Została zawarta umowa w sprawie realizacji nowego Mevo. System roweru publicznego złożony z 4,1 tys. jednośladów dostępny będzie w 16 gminach metropolii najpóźniej od czerwca 2023 r. Gdańskowi przypadnie 54 proc. całej floty, czyli dokładnie 2226 rowerów.
Spółka CityBike Global z Hiszpanii złożyła najkorzystniejszą ofertę za 159 mln zł. Jej podwykonawcą w realizacji zawartej na sześć lat umowy na prowadzenie Mevo jest szczecińska firmą GeoVelo.
CityBike Global planuje wykorzystywać 1000 rowerów z pierwszego systemu Mevo oraz 3099 nowych jednośladów. Wśród nowych rowerów będzie 2099 z napędem elektrycznym i 1 tysiąc tradycyjnych. Nowe pojazdy wyprodukuje firma Vaimoo z Włoch.
Na pełne uruchomienie systemu w 16 gminach wykonawca będzie miał czas do czerwca 2023 roku. Do 14 samorządów, które pierwotnie brały udział w projekcie (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo) dołączyły także Kolbudy i Kosakowo. Stąd także zwiększenie liczby stacji, w których pobiera i zwraca się rowery – z 660 do 717.
Co najważniejsze – w przeciwieństwie do pierwszej wersji Mevo, tym razem OMGGS zamawia usługę, a nie zakup rowerów i stacji. Oznacza to, że operator otrzymywać będzie zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc prawidłowego działania systemu. Również w odróżnieniu od Mevo 1.0, przychody z reklam i abonamentów będą trafiać do OMGGS, który będzie też współadministratorem danych osobowych użytkowników i będzie ponosił odpowiedzialność za wpłacane przez nich pieniądze na poczet abonamentów.
Rozkład rowerów systemu Mevo w Trójmieście:
Gdańsk – 2226 sztuk (54 proc. ogółu floty),
Gdynia – 1137 (28 proc. ogółu)
Sopot – 170 (4,1 proc. ogółu).
Najmniej jednośladów dostępnych będzie w gminach Somonino i Stężyca – po 10 sztuk (odpowiednio – 0,2 proc.).
O rowerach i systemie
Rowery będą miały 7-biegową przekładnię (tradycyjne) lub 3-biegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym). Zwykły rower waży 22 kg, elektryczny niecałe 33. Niezależnie od rodzaju napędu, pojazdy będą wyposażone w zintegrowane hamulce tarczowe na przednim kole, koła o średnicy 26 cali będą miały opony z wkładką antyprzebiciową. Na kierownicy zamocowane zostaną koszyki o pojemności min. 10 litrów z zabezpieczeniem przewożonego bagażu z pięciu stron.
Bateria w nowym modelu “elektryka” znajduje się w ramie (poprzednio w bagażniku nad tylnym kołem). Panel z diodami informującymi o stopniu jej wyczerpania umieszczono na kierownicy. Przy pełnym naładowaniu bateria pozwoli na pokonanie 100 km (poprzednio rowery miały zasięg 60 km). W modelu ze wspomaganiem elektrycznym napęd zamiast poprzez klasyczny łańcuch przenoszony jest przez pasek. Nowoczesne rozwiązanie przedłużyć ma żywotność systemu (pasek nie rdzewieje, nie wymaga smarowania i nie wyciąga się tak szybko jak łańcuch).
Punkty ładowania baterii powstaną w każdej gminie. Przyszły operator zapewni 51 takich punktów.
Nowe Mevo będzie działało w systemie 9+3: od marca do listopada (przez 9 miesięcy) dostępne będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego (przez 3 miesiące) – 50 proc.
Sposób używania systemu się nie zmieni. Rowery IV generacji będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji mobilnej (skanowanie kodu QR), urządzeń wyposażonych w technologię NFC lub kart zbliżeniowych, a także przez centrum kontaktu z użytkownikami.
Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Operator będzie również zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, jeżeli będzie tego wymagać sytuacja pandemiczna.
O opłatach
Do wyboru będą 2 rodzaje abonamentów: miesięczny za 29,99 zł oraz roczny za 259 zł. W ramach obydwu, użytkownik każdego dnia będzie mógł przejechać 120 minut na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu, każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 0,2 zł, na tradycyjnym 0,1 zł.
Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu – wypożyczy rower w taryfie minutowej (0,15 zł za minutę na rowerze tradycyjnym i 0,30 zł za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na elektrycznym).
Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny).
W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.
Mevo zostanie zintegrowane z systemem Fala – czyli wspólną dla całego województwa pomorskiego platformą łączącą komunikację publiczną z siecią kolejową. Użytkownicy Fali w ramach jednej aplikacji będą mogli korzystać również z rowerów Mevo.
Mevo reaktywacja
Podpisanie umowy z CityBike Global kończy trwające półtora roku postępowanie na wybór operatora systemu Mevo, którego pierwsza edycja funkcjonowała od marca do października 2019 roku. Władze OMGGS zmuszone były wówczas wypowiedzieć umowę pierwszemu operatorowi. Powodem tej decyzji było wielokrotne niedotrzymywanie terminów dostaw pełnej floty i pogarszająca się sytuacja finansowa ówczesnego operatora.
– Było to dla nas olbrzymie rozczarowanie. Tak długo pracowaliśmy nad systemem, który mieszkańcy od razu pokochali. Odpowiedzialność za finanse publiczne wzięła jednak górę – podkreśla Michał Glaser prezes zarządu OMGGS. – Płacenie operatorowi kolejnej transzy pieniędzy oznaczałoby wyrzucenie pieniędzy w błoto. Analiza sytuacji finansowej, którą wtedy zleciliśmy nie pozostawiała nam w tym zakresie złudzeń.
Upadek systemu wzbudził wątpliwości, czy innowacyjny system rowerów z napędem elektrycznym nie jest zbyt ryzykowny. Debata na ten temat trwała kilka miesięcy. Ostatecznie w wyniku rozmów z mieszkańcami w grudniu 2019 i styczniu 2020 roku podjęto decyzję, aby 3/4 systemu wciąż składało się z rowerów elektrycznych.
mat. prasowe

fot. mat. prasowe