Co warto poprawić?
Spotkanie zorganizowano w gmachu Szkoły Podstawowej nr 8 przy ul. Dragana. Na miejscu obecni byli, poza prezydent Aleksandrą Dulkiewicz, także jej zastępcy: Piotr Grzelak, Piotr Borawski i Monika Chabior. Byli też dyrektorzy oraz prezesi większości miejskich jednostek i spółek, w tym Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, Gdańskich Wód i Gdańskich Wodociągów, Straży Miejskiej, a także Wydziałów: Skarbu, Gospodarki Komunalnej czy Projektów Inwestycyjnych. Obecni byli miejscy radni: Kamila Błaszczyk, Teresa Wasilewska, Mateusz Skarbek, Bogdan Oleszek, Alicja Krasula i Przemysław Majewski, a także radni dzielnicy Chełm na czele z przewodniczącą Zarządu Dzielnicy Agnieszką Rezmer.
- To już 20. tego typu spotkanie. Można powiedzieć, że urząd przyjeżdża do was, do dzielnicy – zwróciła uwagę prezydent Dulkiewicz.
Prawie 8 tys. mieszkańców na kilometr kwadratowy
W tej dzielnicy mieszka blisko 31 tys. mieszkańców, choć zajmuje ona dość niewielką powierzchnię, bo 3,89 km kw. Jest tu więc duże zagęszczenie ludności – ponad 7,9 tys. mieszkańców na km kw.
Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych w dzielnicach, które cyklicznie co 2 – 3 lata zleca Miasto, mieszkańcy Chełmu postrzegają swoją dzielnicę na 3,75 w skali 1 – 6.
Przed czwartkowym spotkaniem, mieszkańcy mogli przez blisko dwa tygodnie wypełniać elektroniczną ankietę zamieszczoną na naszym portalu www.gdansk.pl. Należało wskazać w niej mocne i słabe strony tej dzielnicy.
Ankietę wypełniło prawie 370 osób. Najlepiej oceniły one dostępność i funkcjonowanie transportu publicznego. Najniżej oceniono z kolei stan infrastruktury drogowej, a także czystość i porządek w dzielnicy.
Prezydent Dulkiewicz poinformowała przy okazji, że na terenie Chełmu większość tutejszych terenów należy do spółdzielni mieszkaniowych, część do Skarbu Państwa, a część do gminy.
Blisko 60 mln złotych w inwestycje na Chełmie
W latach 2019 – 2024 w tej dzielnicy zrealizowano inwestycje o łącznej wartości ponad 59 mln złotych. W tej kwocie znalazły się też środki unijne – 16 mln złotych. W tym okresie wykonano m.in.:
rewaloryzację zaniedbanego wcześniej terenu zielonego przy ul. Styp – Rekowskiego, w ramach miejskiego programu rewitalizacji tzw. Starego Chełmu
utwardzony ciąg spacerowy pomiędzy dolnym i górnym odcinkiem ul. Pohulanka
wzmocnienie wiaduktów i kładek nad al. Armii Krajowej – na wysokości ul. Sikorskiego
przebudowę sieci wodociągowych w ulicach: Kolonia Studentów, Pohulanka, Marii Ludwiki i Madalińskiego
remont chodników na ul. Cieszyńskiego, na odcinku od kościoła do budynku nr 32
parking rowerowy przy Morskiej Szkole Podstawowej
Obecnie, w ramach programu rewitalizacji, trwają prace modernizacyjne i adaptacyjne zabytkowego budynku przy ul. Styp – Rekowskiego 16. Powstanie tam m.in. Dom Sąsiedzki oraz Centrum Wsparcia i terapii Rodzin.
