105-tki w weekendy odpoczywają

flota

flota
Spółka zamierza zachować dwa wagony popularnych 105-tek… Fot. t

Już ponad pół roku na gdańskie tory tramwajowe w weekendy wyjeżdżają tylko pojazdy niskopodłogowe lub częściowo niskopodłogowe. W każdą sobotę, niedzielę i święta nie spotkamy więc na trasach najpopularniejszych kiedyś 105-tek.
Dzięki nowym zakupom (PESA Swing, PESA Jazz Duo), a także modernizacji tramwajów N8C z Dortmundu i z Kassel, Gdańsk może się pochwalić jedną z najlepszych i najnowocześniejszych flot tramwajowych w Polsce. Odsetek tramwajów niskopodłogowych i częściowo niskopodłogowych jest najwyższy w kraju i wynosi obecnie 81 proc.
Od kilku lat gdański ZKM realizuje program wymiany floty tramwajowej. W 2007 roku podpisana została umowa na zakup 46 składów N8C z Dortmundu, które sukcesywnie były modernizowane na tramwaje z częścią niskopodłogową. Modernizacja zakończyła się w pierwszej połowie 2012 roku. Więcej informacji na temat modernizacji N8C tutaj
Przypomnijmy, we wrześniu 2009 roku gdański ZKM podpisał umowę na zakup 35 nowych niskopodłogowych tramwajów typu 120Na z firmą PESA Bydgoszcz SA. Wszystkie pojazdy dostarczone zostały do Gdańska do końca 2011 roku. W 2013 roku podpisana została umowa na zakup 5 nowych dwukierunkowych tramwajów PESA Jazz Duo.
Umowa na zakup 16 dwukierunkowych tramwajów N8C, między ZKM w Gdańsku a KVG Kassel, została podpisana w 2014 roku. Wszystkie tramwaje zostały zmodernizowane w poznańskim Modertransie. Pojazdy stały się bardziej przyjazne pasażerom dzięki takim zmianom, jak m.in. nowy wygląd, nowe siedziska, klimatyzacja oraz niskopodłogowy człon z miejscem na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Utrzymana została również możliwość jazdy dwukierunkowej. N8C z Kassel – zakres modernizacji.
W najbliższych latach flota ZKM w Gdańsku wzbogaci się o 33 nowe tramwaje. Jeszcze w tym roku do Gdańska przyjedzie historyczny tramwaj, który przechodzi właśnie modernizację w krakowskim MPK.
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku chce ogłosić przetarg na nowe tramwaje. – Pierwsze 15 pojazdów powinno przyjechać do Gdańska w przyszłym roku lub najpóźniej do połowy 2017 roku, a pozostałe 18 sztuk w 2018 roku. Dlaczego tak szybko przetarg na nowe tramwaje? Po pierwsze wiemy, że w przyszłym roku firmy produkujące tramwaje będą miały mniej zamówień, a związane jest to z tzw. cyklem unijnym. Mamy zapewnione środki na ten cel, dlatego chcemy tramwaje zamówić szybko i kupić je w dobrej cenie już w 2016 roku – mówi Maciej Lisicki wiceprezes ZKM w Gdańsku.
W gdańskim taborze tramwajowym zostanie jednak także coś dla miłośników najstarszych, ale ciągle eksploatowanych tramwajów. Spółka zamierza zachować dwa wagony popularnych 105-tek, które dołączą do floty tramwajów zabytkowych. Podobnie jak historyczny tramwaj Ring, który przyjedzie do Gdańska pod koniec tego roku. Obecnie jest w krakowskim MPK, gdzie przechodzi modernizację.
(t)