Estetyka i funkcjonalność

pkm

pkm
Taka grafika ozdobi wiatę przystanku Karwiny         (fot. mat. PKM)

Projekty graficzne dwóch gdyńskich przystanków: Karwiny i Stadion właśnie zaprezentowała Pomorska Kolej Metropolitalna. Wzory będą perforowane i znajdą się na charakterystycznych czerwonych wiatach nowo budowanych stacji, które zgodnie z umową wykonawca ma oddać do połowy przyszłego roku.
Obydwa przystanki stylistycznie będą przypominać te, które już są znane z istniejącej linii PKM. Będą miały po 160 metrów długości. Technologiczną nowinką, niestosowaną do tej pory w Polsce będzie tzw. splot torowy, który powstanie w ramach budowy karwińskiego przystanku u zbiegu ulic Wielkopolskiej i Sopockiej. Rozwiązanie pozwoli pogodzić ruch pasażerski z przewozem ponadgabarytowych towarów, które na linii kolejowej nr 201 są bardzo częste. Dzięki dodatkowym torom, składy z dużymi towarami będą mogły minąć peron PKM w bezpiecznej odległości. Natomiast pociągi PKM przejadą bliżej krawędzi, umożliwiając pasażerom wygodniejsze oraz bezpieczniejsze wsiadanie i wysiadanie. Rozwiązanie to, kosztujące 2,5 mln złotych, sfinansuje PKP PLK.
Powstanie peronów, zarówno przy Stadionie Miejskim, jak i w szczególności tego przy ulicy Wielkopolskiej przyczyni się do poprawy komfortu i skrócenia czasu podróżowania. Przystanek Karwiny dla mieszkańców tej dzielnicy, ale też Małego Kacka, Wielkiego Kacka oraz Dąbrowy, ma ogromne znaczenie.
– Wraz z planowanym w tym miejscu węzłem integracyjnym, finansowanym przez gdyński samorząd, zapewni on wygodny i szybki transport dużej liczbie osób – mówi wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju Marek Stępa. – Podpisaną umowę Gdynia wspiera kwotą 4,5 milionów złotych, do tego należy doliczyć przynajmniej 20 milionów złotych na stworzenie węzła integracyjnego, obejmującego nowe przystanki komunikacji miejskiej, parkingi typu park&ride, ścieżki rowerowe, czy bus pasy. Zatem inwestycje miasta w poprawę warunków podróżowania w tym rejonie Gdyni na najbliższe lata są ogromne.
Jak informuje biuro prasowe gdyńskiego magistratu, oprawa graficzna obu przystanków gdyńskich nawiązuje zarówno do wyglądu już istniejących przystanków PKM, jak i podkreśla indywidualny charakter powstających w Gdyni stacji. Stąd też na nowych grafikach dostrzec można m.in. motywy roślinne (znane z pierwszych ośmiu przystanków PKM) oraz postacie ludzi, pasażerów oczekujących na pociąg (znane z Gdańska Osowej).
– Najważniejsze są jednak nowe motywy, które wyróżniają każdy z dwóch przystanków na terenie Gdyni – tłumaczy Tomasz Konopacki z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. – Perforacja przystanku Gdynia Stadion nawiązuje do dyscyplin sportowych uprawianych na obiektach Gdyńskiego Forum Sportu, sąsiadującego z koleją. Natomiast w przypadku Karwin, grafika odnosi się do kolejowej tradycji i historii linii 201, przy której budowany jest przystanek PKM. Dlatego na wiatach pojawią się elementy przedstawiające zabytkową lokomotywę Ol 49, która kiedyś kursowała po tej trasie oraz szynobus, jakim obecnie mieszkańcy podróżują z Gdyni do Gdańska i na Kaszuby.
Łączy koszt obu gdyńskich przystanków to 25,5 mln złotych. Ten etap inwestycji miasto wsparło kwotą 4,5 mln złotych. Inwestycję finansowaną z Urzędu Marszałkowskiego prowadzi Budimex SA.
(kod)