Park & Bike & Kiss na Węźle Karwiny

3,5 km buspasów, 4,3 km dróg rowerowych i trzypoziomowy parking na 412 samochodów. Przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, u zbiegu ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i Strzelców, powstaje „Węzeł Karwiny”. Ważna inwestycja komunikacyjna wpłynie nie tylko na poprawę mobilności mieszkańców północnych dzielnic Gdyni. Usprawni cały transport publiczny między miastami Obszaru Metropolitalnego.
Projekt węzła integracyjnego otrzymał w kwietniu tego roku unijne wsparcie wysokości 34 mln zł. Koszt całego przedsięwzięcia to 68 mln zł. Głównym jego celem jest zwiększenie liczby pasażerów transportu zbiorowego. Efekty realizacji projektu obejmą szereg korzyści społecznych i środowiskowych, takich jak oszczędność czasu przejazdu, redukcja emisji zanieczyszczeń i hałasu, zmniejszenie liczby wypadków komunikacyjnych.
– Wiemy, że budowany przystanek PKM na Karwinach jest bardzo wyczekiwany przez mieszkańców. Mamy nadzieję, że „Węzeł Karwiny” i wszystkie udogodnienia, które razem z nim powstaną, zachęcą do dojeżdżania do pracy czy szkoły komunikacją miejską. Powody do zadowolenia będą mieli użytkownicy jednośladów, bo pojawią się tutaj nowe odcinki tras rowerowych. Oczywiście zadbamy, by przestrzeń ta była przyjazna dla pieszych oraz dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.
Jednym z kluczowych rozwiązań w ramach inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu. Umożliwi on pozostawienie samochodu lub roweru w pobliżu przystanku i dalszą podróż Pomorską Koleją Metropolitalną. Parkingi typu „parkuj i jedź” (Park & Ride) powstaną zarówno dla samochodów, jak i rowerów. Wzorem rozwiązań znanych z lotnisk, kierowcy będą mogli korzystać także ze strefy „pocałuj i jedź” (Kiss & Ride), czyli kilku miejsc postojowych dla osób podwożących pasażerów na przystanek. Miejsca parkingowe pomieszczą 412 samochodów, 24 miejsca będą czekały na motocyklistów, a 112 na rowerzystów. 50 rowerów zmieści się w podziemnym parkingu, resztę będzie można zostawić w części naziemnej.
W ramach inwestycji niezbędna będzie przebudowa skrzyżowań, jezdni, dróg rowerowych i chodników w bezpośrednim otoczeniu węzła, co ułatwi dojazd zarówno pojazdom komunikacji miejskiej, jak i samochodom. Zostaną m.in. przebudowane dwa wiadukty nad torami w ciągu ul. Wielkopolskiej, na wysokości skrzyżowania z ul. Strzelców i ul. Sopocką. Rozbudowana będzie ul. Korzenna na odcinku od ul. Wielkopolskiej do ul. Buraczanej. Dodatkowy pas jezdni pojawi się na ul. Nowowiczlińskiej (kierunek do centrum) na odcinku od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Chwaszczyńskiej. Skrzyżowania zostaną włączone do systemu sterowania ruchem Tristar. Na części z nich pojawi się dodatkowa sygnalizacja świetlna.

W ciągu ulic Nowowiczlińskiej, Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej – w kierunku budowanego przystanku PKM – pojawią się buspasy. Będą budowane na następujących odcinkach:

• ul. Wielkopolska (kierunek do Centrum) od ul. Źródło Marii do ul. Parkowej,
• ul. Wielkopolska (kierunek z Centrum) od ul. Grażyny do przystanku „Buraczana”,
• ul. Chwaszczyńska (kierunek do Centrum) od ul. Górniczej do ul. Źródło Marii,
• ul. Nowowiczlińska (kierunek do Centrum) od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Chwaszczyńskiej (na odcinku niekolidującym z planowaną budową drogi ekspresowej S6).
Powstanie również nowa pętla autobusowo-trolejbusowa.
Budowa dróg rowerowych obejmie odcinki:
• ul. Wielkopolska (kierunek do Centrum) od ul. Starodworcowej do ul. Lidzkiej,
• ul. Nowowiczlińska (kierunek do Centrum) od skrzyżowania z ul. Rdestową,
• ul. Sopocka od ul. Wielkopolskiej do posesji Sopocka 5,
• ul. Strzelców na odcinku ok. 700 m od ul. Wielkopolskiej do początku przebudowanego odcinka.

Dokumentacja, przygotowana przez firmę Transprojekt Gdański, jest już gotowa. Przetarg na budowę węzła integracyjnego na Karwinach zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na jesień 2018, a zakończenie na grudzień 2021.