Budowa tunelu pod Wilanowską

Podziemne przejście połączy dwie części Jaru Wilanowskiego, który rozciąga się od Chełmu po Ujeścisko. O bezpieczne i wygodne dojście do tej zielonej części dzielnicy prosili przede wszystkim okoliczni mieszkańcy. Przed kilkoma dniami zakończono montaż stalowych elementów tunelu. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, wszystko wskazuje więc na to, że ul. Wilanowska będzie ponownie przejezdna już we wrześniu.
By móc zbudować tunel, trzeba było najpierw rozebrać fragment ul. Wilanowskiej i wykonać głęboki wykop. Inwestycja rozpoczęła się już w połowie czerwca br. Kiedy zakończono prace ziemne, przygotowano fundament pod przyszły tunel, a następnie sprowadzono jego stalowe elementy.
– Montaż elementów stalowych już się zakończył. Obecnie trwa zasypywanie przyszłego tunelu ziemią (tą samą, którą wcześniej trzeba było wykopać z tego miejsca – red.). Ta część robót powinna zakończyć się w najbliższych dniach – informuje Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Następnie rozpoczną się prace związane z odtworzeniem infrastruktury drogowej.
Trzeba bowiem ponownie zainstalować wszystkie przebiegające tędy podziemne sieci, a na koniec – położyć asfalt. Ul. Wilanowska powinna być ponownie przejezdna we wrześniu, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami.
Ul. Wilanowska jest niedostępna dla samochodów, autobusów, rowerzystów i pieszych na odcinku około 150 m (od skrzyżowania z ul. Łańcucką do skrzyżowania z drogą osiedlową, na wysokości budynku przy ul. Wilanowskiej 7). Objazd wszystkich pojazdów odbywa się przez al. Vaclava Havla. Taka organizacja ruchu planowana jest do końca wakacji.
Montaż tunelu, umożliwiającego przejście z jednej strony jaru na drugą, trwał blisko dwa tygodnie. 330 stalowych elementów konstrukcji, ważących po 150 kg każdy, połączonych zostało za pomocą 7 tys. śrub. Będzie on liczył 33 metry długości.
Zgodnie z planami, wewnątrz znajdzie się nie tylko chodnik, ale również ścieżka rowerowa. Ze względów bezpieczeństwa podziemne przejście zostanie także oświetlone.
Budowa tunelu to najbardziej spektakularna, ale nie jedyna inwestycja realizowana obecnie na terenie gdańskiego jaru. Równolegle tworzone są miejsca rekreacji dla dzieci i młodzieży, place sąsiedzkie oraz nowe chodniki. Po dwóch stronach Jaru Wilanowska przygotowano także konstrukcję pod trybuny i nawierzchnię pod place zabaw. Nasadzone zostaną też nowe drzewa i krzewy. Budowane są także ścieżki, po których będzie można wygodnie spacerować i pobiegać, zainstalowane zostanie także oświetlenie i monitoring.
Na terenie jaru zaplanowano m.in. skwer ze stawkiem oraz miejsce do ćwiczeń Tai Chi. Najmłodsi zyskają nowy plac zabaw „Lokomotywa”, a trochę starsi plac sprawnościowy oraz linowy. Nie zabraknie także małej architektury. Dodatkowo zaplanowano budowę budek lęgowych, domków dla owadów i karmników dla ptaków.
Prace potrwają do października, a łączny koszt inwestycji wyniesie 5,7 mln zł, w tym koszt budowy tunelu – 1,8 mln zł.
Jar jest bardzo popularnym miejscem spędzania wolnego czasu wśród mieszkańców, głównie dzielnicy Chełm. W jego okolicy wciąż budowane są kolejne osiedla, a chętnie przychodzą tu zarówno młode mamy z wózkami, jak i osoby starsze czy rodziny ze starszymi dziećmi.
Ze względu na ogromną przestrzeń, miasto realizuje w tym miejscu inwestycje etapami, od kilku już lat.
Termin budowy tunelu pod ul. Wilanowską nie jest przypadkowy. To przedstawiciele Rady Dzielnicy Chełm apelowali, by te prace przeprowadzić w okresie, kiedy jest najmniejszy ruch samochodowy w tej okolicy, czyli w wakacje.
Wykonawcą projektu jest firma Eurovia.
mat.prasowe