Kiedy pora na stację Gdynia Karwiny?

kolejka

kolejka
Pierwsi pasażerowie PKM byli zadowoleni (fot. Pomorski                Urząd Marszałkowski)
Pomorska Kolej Metropolitalna ma już za sobą oficjalna inaugurację. Jednak, zanim pociągi pojadą do Gdyni z przystankiem na Karwinach, przyjdzie nam jeszcze poczekać. Pytanie – jak długo?
Po ponad dwóch latach budowy nastąpił najważniejszy dzień w historii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Podczas uroczystej inauguracji otwarto wybudowane całkowicie od podstaw połączenie kolejowe Gdańska z Kaszubami.
Podczas uroczystości odbywającej się w nowym terminalu T2 Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku przybyli przedstawiciele Zarządu Województwa Pomorskiego oraz premier Ewa Kopacz. Ponadto obecnych było niemalże 300 zaproszonych gości, pośród których znaleźli się przedstawiciele Ministerstwa Transportu, Urzędu Transportu Kolejowego, a także specjaliści z branży kolejowej i transportowej.
– Pomorska Kolej Metropolitalna jest dużą inwestycją, która powstała dzięki finansowaniu z funduszy europejskich – podkreśliła premier Ewa Kopacz. – Jej powstanie świadczy o dobrym wykorzystaniu funduszy przez samorządowców, dzięki czemu odmienić ma się codzienne życie mieszkańców całego regionu.
– Powstanie nowej linii kolejowej jest efektem pracy wielu osób, wielu instytucji, a także pracowników i robotników – dodał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Dziś jesteśmy wdzięczni tym wszystkim, dzięki którym kolej, o której marzyliśmy przez kilkadziesiąt lat, stała się faktem.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją w historii samorządu województwa pomorskiego, ale także pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowaną przez samorząd wojewódzki. Nazywana jest przez wielu epokową inwestycją. Przygotowania do niej trwały ponad 5 lat, ale już od kilkudziesięciu była ona marzeniem wielu samorządowców i inżynierów, którzy postulowali odbudowę zniszczonej w 1945 roku Kolei Kokoszkowskiej. Pomorska Kolej Metropolitalna to alternatywa dla transportu drogowego oraz zupełnie nowe perspektywy dla mieszkańców regionu.
Kiedy kilka lat temu projektowana była nowa linia kolejowa, część trasy wytyczono przez słabo zurbanizowaną część miasta. Ponadto wyznaczone zostały drogi dojazdowe, które w przyszłości mają służyć mieszkańcom nowych osiedli. Przewidziano bowiem, że po wybudowaniu nowej linii kolejowej puste wtedy pola zmienią się w niedalekiej przyszłości w nowe osiedla mieszkaniowe. Co więcej, część obszarów znajdujących się w pobliżu torów PKM przeznaczono na tereny rekreacyjne dla mieszkańców.
Głównym celem, który przyświecał twórcom projektu, było odciążenie pomorskich dróg oraz stworzenie alternatywnego środka transportu, który będzie wygodny i szybki, a także umożliwi po raz pierwszy od 70 lat dojazd z Gdańska na Kaszuby. Ponadto dzięki odgałęzieniu w kierunku gdańskiej Osowy, pociągi PKM dojeżdżają również do Gdyni, zatrzymując się po drodze na wspomnianej stacji Gdańsk Osowa (w sąsiedztwie starego peronu budowany jest przystanek PKM z charakterystyczną czerwoną wiatą). W przyszłym roku planuje się budowę dwóch kolejnych przystanków PKM: Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion wraz z węzłem transportowym Karwiny, który wybudować mają wspólnie miasta Gdynia i Sopot.
Regularne kursy PKM z pasażerami rozpoczęły się z początkiem września. Pierwszego dnia kursowania z PKM skorzystało niemalże 4,5 tysiąca osób. Jednakże „rozruch” tak ogromnej inwestycji transportowej musi potrwać kilka miesięcy. W tym czasie mieszkańcy będą mieli okazję przekonać się do nowego środka transportu, a przewoźnik – spółka SKM Trójmiasto – będzie mógł poznać oczekiwania i potrzeby swoich pasażerów.

(kod)