Jakie inwestycje są planowane?
remont al. Armii Krajowej w kierunku centrum, na odcinku od al. Havla do ul. Sikorskiego
modernizacja ul. Cieszyńskiego
budowa i wymiana sieci wodociągowej:
budowa: ul. Lotników Polskich na długości około 240 m
wymiana: ul. Cebertowicza, Cieszyńskiego, Kopeckiego i Więckowskiego
usprawnienie ruchu w ciągu al. Armii Krajowej. Miasto rozważa budowę m.in. wiaduktu na wysokości skrzyżowania al. Armii Krajowej i ul. Łostowickiej. Pod uwagę brana jest także budowa dodatkowego lewoskrętu. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem „kompletnej analizy i prognozy ruchu w ciągu al. Armii Krajowej, do roku 2030, pod kątem wyboru wariantu, dla którego kryterium oceny będzie jego najlepsza efektywność, płynność i przepustowość”. Kiedy dokument będzie gotowy, władze Gdańska podejmą decyzję co do tego, jaką inwestycję należy w tym miejscu zrealizować.
co istotne, w ramach planowanej budowy nowego odcinka Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (za którą odpowiada Marszałek Woj. Pomorskiego), jeden z przystanków kolejowych planowany jest na terenie wzdłuż ul. Małomiejskiej, w rejonie skrzyżowania z ul. Madalińskiego. Obecnie trwa analiza ofert na wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy PKM
Miasto planuje także przekształcić Jar Sikorskiego w park dzielnicowy. Pierwsze prace planowane są przyszłym roku
Wyróżnienia dla aktywnych mieszkańców
W trakcie czwartkowego spotkania prezydent Gdańska nagrodziła najbardziej aktywne, zaangażowane w życie społeczne dzielnicy, mieszkanki. Wyróżniono:
Katarzynę Kędzioł, dyrektor szkoły SP nr 8,
Joannę Leszczyńską, radną dzielnicy Chełm, animatorkę społeczną, działaczkę w fundacji NOVA,
Ewę Kitowską, prezes Lokalnego Ośrodka dla Osób Niepełnosprawnych
Halinę Goczewską, radną dzielnicy Chełm, przewodniczącą Klubu Seniora “Wzgórze Radości”
Agnieszkę Rezmer, przewodniczącą Zarządu Dzielnicy Chełm.
O co pytali mieszkańcy Chełmu?
Jeden z mężczyzn dopytywał o jeden ze zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego dotyczący budowy/ wytyczenia trasy rowerowej w al. Armii Krajowej, w kierunku Chełmu. - Ta droga powstanie. Obecnie trwa analiza wariantów jej przebiegu. W najbliższych miesiącach zapadnie decyzja, który wariant wybrać. Jest szansa, że zostanie wybudowana w 2025 roku – poinformował Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej.
- Jestem przerażona tym, że ta droga ma powstać w alei, w której jest bardzo duże natężenie ruchu samochodowego. To bardzo niebezpieczne – zareagowała na to jedna z mieszkanek.
Prezydent Aleksandra Dulkiewicz odpowiedziała, że kiedy zostanie podjęta decyzja co do wyboru wariantu budowy trasy dla rowerzystów, Miasto zorganizuje spotkanie w tej sprawie z mieszkańcami. - Przyjdziemy do Państwa z otwartą rozmową na ten temat. Miejsca nie ma za dużo, a trzeba pogodzić różne potrzeby mieszkańców – podkreśliła prezydent.
Padło też pytanie o planowaną nową linię tramwajową. - Co z linią nr 13, która miała kursować między Brętowem a Stogami, przez Chełm, a do dziś nie została uruchomiona? – pytano.
Piotr Borawski, zastępca prezydent ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, przyznał, że problemem jest przepustowość na torowiskach tramwajowych w śródmieściu. - Obecnie średnio co 2 minuty przez Chełm, w stronę centrum, jedzie tramwaj. One już dziś kumulują się na wysokości Huciska bądź węzła Groddecka. Dlatego, ze względów technicznych, tej przepustowości, nie jesteśmy w stanie puścić więcej tramwajów na tej trasie. Jeżeli uda się zrealizować trasę tramwajową pomiędzy Pieckami – Migowem a Wrzeszczem wówczas zmieni się krajobraz komunikacji miejskiej w Gdańsku, i możliwe będą inne połączenia – tłumaczył Piotr Borawski.
W trakcie spotkania kilkakrotnie padały pytania o dziki, które pojawiają się także w tej dzielnicy. - Co miasto zrobiło, by zabezpieczyć dzielnicę przed dewastacją przed dzikami? – pytała jedna z mieszkanek.
