Groźne latarnie?
Pierwszy etap budowy nowej drogi i linii tramwajowej przebiegającej przez Piecki – Migowo i Jasień rozpoczął się w maju br. W ramach inwestycji wykonawca buduje też drogę rowerową wzdłuż istniejącej ul. Bulońskiej, na odcinku od Myśliwskiej do Rakoczego. Niepokój mieszkańców budzą dwie latarnie, wciąż stojące na przyszłej drodze dla rowerów. Czy są podstawy do obaw?
Na szczęście latarnie na pewno tu nie zostaną. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zapewnia, że słupy oświetleniowe, stojące w pobliżu skrzyżowania ul. Bulońskiej z Rakoczego, zostaną w najbliższych dniach przesunięte. Nie będą stanowiły przeszkody, ani tym bardziej zagrożenia dla miłośników jazdy na dwóch kółkach.
– Ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Bulońskiej została zaprojektowana w istniejącym pasie drogowym (chodniku). Z uwagi na przyjęty harmonogram, najpierw wykonano pierwsze warstwy ścieżki rowerowej. Po tym, jak słupy oświetleniowe zostaną przesunięte, na trasie dla rowerzystów zostanie położona finalna warstwa – informuje Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Poza budową nowej drogi dla rowerów, o nawierzchni bitumicznej, remontowany jest także chodnik na ul. Bulońskiej. Te prace powinny zakończyć się jeszcze w lipcu br.
Droga rowerowa na ul. Bulońskiej połączy się z tą wzdłuż ul. Rakoczego, a w przyszłym roku – również tą, która powstanie w ramach budowy Nowej Bulońskiej Północnej.
Co powstanie w ramach Nowej Bulońskiej Północnej?
Ulica Nowa Bulońska Północna będzie liczyć 2,7 km długości. Połączy ona istniejącą ul. Bulońską z ul. Jabłoniową. W ramach inwestycji powstanie dwutorowa linia tramwajowa (o długości 2,6 km), która swój początek będzie miała przy istniejącej linii tramwajowej na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej i Myśliwskiej. Na trasie przetnie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie na wysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej ulicy zaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej.
Powstanie też droga rowerowa z infrastrukturą towarzyszącą – od skrzyżowania ulicy Bulońskiej z ulicą Myśliwską do skrzyżowania ulicy Jabłoniowej i Warszawskiej.
Nowa Bulońska będzie jedną jezdnią dwupasową (ale zachowana zostanie rezerwa terenu pod budowę drugiej jezdni), dwukierunkową o szerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem.
W ramach inwestycji powstanie też węzeł integracyjny tramwajowo – autobusowy tzw. „węzeł Ujeścisko” wraz z parkingiem dla samochodów osobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo – autobusowy tzw. „węzeł Zabornia”. Zaplanowano też budowę lub przebudowę odcinków ulic m.in.: Myśliwskiej, Nowej Wołkowyskiej, Myśliwskiej Południowej, Stolema, Kartuskiej, Limbowej, łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, tzw. Nową Warszawską i tzw. Nową Jabłoniową. Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym „Ujeścisko” zbudowane zostaną zadaszone parkingi rowerowe, a nad potokiem Siedleckim powstanie most (drogowy, tramwajowy).
Inwestycja powinna zakończyć się jesienią 2019 r. Jej koszt to 192 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 58,5 mln zł.
(a)