Mevo 2.0 coraz bliżej
Do Gdańska dotarł pierwszy transport rowerów Mevo 2.0 – dokładnie w rok po podpisaniu umowy z wykonawcą systemu CityBike Global S.A. Na razie są to wyłącznie egzemplarze z napędem tradycyjnym.
Mevo 2.0 – na jakim etapie w rok po podpisaniu umowy?
Jak zapewnia Dagmara Kleczewska, kierowniczka projektu MEVO w OM GGS, każdego kolejnego tygodnia docierać będą po trzy transporty z około setką rowerów tradycyjnych, wszystkie dotrą do Gdańska do połowy marca. Dostarczenie rowerów o napędzie elektrycznym powinno nastąpić wkrótce potem.
Równolegle trwają prace nad nową aplikacją, która służyć będzie użytkownikom z 16 gmin OM GGS do wypożyczania jednośladów i nad pozostałymi elementami systemu IT, systemami obsługi klienta i serwisu. Na zaawansowanym etapie jest uzgadnianie lokalizacji ponad 50 stacji ładowania baterii (zamówionych u szwajcarskiego producenta). Kompletowany jest zespół zarządzający systemem, który rozpoczął pracę w nowej siedzibie w industrialnej części gdańskiej dzielnicy Młyniska.
Więcej o rowerach i systemie
Rowery będą miały 7-biegową przekładnię (tradycyjne) lub 3-biegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym). Zwykły rower waży 22 kg, elektryczny niecałe 33. Niezależnie od rodzaju napędu, pojazdy będą wyposażone w zintegrowane hamulce tarczowe na przednim kole, koła o średnicy 26 cali będą miały opony z wkładką antyprzebiciową. Na kierownicy zamocowane zostaną koszyki o pojemności min. 10 litrów z zabezpieczeniem przewożonego bagażu z pięciu stron.
Bateria w nowym modelu “elektryka” znajduje się w ramie (poprzednio w bagażniku nad tylnym kołem). Panel z diodami informującymi o stopniu jej wyczerpania umieszczono na kierownicy. Przy pełnym naładowaniu bateria pozwoli na pokonanie 100 km (poprzednio rowery miały zasięg 60 km).
Punkty ładowania baterii powstaną w każdej gminie.
Nowe Mevo będzie działało w systemie 9+3: od marca do listopada (przez 9 miesięcy) dostępne będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego (przez 3 miesiące) – 50 proc.
Ile rowerów w systemie Mevo 2.0?
Przypomnijmy – umowa z City Bike Global została podpisana na sześć lat. Do dotychczasowych 14 samorządów (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo) dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Operator na początku tego roku zobowiązał się, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. To zmiana, na którą przystał Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot. Według wcześniejszych założeń CityBike Global miał w pierwszym okresie wykorzystać rowery dostarczone przez firmę Nextbike, która ze względu na problemy finansowe w innych polskich miastach ogłosiła upadłość i została sprzedana zagranicznym właścicielom. Mimo technicznej możliwości uruchomienia starych rowerów, firma z Barcelony zdecydowała się na rozpoczęcie systemu z całkowicie nową flotą.
Po uruchomieniu systemu w całości, do dyspozycji mieszkańców będzie 3099 rowerów elektrycznych i 1 tys. tradycyjnych oraz 717 stacji. W Gdańsku stacji będzie 368, rowerów zaś 2226.
mat. prasowe