MEVO już gotowe
Spółka NB Tricity zgłosiła gotowość do startu I etapu Systemu Roweru Metropolitalnego MEVO. Jeśli system pomyślnie przejdzie oficjalne testy odbiorcze, MEVO wystartuje 18 stycznia. W jego skład wejdzie docelowo 4080 rowerów funkcjonujących na terenie 14 gmin.
Pierwsze egzemplarze rowerów MEVO zawitały do Gdyni i innych gmin uczestniczących w projekcie na początku grudnia. Pierwsze jazdy próbne, testy pojazdów i innych elementów systemu nie były jeszcze tym oficjalnym sprawdzianem systemu. Ten rozpoczyna się w tym tygodniu (od 7 stycznia), jako że wykonawca, czyli firma NextBike (a dokładnie spółka córka NB Tricity) zameldował, że jest gotów, by się mu poddać.
Wszystkie procedury testowe są zapisane w umowie ze Stowarzyszeniem Obszar Metropolitalny Gdańsk – Gdynia – Sopot, które w imieniu 14 gmin metropolii realizuje projekt.
– Żeby choć trochę przyspieszyć uruchomienie MEVO, wykonawca prezentował nam do tej pory poszczególne elementy systemu, a my przekazywaliśmy mu na bieżąco nasze uwagi – mówi Dominik Makurat z OM G-G-S. – Teraz NextBike pokazuje nam finalną wersję systemu, po uwzględnieniu naszych uwag. Jedną z nich była np. konieczność wymiany siodełek, ponieważ w tych zamontowanych pierwotnie, zbierała się woda.
Skąd termin startu akurat 18 stycznia? NextBike zobowiązany jest do zgłoszenia gotowości uruchomienia systemu na dwa tygodnie przed startem pierwszego etapu, który zakłada funkcjonowanie 30 proc. docelowej floty 4080 rowerów. Taką gotowość firma zgłosiła 4 stycznia.
Teraz szczegółowym testom poddane zostaną wszystkie elementy systemu: rowery, stacje postoju, centrum kontaktu, strona internetowa, aplikacja, czy system nadzoru MEVO. Sprawdzane będą m.in. funkcjonalności ważne dla użytkowników: działanie wspomagania roweru, zasięg baterii, system rezerwacji i wypożyczeń czy system płatności i rozliczeń. Dodatkowo OM GGS zlecił zbadanie zgodności wykonania stacji postoju i roweru z wymogami przetargowymi niezależnym ekspertom. Ważnym elementem jest też sprawdzenie systemu nadzoru. Jest on istotny w kontekście późniejszego rozliczania wykonawcy z prawidłowego działania MEVO, reakcji na usterki (na usunięcie tych istotnych – typu uszkodzenie koła, wykonawca ma wg. umowy 12 godzin od zgłoszenia – red.) czy też relokacji rowerów – czyli rozmieszczenia pojazdów na poszczególnych stacjach.
Umowa zakłada również, że na co najmniej siedem dni przed startem MEVO, wykonany zostanie rozruch testowy systemu. Wg. obecnego planu ma to nastąpić 11 stycznia, a rozruch ten polegać ma na ośmiogodzinnym nieprzerwanym “odpaleniu” wszystkich jego elementów, które sprawdzane będą na terenie uczestniczących w projekcie gmin.
– Jeśli którekolwiek z najistotniejszych wymagań przetargowych nie będzie spełnione, nie odbierzemy systemu, co dla wykonawcy oznaczać będzie kary umowne – zastrzega Dominik Makurat. – Będzie to także oznaczać kolejne opóźnienie, ale zależy nam na optymalnym starcie MEVO. Chcemy, żeby mieszkańcy metropolii od początku chcieli z niego korzystać, choć weryfikacja systemu w codziennym użyciu pokaże pewnie jeszcze jakieś potrzeby udoskonaleń. Liczymy na głos użytkowników w tej sprawie.
Rower MEVO będzie systemem całorocznym uzupełniającym ofertę transportową komunikacji publicznej. 30 proc. floty funkcjonować będzie również każdej zimy. W ramach miesięcznego abonamentu, za 10 zł, będzie można korzystać z publicznego roweru przez 90 minut dziennie (w wersji rocznej za taki abonament zapłacić trzeba będzie 100 zł). Operator szykuje jeszcze inne propozycje taryfowe – z opcją korzystania z MEVO przez 120 minut dziennie i krótkoterminowe, pod kątem turystów.
MEVO będzie to największy w Polsce i Europie system w całości składający się z rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. W jego skład wejdzie 4080 rowerów funkcjonujących na terenie 14 gmin (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Tczew, Pruszcz Gdańsk, Rumia, Reda, Puck, Władysławowo, Żukowo, Kartuzy, Stężyca, Somonino, Sierakowice).
mat.prasowe