W odpowiedzi usłyszała, że jedynym rozwiązaniem, możliwym prawnie, jest obecnie odstrzał tych zwierząt. Ze względu na panującą chorobę nazywaną Afrykańskim Pomorem Świń, dzików nie można obecnie odławiać i wywozić do lasów. Odstrzały wykonują koła łowieckie, z którymi Miasto podpisało umowy. Takie rozwiązanie budzi jednak emocje i różne opinie mieszkańców – nie każdy je bowiem popiera.
W ostatnim roku odstrzelono ponad tysiąc dzików. Zwierząt tych jednak rodzi się coraz więcej. Ten problem dotyczy zdecydowanej większości gdańskich dzielnic.
Padło też pytanie o kładkę dla ruchu kołowego łączącą ul. Cieszyńskiego i Sikorskiego – o to, czy jest ujęta w miejskich planach. Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji, przyznał, że póki co, jest to jedynie wizja radnych dzielnicy. Nie ma na na razie zabezpieczonych środków na taką inwestycję. - Obecnie, jako Miasto, stawiamy na komunikację publiczną, na PKM w tym obszarze. Od planowanego przystanku z ul. Madalińskiego dojazd pociągiem do Śródmieścia zajmie około 5-6 minut – tłumaczył Piotr Grzelak.
Pytano też o zielony teren przy ul. Zielonogórskiej, który miałby służyć jako trawiaste boisko do gry. - Są chętni do gry w tym miejscu, w naturalnych warunkach, ale trzeba w ten teren trochę zainwestować. Chodzi głównie o jego rekultywację – argumentował jeden z mężczyzn.
Prezydent Piotr Grzelak przyznał, że miasto myśli o budowie w tym miejscu raczej kompleksowego boiska wielofunkcyjnego. - Z trawiastymi obiektami jest ten problem, że można z nich korzystać 2- 3 razy w tygodniu maksymalnie, żeby nie zniszczyć trawiastej murawy. Trzeba też o nią bardzo regularnie dbać. Dlatego wolimy wybudować boisko ze sztuczną nawierzchnią, będzie lepiej służyło lokalnej społeczności – tłumaczył Piotr Grzelak. – Miasto nie ma obecnie zabezpieczonych na to środków, ale złożymy wniosek o dotację do Ministerstwa Sportu – zapowiedział.
Jedna z mieszkanek była ciekawa, kiedy powstanie planowany wyjazd z ul. Dąbrówki do al. Havla. W odpowiedzi usłyszała, że obecnie trwa projektowanie tej inwestycji. W bieżącym roku będzie gotowy projekt, a w roku 2025 wyjazd będzie już funkcjonował.
To było 20. spotkanie z mieszkańcami
Spotkania z cyklu „Porozmawiajmy przy stole” zorganizowano po raz pierwszy w 2019 roku. Odbyły się wówczas na Chełmie, w Pieckach-Migowie, Wrzeszczu Dolnym, Przymorzu Wielkim, Żabiance-Wejhera-Jelitkowie-Tysiąclecia, Jasieniu, Stogach oraz Oruni-Św. Wojciechu-Lipcach.
Po dwuletniej przerwie, związanej z pandemią, w 2022 r. władze Gdańska ponownie zaprosiły na spotkania w takiej formule. Zorganizowano je w dzielnicach Ujeścisko – Łostowice, VII Dwór, Zaspa – Młyniec oraz Orunia Górna – Gdańsk Południe.
W roku 2023 zorganizowano spotkanie także na Oruni Górnej – Gdańsku Południu (na które zapraszano także mieszkańców Ujeściska – Łostowic), Przymorzu Wielkim, Oliwie, Siedlcach, Jasieniu i Brętowie.
W roku bieżącym spotkanie z mieszkańcami zorganizowano na Wyspie Sobieszewskiej. Ostatnie w tej kadencji odbyło się właśnie na Chełmie.
mat. prasowe
fot, Grzegorz Mehring/ www.gdansk.pl