk i Sopot, na zachód od obecnie istniejącej drogi obwodowej. Będzie ona częścią ekspresówki S6, czyli tzw. Trasy Kaszubskiej. W jej ramach powstaje także m.in. węzeł Wielki Kack. Drogą ekspresową S6 dotrzemy z Gdyni m.in. do Lęborka, Słupska czy Koszalina lub jadąc w drugą stronę – do Żukowa, Gdańska i drogi S7 w kierunku Warszawy.
– To inwestycje drogowe, które znacząco odciążą główne arterie Trójmiasta, w tym i Gdyni, wyprowadzając też z miasta część tranzytu. Nie da się ukryć, że gdynianie już od dłuższego czasu odczuwali rosnące natężenie ruchu na Obwodnicy Trójmiasta. Rozwój drogi ekspresowej S6 będzie też silnym bodźcem do rozwoju dzielnic Gdyni wysuniętych na południowy zachód. Układ komunikacyjny naszego najbliższego regionu zmieni się w dużym stopniu – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podzieliła budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej na dwa zadania realizacyjne:
budowę odcinka pomiędzy Chwaszczynem a Żukowem (zadanie nr 1),
budowę odcinka pomiędzy Żukowem a Gdańskiem Południe wraz z budową Obwodnicy Żukowa (zadanie nr 2).
Dla obu zadań GDDKiA prowadziła osobne przetargi. Wystartowały w nich łącznie 22 firmy i konsorcja. Po przeanalizowaniu ofert wyłoniono zwycięzców, a zostali nimi:
Budimex (dla zadania nr 1),
konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia (dla zadania nr 2).
Co dokładnie powstanie w ramach poszczególnych odcinków Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej?
Zadanie nr 1: Chwaszczyno – Żukowo
Pierwszy z odcinków trasy będzie się zaczynać w Chwaszczynie, na węźle o tej samej nazwie, powstającym już w ramach budowy drogi ekspresowej S6, czyli tzw. Trasy Kaszubskiej z Lęborka do Gdyni. Wykonawca zadania nr 1 będzie odpowiedzialny jedynie za części wspomnianego węzła. Z Chwaszczyna łatwo dojedziemy do Gdyni i węzła Wielki Kack. Z kolei sama Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie prowadzić przez Miszewo do Żukowa. Odcinek ma mieć łącznie około 16,3 km.
Oprócz budowy drogi ekspresowej do ważnych elementów tej części inwestycji należą:
budowa części węzła Chwaszczyno;
budowa jednego węzła Miszewo;
budowa obwodu utrzymania drogi ekspresowej w Miszewie z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi;
budowa wiaduktu nad linią kolejową nr 201;
budowa przepraw nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunia i linią kolejową nr 229;
budowa dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
Wykonanie zadania nr 1 w ramach budowy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej powierzono firmie Budimex. Przedsiębiorstwo zrealizuje je za kwotę 715 169 700,63 zł.
Zadanie nr 2: Żukowo – Gdańsk Południe
Drugi etap budowy połączy Żukowo z Gdańskiem Południe. Trasa na tym odcinku będzie mierzyć 16 kilometrów i ma przebiegać w kierunku południowo-wschodnim, niejako równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 7 pomiędzy węzłem Karczemki w Gdańsku, a Żukowem. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej odciąży w tym miejscu wspomnianą „krajową siódemkę” oraz Obwodnicę Trójmiasta. Podróżujący – chcący dostać się na drogę S7 i dalej w kierunku Warszawy lub na autostradę A1 do Łodzi i innych miast – będą mogli dzięki OMT ominąć newralgiczny i często zatykający się fragment pomiędzy Matarnią a węzłem Karczemki.
Ponadto w ramach tej części inwestycji wybudowana zostanie Obwodnica Żukowa. Będzie ona mierzyć niespełna 7 kilometrów i znacząco udrożni przejazd w kierunku zachodnim – na Kaszuby. Ten od wielu lat opierał się o dwa ronda w Żukowie, gdzie często w godzinach szczytu oraz podczas sezonu letniego tworzyły się zatory.
Poza wspomnianymi elementami zadanie nr 2 obejmie także m.in.:
przebudowę węzła Gdańsk-Południe na przecięciu z zachodnią Obwodnicą Trójmiasta i południową Obwodnicą Gdańska;
budowę węzła Lublewo;
budowę Miejsca Obsługi Podróznych w Widlinie (oddzielnego dla każdej jezdni);
budowę estakady nad linią kolejową nr 229 (w ramach Obwodnicy Żukowa);
budowę przeprawy nad linią kolejową nr 229 oraz rzeką Radunią;
budowę dróg lokalnych i dojazdowych obsługujących tereny przyległe do obwodnicy;
Zadanie nr 2 zrealizuje konsorcjum Mirbud (lider) i Kobylarnia (partner) za 776 999 999,91 zł.
W przypadku obu zadań projektowanie i roboty budowlane potrwają 38 miesięcy bez przerw zimowych (w tym czasie, tylko w okresie robót, będą trzy przerwy zimowe – od 16 grudnia do 15 marca). Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe.
Droga ekspresowa S6 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie realizowana w formule projektuj i buduj. Trasa będzie dwujezdniową drogą ekspresową – powstaną po dwa pasy w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci. OMT umożliwi sprawny, bezpieczny i komfortowy przejazd od strony autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S7 w kierunku zachodnim i północnym województwa pomorskiego, wyprowadzając ruch tranzytowy na dalsze odcinki trasy S6 w kierunku Lęborka, Słupska i Koszalina. Zapewni dostępność komunikacyjną terenów leżących wzdłuż obecnych dróg krajowych nr 7 i 20, odblokuje centra Żukowa i Chwaszczyna oraz częściowo odciąży istniejącą drogę ekspresową S6 Obwodnicę Trójmiasta.
Źródło: GDDKiA